The aim of this thesis is to answer the following question: can micro storytelling communicate exhaustively a brand's history and values? Man has used storytelling to describe himself and his reality, to transmit stories, information and knowledge. In the contemporary age, brands start to tell their story on digital channels, involving the audience in a direct and personal way. Today, human behaviour is changing: people now surf the internet and social media in micro sessions, contents are fragmented and visualized quickly, often in low attention contexts. This thesis analyses how micro storytelling developed, trying to understand how it was born, how it grew and how it is being used by brands through research and various case studies. To conclude the research, the essential requirements for micro storytelling have been identified. The answer to the thesis question is mainly based upon acquired knowledge in a project for the contemporary jewellery brand Manuganda, based in Milan. The thesis project consists in a multi channel communication strategy, organized over a five months editorial plan. Its main aim is to communicate all the different facets of the brand through micro storytelling, but also through events and other digital communication channels.
La presente tesi di laurea si pone come obiettivo quello di rispondere alla seguente domanda: può una micro narrazione comunicare in modo esaustivo il complesso universo storico e di valori di un brand? La narrazione è da sempre utilizzata dall’uomo per descrivere se stesso e la propria realtà, per tramandare informazioni, storie, conoscenze. In epoca contemporanea anche i brand hanno iniziato a raccontarsi sui canali digitali in chiave narrativa, coinvolgendo il pubblico in modo sempre più diretto e personale. Ciò che sta succedendo ora è un cambiamento nel comportamento degli utenti, che compiono sessioni di navigazione su internet e sui social media sempre più brevi: i contenuti narrativi sono frammentati, visualizzati rapidamente dagli utenti, spesso in contesti in cui l’attenzione è bassa e non totalmente dedicata ai contenuti che si stanno ricevendo. È stato quindi approfondito il mondo della micro narrazione, svolgendo un’analisi su come sia nata, sviluppata e su come sia stata utilizzata dai brand, analizzando diversi casi studio. Infine, sono stati definiti i requisiti che deve avere una micro narrazione per essere definita tale. Per rispondere alla domanda di tesi sono state applicate le conoscenze acquisite ad un progetto per il brand Manuganda, studio di gioielleria contemporanea basato a Milano. Il progetto realizzato consiste nella creazione di una strategia di comunicazione multicanale; la pianificazione, della durata di cinque mesi, è stata organizzata con un piano editoriale. L’obiettivo principale della strategia è quello di comunicare il brand nella sua complessità, avvalendosi dell’uso della micro narrazione, senza tralasciare gli eventi offline e altri canali di comunicazione digitale.
La micro narrazione al servizio del branding
OTTOLINI, CAMILLA
2014/2015
Abstract
The aim of this thesis is to answer the following question: can micro storytelling communicate exhaustively a brand's history and values? Man has used storytelling to describe himself and his reality, to transmit stories, information and knowledge. In the contemporary age, brands start to tell their story on digital channels, involving the audience in a direct and personal way. Today, human behaviour is changing: people now surf the internet and social media in micro sessions, contents are fragmented and visualized quickly, often in low attention contexts. This thesis analyses how micro storytelling developed, trying to understand how it was born, how it grew and how it is being used by brands through research and various case studies. To conclude the research, the essential requirements for micro storytelling have been identified. The answer to the thesis question is mainly based upon acquired knowledge in a project for the contemporary jewellery brand Manuganda, based in Milan. The thesis project consists in a multi channel communication strategy, organized over a five months editorial plan. Its main aim is to communicate all the different facets of the brand through micro storytelling, but also through events and other digital communication channels.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2016_04_Ottolini.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
19.86 MB
Formato
Adobe PDF
|
19.86 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/122201