Why in recent years the project for the Great Events have frequently ended in urban failures? Why traditional design approaches seem to be ineffective when applied to the Great Events' contexts? The frequent problems arisen in the management of the Event's legacy exhort the design discipline to question the reasons behind these missteps. What can designing a Great Event mean today? Which alternative design models can be proposed? Starting from the consideration of the Great Events as unstable contexts, the thesis intends to deepen the relationship between time and architecture investigating the meaning that a project can assume within context of scheduled instability, suggesting a design theory that values time as a fundamental paradigm of the project. The failures behind numerous Great Events highlight the limits of a design culture that is unable to confront with those 'territories in flux' where the conception of project as product needs to be replaced with its interpretation as process. The instability of the Great Events' contexts demands to the architectural and urban projects to be conceived in four dimensions, interpreting the project not as an unmodifiable and perfectly concluded entity, but rather as a palimpsest that at the same time both limits and fosters future transformations. A similar consideration leads to an open conception of the project that has to be organized as a dynamic sequence of spatial configurations evolving over time. Consequently the role of a 'crononomy' of the project gains value, meaning the capacity to coherently design the durations and the formal relations among the elements of the composition through the control of the relationship between permanence and variation. Referring to the paradigm of the frame developed by Bernard Cache, a 'two-level approach' to design is valued, supported by a dynamic interpretation of form and by the idea of potential, which invites to judge the compositional choices in relation to their capacity of pre-ordering the transformation. In this perspective, the project of the Great Event can be conceived as an operation of urban seeding, as to say as the grafting moment that through the careful and responsible design of the ground can pre-order the long-term transformation, setting on the place a morphological and functional blueprint that is fundamental for future developments. In this way the Great Event can be the chance for building up the public city and the responsible design of the ground, promoting a type of design which does not look for immutability, but rather supports an architecture of the wait and of the availability to acceptance, building that first surface which fixes the fundamental relationships with the context, at the same time opening up possibilities for further and unpredictable stratifications.
Come mai negli ultimi anni il progetto dei Grandi Eventi ha condotto quasi sempre a fallimenti urbani? Perché gli approcci tradizionali alla progettazione sembrano inefficaci nel momento in cui si confrontano con i contesti dei Grandi Eventi? Le ripetute criticità nella gestione delle eredità dell'Evento spingono la disciplina del progetto ad interrogarsi sulle ragioni di tali insuccessi. Cosa può significare progettare oggi un Grande Evento? Quali modelli progettuali alternativi è possibile proporre? A partire dalla considerazione dei Grandi Eventi come contesti intrinsecamente instabili, la tesi intende approfondire il rapporto tra architettura e tempo interrogandosi sul significato che il progetto può assumere all'interno di contesti ad instabilità programmata, così da elaborare una teoria progettuale che si fondi sulla piena valorizzazione del parametro temporale come paradigma di progetto. Gli insuccessi dei progetti di numerosi Grandi Eventi rappresentano i limiti di una cultura progettuale incapace di confrontarsi con quei 'territori in movimento' dove alla visione del progetto come prodotto occorre sostituire un'interpretazione del progetto come processo. L'instabilità dei contesti del Grande Evento, infatti, richiede al progetto architettonico e urbano di pensarsi in quattro dimensioni, interpretando il progetto non come entità conclusa e immodificabile, ma come palinsesto – al tempo stesso limitante e propulsivo – per le trasformazioni future. Una tale considerazione porta a valorizzare una concezione aperta del progetto che deve costituirsi come sequenza dinamica di assetti configurativi che si scandiscono nel tempo. Ottiene di conseguenza importanza il ruolo di una possibile 'crononomia' del progetto, vale a dire la capacità di progettare in maniera coerente le durate e le relazioni formali tra gli elementi compositivi, controllando il rapporto tra permanenza e variazione. Attraverso il paradigma del frame elaborato da Bernard Cache, ottiene così valore un tipo di progettazione 'a due livelli' che si fonda su un'interpretazione dinamica della forma e sull'idea di potenzialità, che invita a valutare le scelte compositive in base alla loro capacità di predisporre la trasformazione. In questa prospettiva il progetto del Grande Evento può essere inteso come un'operazione di urban seeding, vale a dire come momento di innesco che attraverso un'attenta e responsabile progettazione del suolo può predisporre la trasformazione di lungo periodo, depositando sul luogo un'impronta morfologica e funzionale decisiva per gli sviluppi futuri. In questo modo il Grande Evento può divenire l'occasione per la costruzione della città pubblica e il disegno responsabile del suolo, dando vita ad una progettualità che non ricerca l'immutabilità, ma si costituisce come un'architettura dell'attesa e della disponibilità all'accoglimento, predisponendo quel piano d'appoggio che fissando i rapporti fondamentali con il contesto facilita al tempo stesso ulteriori e imprevedibili stratificazioni.
Architettura come processo. Il ruolo della variabile temporale nel progetto dei Grandi Eventi
MIGLIARESE CAPUTI, ANDREA
Abstract
Why in recent years the project for the Great Events have frequently ended in urban failures? Why traditional design approaches seem to be ineffective when applied to the Great Events' contexts? The frequent problems arisen in the management of the Event's legacy exhort the design discipline to question the reasons behind these missteps. What can designing a Great Event mean today? Which alternative design models can be proposed? Starting from the consideration of the Great Events as unstable contexts, the thesis intends to deepen the relationship between time and architecture investigating the meaning that a project can assume within context of scheduled instability, suggesting a design theory that values time as a fundamental paradigm of the project. The failures behind numerous Great Events highlight the limits of a design culture that is unable to confront with those 'territories in flux' where the conception of project as product needs to be replaced with its interpretation as process. The instability of the Great Events' contexts demands to the architectural and urban projects to be conceived in four dimensions, interpreting the project not as an unmodifiable and perfectly concluded entity, but rather as a palimpsest that at the same time both limits and fosters future transformations. A similar consideration leads to an open conception of the project that has to be organized as a dynamic sequence of spatial configurations evolving over time. Consequently the role of a 'crononomy' of the project gains value, meaning the capacity to coherently design the durations and the formal relations among the elements of the composition through the control of the relationship between permanence and variation. Referring to the paradigm of the frame developed by Bernard Cache, a 'two-level approach' to design is valued, supported by a dynamic interpretation of form and by the idea of potential, which invites to judge the compositional choices in relation to their capacity of pre-ordering the transformation. In this perspective, the project of the Great Event can be conceived as an operation of urban seeding, as to say as the grafting moment that through the careful and responsible design of the ground can pre-order the long-term transformation, setting on the place a morphological and functional blueprint that is fundamental for future developments. In this way the Great Event can be the chance for building up the public city and the responsible design of the ground, promoting a type of design which does not look for immutability, but rather supports an architecture of the wait and of the availability to acceptance, building that first surface which fixes the fundamental relationships with the context, at the same time opening up possibilities for further and unpredictable stratifications.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Migliarese_ARCHITETTURA COME PROCESSO.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
95.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
95.05 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/122887