This dissertation is based on KaSPAR project, with the aim of supporting people with learning disabilities, focusing particularly on people with dyslexia. It deal with the realization of a system which allows users to capture a sound track, analyze it and show as result a graph which can be used for a comparison. This is possible due to a real time sound analysis which allows the display of the graph right after the end of sound recording and can be immediately repeated. The sound analysis is made with Praat, a specialized open source program which makes very precise operations. This system’s aim is the improvement of the process of learning English with a method based on listening and imitation, letting the user to compare his results with a mother tongue person, an English teacher, and so on.
Questa tesi è basata in gran parte sul progetto KaSPAR, che aveva l’obiettivo di supportare persone con disabilità nell’apprendimento. KaSPAR in particolare si concentrava sulla dislessia e su tutti i problemi legati ad essa. Questo progetto innovativo si propone di realizzare un sistema che permetta agli utenti di registrare una traccia audio e, grazie ad una analisi in tempo reale, permette di visualizzare un grafico subito dopo la registrazione del suono. Inoltre è possibile effettuare questa operazione ripetutamente, in modo da poter confrontare i risultati ottenuti. Le analisi della traccia audio sono svolte da Praat, un programma open source specializzato nel trattamento del suono, che permette di avere dei risultati molto precisi. L’obiettivo di questo sistema è migliorare l’apprendimento dell’inglese tramite un processo di ascolto ed imitazione, proponendo all’utente la possibilità di confrontare in modo intuitivo la propria pronuncia con quella di un madrelingua inglese oppure di un’insegnante di inglese.
A voice visualization tool for improving prosody of people learning a second language
TUGNOLI, ANDREA
2015/2016
Abstract
This dissertation is based on KaSPAR project, with the aim of supporting people with learning disabilities, focusing particularly on people with dyslexia. It deal with the realization of a system which allows users to capture a sound track, analyze it and show as result a graph which can be used for a comparison. This is possible due to a real time sound analysis which allows the display of the graph right after the end of sound recording and can be immediately repeated. The sound analysis is made with Praat, a specialized open source program which makes very precise operations. This system’s aim is the improvement of the process of learning English with a method based on listening and imitation, letting the user to compare his results with a mother tongue person, an English teacher, and so on.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Dissertation - Andrea Tugnoli - 823817.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tesi completa
Dimensione
2.38 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.38 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/123167