Nowadays in Italy, within an increased complexity environment, tire retail business is particularly subject to multiple pressures, both economical and competitive, which push the retailers to look for new efficiency goals so as to avoid failures. In this context warehouses represent one of the most important part of capital immobilization of a point of sale and warehouse management it became a principal aspect where the retailers invest when they look for an efficiency increment or a decrement of costs. On the other hands, warehouses represent also a competitive advantage because of their strategic role to guarantee the best level of service for customers. For this reasons trying to manage in the right way warehouses and related improving actions is not so easy if the retailer doesn’t own the right level of knowledge in order to understand, measure and control the trade-off between costs and level of services. Continental in the last years has been orienting its focus on the direct control of the retail channel: with the aim to achieve the best results it created a franchising network using BestDrive brand, by the establishment of Conti Trade Italia Srl, in order to offer to a selected group of retailers a brand new and more complete commercial offer not only related with supplying of tires. On the retailers’ side this franchising program implicates a radical change in the replenishment management activities because Continental, as a manufacturer, is not able to guarantee to retailers the same level of service as well as a local distributor. This case study is born form the need to develop a model who is able to optimize the warehouse operations into the point of sale by the definition of a new stock and replenishment model which give the opportunity to maximize the level of service for customers without cost increments, but putting efforts in the needed changes to make the business more efficient.
In un contesto di sempre maggiore complessità, il settore della rivendita degli pneumatici in Italia è oggigiorno soggetto a molteplici pressioni di carattere economico e competitivo che spingono i rivenditori a ricercare l’efficienza per evitare il fallimento. In questo contesto la gestione dei magazzini, i quali rappresentano una delle principali voci di immobilizzazione di capitale per un punto vendita, sono un elemento molto critico che rappresenta una delle prime aree di intervento su cui si investe quando si operano azioni di riduzione dei costi di struttura e/o di aumento dell’efficienza operativa del punto vendita. I magazzini però sono anche un fattore di vantaggio competitivo, perché svolgono una funzione strategica se si valuta il ruolo che essi ricoprono rispetto al livello di servizio percepito dal cliente. In questo contesto e’ quindi particolarmente difficile operare azioni di miglioramento se non si ha il necessario livello di competenza per individuare, misurare e controllare il trade-off costo-servizio che si cela dietro alle politiche di gestione di un magazzino. Continental negli ultimi anni ha deciso di orientare la propria attenzione verso il presidio diretto di questo canale commerciale e per farlo ha creato una rete franchising a marchio BestDrive gestita da Conti Trade Italia Srl, con lo scopo di offrire ad un gruppo di selezionati rivenditori una nuova e più completa offerta commerciale che non sia limitata solo alla fornitura degli pneumatici. Per i punti vendita l’affiliazione a questo programma comporta un cambio radicale di paradigma nella gestione degli approvvigionamenti in quanto Continental nel ruolo di produttore non può garantire lo stesso livello di servizio di un distributore locale. Il caso studio in esame nasce dall’evidente necessità di sviluppare un modello che permetta di ottimizzare la gestione dei magazzini attraverso la definizione di un piano di gestione dello stock e di contestuale gestione degli approvvigionamenti che permetta di massimizzare il livello di servizio percepito dal cliente senza aumentare il livello della struttura di costo, ma bensì renderla più efficiente apportando le necessarie modifiche.
Ottimizzazione dello stock di rivendita per il canale franchising : il caso Continental
PEDROTTI, RICCARDO
2015/2016
Abstract
Nowadays in Italy, within an increased complexity environment, tire retail business is particularly subject to multiple pressures, both economical and competitive, which push the retailers to look for new efficiency goals so as to avoid failures. In this context warehouses represent one of the most important part of capital immobilization of a point of sale and warehouse management it became a principal aspect where the retailers invest when they look for an efficiency increment or a decrement of costs. On the other hands, warehouses represent also a competitive advantage because of their strategic role to guarantee the best level of service for customers. For this reasons trying to manage in the right way warehouses and related improving actions is not so easy if the retailer doesn’t own the right level of knowledge in order to understand, measure and control the trade-off between costs and level of services. Continental in the last years has been orienting its focus on the direct control of the retail channel: with the aim to achieve the best results it created a franchising network using BestDrive brand, by the establishment of Conti Trade Italia Srl, in order to offer to a selected group of retailers a brand new and more complete commercial offer not only related with supplying of tires. On the retailers’ side this franchising program implicates a radical change in the replenishment management activities because Continental, as a manufacturer, is not able to guarantee to retailers the same level of service as well as a local distributor. This case study is born form the need to develop a model who is able to optimize the warehouse operations into the point of sale by the definition of a new stock and replenishment model which give the opportunity to maximize the level of service for customers without cost increments, but putting efforts in the needed changes to make the business more efficient.File | Dimensione | Formato | |
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