The requalification project of Greco-Breda railway yard is part of an important plan shared between the Municipal of Milan, Fs company and Lombardy Region intended to redevelopment of falleninto disuse areas within the city of Milan. The target of this project is to guarantee the development of public transport by rail and urban transformation of spaces no longer functional and degraded distributed along the railway line at various points of the city, in open spaces, parks and urban services can generate a urban large-scale effort. Greco-Breda railway yarddevelops the Milan-Monza along line and remove away the tertiary sector district of Bicocca to residential district of Precotto. Greco-Pirelli train station is serviceable within this area, and it is a interchange point between the urban public transport and intercity transport. The base idea of this area requalification is to enriching the city by new green spaces and public paths, a complex of social-housing and temporary residences with services, as well as a focal point that can meet the needs of both commuters that of those who attended the two zones. The creation of a new station, elevated respect to the tracks, able to accommodate commercial activities, will becomes a meeting point and rest, not just passing through. During the design of this building we have been addressed issues such as the building envelope calculating the energy balance and energy expenditure of artificial lighting in order to evaluate the advantages in installing a photovoltaic system on the roof. Some attention has also been devoted to the structural aspects for the particular shape and position, with a brief mention about the possibility to implement a construction site capable of ensuring the continuity of the rail service.
Il progetto di riqualificazione dello scalo ferroviario Greco-Breda fa parte di un importante programma condiviso tra Comune di Milano, Fs e Regione Lombardia volto alla riqualificazione delle aree dismesse all'interno della città di Milano. L'obiettivo di questo programma è quello di garantire il potenziamento del trasporto pubblico su rotaia e la trasformazione urbanistica di spazi non più funzionali e degradati, distribuiti lungo la linea ferroviaria in vari punti della città, in spazi aperti e servizi in grado di generare un rinnovamento urbano di ampio respiro. Lo scalo Greco-Breda si sviluppa lungo la linea Milano-Monza allontanando il quartiere prettamente terziario della Bicocca da quello residenziale di Precotto. Al suo interno è ancora attiva la stazione ferroviaria Greco-Pirelli FS, nodo di interscambio tra il trasporto pubblico urbano e quello interurbano. L'idea di una riqualificazione dell'intera area vedrebbe arricchire la città di nuovi spazi verdi e percorsi pubblici, di un complesso di social-housing e di residenze temporanee con servizi oltre ad un polo funzionale in grado di rispondere alle esigenze sia dei pendolari, che di chi frequenta le due zone. La creazione di una stazione, sopraelevata sui binari, in grado di accogliere anche delle attività commerciali, diviene un punto di incontro e di sosta, non solo di passaggio. Nel progetto di questo edificio sono state affrontate come tematiche quella dell'involucro edilizio calcolandone il bilancio energetico e il dispendio energetico di illuminazione artificiale in modo da valutare i vantaggi dell'installazione di un impianto fotovoltaico in copertura. Una certa attenzione è stata dedicata anche agli aspetti strutturali per la particolare forma e posizione, con un breve accenno in merito alla possibilità di attuare una cantierizzazione in grado di garantire la continuità del servizio ferroviario.
Connect lives bridge. Riqualificazione dello scalo ferroviario di Greco-Pirelli : un ponte per abbattere la barriera di due realtà divise
ZARDONI, LAURA
2015/2016
Abstract
The requalification project of Greco-Breda railway yard is part of an important plan shared between the Municipal of Milan, Fs company and Lombardy Region intended to redevelopment of falleninto disuse areas within the city of Milan. The target of this project is to guarantee the development of public transport by rail and urban transformation of spaces no longer functional and degraded distributed along the railway line at various points of the city, in open spaces, parks and urban services can generate a urban large-scale effort. Greco-Breda railway yarddevelops the Milan-Monza along line and remove away the tertiary sector district of Bicocca to residential district of Precotto. Greco-Pirelli train station is serviceable within this area, and it is a interchange point between the urban public transport and intercity transport. The base idea of this area requalification is to enriching the city by new green spaces and public paths, a complex of social-housing and temporary residences with services, as well as a focal point that can meet the needs of both commuters that of those who attended the two zones. The creation of a new station, elevated respect to the tracks, able to accommodate commercial activities, will becomes a meeting point and rest, not just passing through. During the design of this building we have been addressed issues such as the building envelope calculating the energy balance and energy expenditure of artificial lighting in order to evaluate the advantages in installing a photovoltaic system on the roof. Some attention has also been devoted to the structural aspects for the particular shape and position, with a brief mention about the possibility to implement a construction site capable of ensuring the continuity of the rail service.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi di laurea_Laura Zardoni 2016 -.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo tesi
Dimensione
32.22 MB
Formato
Adobe PDF
|
32.22 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tavole tesi -.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavole della tesi
Dimensione
9.51 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.51 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/123597