The Ecole Nationale et Spéciale des Beaux-Arts in Paris was, until it was closed down in 1968, the oldest school of art and architecture north of the Alps. This prestigious institution traced its origins to the classes given by the academies of Painting, Sculpture and of Architecture which were established under Louis XIV in 1648 and 1671 respectively. However, the pedagogy of the Ecole des Beaux-Arts originated in the educational pursuits of the Académie architecture in the eighteenth century and curriculum was fully defined in the regulations of December 27, 1823 which became the basic principle of all subsequent regulations. In the late 19th century and the first half of the 20th century, the Ecole des Beaux-Arts took a role as a reference model for those who sought to improve the practice of architecture in order to have better and more uniform standards of education. Iran was among the countries that its mainstream of architectural education was highly influenced by the educational method of the well-known Ecole des Beaux-Arts. In 1934, the first Western-like university, Tehran University, was established in Iran. Following by the establishment of Tehran University, the first academic school of art and architecture, the School of Fine Arts, was founded in 1940, the program and curriculum of which was completely modeled on the prestigious Ecole des Beaux-Arts. In the mid-twentieth century, the regular and well-organized Beaux-Arts training seemed to serve the Iranians in such a way that from 1932 to 1968, more than 40 Iranian students travelled to Paris in order to get the benefit of Ecole’s architectural training. Beaux-Arts training kept its significance for more than twenty-five years and the majority of faculty members (both Iranian and French) including the first three directors were all Beaux-Arts graduates. In 1968, the system of education changed was based on a method defined by a new generation of Iranian architects mainly graduated from Italian universities. Through the use of first hand documents, architectural journals, interviews performed by the author, and by considering influential political, social and historical events, this research investigates the main and most outstanding approach towards Iranian history of architectural education which was initially shaped by the Ecole des Beaux-Arts’ diplômés in 1940. This research aims to clarify not only the position of the Ecole des Beaux-Arts in 20th century Iranian architectural education and practice, but how Beaux-Arts pedagogical methods became a reliable and an unquestionable method of training in Iran. Comparing for the first time curricula and programs of the School of Fine-Arts and the Ecole des Beaux-Arts, this research strives to elucidate how profound the Ecole des Beaux-Arts effected the Tehran School of Fine-Arts and to what extent the Ecole’s methods penetrated into the primary layers of architectural education in Iran.

Ecole Nationale et Spéciale des Beaux-Arts di Parigi fu, fino alla sua chiusura nel 1968, la più antica scuola di architettura a nord delle alpi. Questa prestigiosa istituzione basa le sue origini sulli accademia di Pittura, Scultura e di Architettura, instituita all’ epoca di Luigi XIV nel 1648 e 1671. Il sistema educativo dell’Ecole fonda le sue attivita di ricerca su quelle dell’ Académie d’Architecture del diciottesimo secolo. E il suo programma fu definito con il regolamento del 27, 1823 che formulo i principi basilari su cui sono stati redatti tutti i successivi. Verso la fine del 19 secolo e la prima meta del 20 l’Ecole divento un modello da seguire per chiunque volesse migliorare la pratica dell’architettura in moda da avere standard educativi migliori. L’Iran fu uno dei paesi che più influenzati dal metodo educativo nell’ambito dell’architettura proprio dell’Ecole des Beaux-Arts. La prima università di stampo occidentale, Tehran Unniversity, fu fondata in Iran nel 1934. Successivamente alla fondazione, nel 1940 fu creata la prima facolta di architettura e belle arti, in cui il sistema educativo ed i programmi furono modellati sulla prestigiosa Ecole des Beaux-Arts. Nella metà del ventesimo secolo l’universita di belle arti francese attirò più di 40 studenti Iraniani, tra il 1932 e il 1968, che si trasferirono a Parigi per studiare architettura. Il modello educativo dell’Ecole mantenne la sua importanza per più di 25 anni in Tehran. La maggioranza dei professori si laurearono proprio in quella’ università. Nel 1968, il sistema di istruzione cambiato si è basata su un metodo definito da una nuova generazione di architetti iraniani laureato principalmente dalle università italiane. Tramite l'uso di documenti originali, riviste di architettura, interviste fatte dall’ autore, e prendendo in considerazione eventi pocitici, sociali e storici, questa ricerca investiga l'approccio principale e più rilevante della storia dell’educazione nel campo dell’ architettura Iraniana. Questa ricerca mira a chiarificare non soltanto la posizione che, nel ventesimo secolo, l'Ecole ebbe nell'educazione e nella pratica architetto nica Iraniana, ma come il metodo pedagogico francese fosse affidabile e indiscutibile nella formazione dei futuri architetti. Paragonando per la prima volta i programmi delle due scuole: l’Ecole des Beaux-Arts Francese e la scuola di belle arti Iraniana, questa ricerca si’adopera di chiarire quanto profondamente l'Ecole des Beaux-Arts influenzò la Tehran School of Fine Arts e quanto il metodo educativo francese plasmò le basi della formazione architettonica in Iran.

Contribution of the Paris Ecole des Beaux-Arts to architectural education and practice in twentieth century Iran

AKHGAR, PEYMAN
2015/2016

Abstract

The Ecole Nationale et Spéciale des Beaux-Arts in Paris was, until it was closed down in 1968, the oldest school of art and architecture north of the Alps. This prestigious institution traced its origins to the classes given by the academies of Painting, Sculpture and of Architecture which were established under Louis XIV in 1648 and 1671 respectively. However, the pedagogy of the Ecole des Beaux-Arts originated in the educational pursuits of the Académie architecture in the eighteenth century and curriculum was fully defined in the regulations of December 27, 1823 which became the basic principle of all subsequent regulations. In the late 19th century and the first half of the 20th century, the Ecole des Beaux-Arts took a role as a reference model for those who sought to improve the practice of architecture in order to have better and more uniform standards of education. Iran was among the countries that its mainstream of architectural education was highly influenced by the educational method of the well-known Ecole des Beaux-Arts. In 1934, the first Western-like university, Tehran University, was established in Iran. Following by the establishment of Tehran University, the first academic school of art and architecture, the School of Fine Arts, was founded in 1940, the program and curriculum of which was completely modeled on the prestigious Ecole des Beaux-Arts. In the mid-twentieth century, the regular and well-organized Beaux-Arts training seemed to serve the Iranians in such a way that from 1932 to 1968, more than 40 Iranian students travelled to Paris in order to get the benefit of Ecole’s architectural training. Beaux-Arts training kept its significance for more than twenty-five years and the majority of faculty members (both Iranian and French) including the first three directors were all Beaux-Arts graduates. In 1968, the system of education changed was based on a method defined by a new generation of Iranian architects mainly graduated from Italian universities. Through the use of first hand documents, architectural journals, interviews performed by the author, and by considering influential political, social and historical events, this research investigates the main and most outstanding approach towards Iranian history of architectural education which was initially shaped by the Ecole des Beaux-Arts’ diplômés in 1940. This research aims to clarify not only the position of the Ecole des Beaux-Arts in 20th century Iranian architectural education and practice, but how Beaux-Arts pedagogical methods became a reliable and an unquestionable method of training in Iran. Comparing for the first time curricula and programs of the School of Fine-Arts and the Ecole des Beaux-Arts, this research strives to elucidate how profound the Ecole des Beaux-Arts effected the Tehran School of Fine-Arts and to what extent the Ecole’s methods penetrated into the primary layers of architectural education in Iran.
GOURNAY, ISABELLE
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
27-lug-2016
2015/2016
Ecole Nationale et Spéciale des Beaux-Arts di Parigi fu, fino alla sua chiusura nel 1968, la più antica scuola di architettura a nord delle alpi. Questa prestigiosa istituzione basa le sue origini sulli accademia di Pittura, Scultura e di Architettura, instituita all’ epoca di Luigi XIV nel 1648 e 1671. Il sistema educativo dell’Ecole fonda le sue attivita di ricerca su quelle dell’ Académie d’Architecture del diciottesimo secolo. E il suo programma fu definito con il regolamento del 27, 1823 che formulo i principi basilari su cui sono stati redatti tutti i successivi. Verso la fine del 19 secolo e la prima meta del 20 l’Ecole divento un modello da seguire per chiunque volesse migliorare la pratica dell’architettura in moda da avere standard educativi migliori. L’Iran fu uno dei paesi che più influenzati dal metodo educativo nell’ambito dell’architettura proprio dell’Ecole des Beaux-Arts. La prima università di stampo occidentale, Tehran Unniversity, fu fondata in Iran nel 1934. Successivamente alla fondazione, nel 1940 fu creata la prima facolta di architettura e belle arti, in cui il sistema educativo ed i programmi furono modellati sulla prestigiosa Ecole des Beaux-Arts. Nella metà del ventesimo secolo l’universita di belle arti francese attirò più di 40 studenti Iraniani, tra il 1932 e il 1968, che si trasferirono a Parigi per studiare architettura. Il modello educativo dell’Ecole mantenne la sua importanza per più di 25 anni in Tehran. La maggioranza dei professori si laurearono proprio in quella’ università. Nel 1968, il sistema di istruzione cambiato si è basata su un metodo definito da una nuova generazione di architetti iraniani laureato principalmente dalle università italiane. Tramite l'uso di documenti originali, riviste di architettura, interviste fatte dall’ autore, e prendendo in considerazione eventi pocitici, sociali e storici, questa ricerca investiga l'approccio principale e più rilevante della storia dell’educazione nel campo dell’ architettura Iraniana. Questa ricerca mira a chiarificare non soltanto la posizione che, nel ventesimo secolo, l'Ecole ebbe nell'educazione e nella pratica architetto nica Iraniana, ma come il metodo pedagogico francese fosse affidabile e indiscutibile nella formazione dei futuri architetti. Paragonando per la prima volta i programmi delle due scuole: l’Ecole des Beaux-Arts Francese e la scuola di belle arti Iraniana, questa ricerca si’adopera di chiarire quanto profondamente l'Ecole des Beaux-Arts influenzò la Tehran School of Fine Arts e quanto il metodo educativo francese plasmò le basi della formazione architettonica in Iran.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2016_07_Akhgar.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis text
Dimensione 24.41 MB
Formato Adobe PDF
24.41 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/123765