Integration is a complex issue, characterized by multiple crossing themes which pertain the social, political, economic spheres. In the same time, it is the object of growing debates in many European capitals, distinguished by an increasing diversity within the social fabric. Brussels represents an exemplary case, whose notion of diversity translates, on one hand, into phenomena of social tension and spatial segregation related to single communities, on the other hand, into a climate of cultural ferment in which the music-artistic sector acquires a central role in enhancing the multicultural heritage. In this context arises Soundabout, a project born with the aim of fostering social cohesion through the opportunities offered by the variety of the local music scene. Music, expression and vehicle of identity, can encourage mutual acquaintance, especially if its fruition occurs within contexts that enrich the preciousness of its value. That is why the product-service system aims at supporting and facilitating the circulation of performers within private and public venues, fostering occasions of encounter and encouraging access to the local music scene. The project development was afforded adopting a "systemic design" approach, based on the integration of the "systems thinking" discipline within the design process. A glimpse on the methodology and its current experimentations precedes the analytical phase. This is focused on the exploration of the context and the identification of the actors participating in the "system", mapped through the language of "causal loops". The diagnosis of the areas of intervention and the generation of scenarios, guided by co-design sessions with the involved stakeholders, supports the definition of the final project.

L’integrazione è una questione complessa, caratterizzata da molteplici tematiche interconnesse che attingono alla sfera sociale, politica, economica. È al contempo oggetto di crescenti dibattiti in molte capitali europee, distinte da una crescente diversità all’interno del tessuto sociale. Bruxelles costituisce un caso esemplare, in cui la nozione di diversità si traduce, da un lato, in fenomeni di tensione sociale e segregazione spaziale relativi alle singole comunità, dall’altro, in un clima di fermento culturale nel quale il settore artistico-musicale assume un ruolo centrale nella valorizzazione del patrimonio multiculturale. In questo contesto si inscrive Soundabout, un progetto che nasce con lo scopo di promuovere la coesione sociale attraverso le opportunità offerte dalla varietà della scena musicale locale. La musica, espressione e veicolo di identità, può incoraggiare la conoscenza reciproca, specie se la sua fruizione avviene in contesti che ne impreziosiscono il valore. Per questo il sistema prodotto-servizio intende supportare e fluidificare la circolazione degli artisti all’interno di locali pubblici e privati, favorendo occasioni di incontro con le comunità locali e incoraggiando l’accesso alla scena musicale. Lo sviluppo del progetto è stato affrontato attraverso un approccio di “design sistemico”, basato sull’integrazione della disciplina del “systems thinking” all’interno del processo progettuale. Uno scorcio sulla metodologia e le relative sperimentazioni in atto precede la fase analitica. Quest'ultima è focalizzata sull’esplorazione del contesto e l’identificazione degli attori partecipanti nel “sistema”, mappato mediante il linguaggio dei “loop causali”. La determinazione delle aree di intervento e la generazione di scenari, guidati attraverso sessioni di co-design assieme agli stakeholders coinvolti, supporta la definizione del progetto finale.

Soundabout. Music for social cohesion. Applying a systemic design approach for a Brussels-based PSS

TARQUINI, SABRINA
2015/2016

Abstract

Integration is a complex issue, characterized by multiple crossing themes which pertain the social, political, economic spheres. In the same time, it is the object of growing debates in many European capitals, distinguished by an increasing diversity within the social fabric. Brussels represents an exemplary case, whose notion of diversity translates, on one hand, into phenomena of social tension and spatial segregation related to single communities, on the other hand, into a climate of cultural ferment in which the music-artistic sector acquires a central role in enhancing the multicultural heritage. In this context arises Soundabout, a project born with the aim of fostering social cohesion through the opportunities offered by the variety of the local music scene. Music, expression and vehicle of identity, can encourage mutual acquaintance, especially if its fruition occurs within contexts that enrich the preciousness of its value. That is why the product-service system aims at supporting and facilitating the circulation of performers within private and public venues, fostering occasions of encounter and encouraging access to the local music scene. The project development was afforded adopting a "systemic design" approach, based on the integration of the "systems thinking" discipline within the design process. A glimpse on the methodology and its current experimentations precedes the analytical phase. This is focused on the exploration of the context and the identification of the actors participating in the "system", mapped through the language of "causal loops". The diagnosis of the areas of intervention and the generation of scenarios, guided by co-design sessions with the involved stakeholders, supports the definition of the final project.
ARC III - Scuola del Design
29-set-2016
2015/2016
L’integrazione è una questione complessa, caratterizzata da molteplici tematiche interconnesse che attingono alla sfera sociale, politica, economica. È al contempo oggetto di crescenti dibattiti in molte capitali europee, distinte da una crescente diversità all’interno del tessuto sociale. Bruxelles costituisce un caso esemplare, in cui la nozione di diversità si traduce, da un lato, in fenomeni di tensione sociale e segregazione spaziale relativi alle singole comunità, dall’altro, in un clima di fermento culturale nel quale il settore artistico-musicale assume un ruolo centrale nella valorizzazione del patrimonio multiculturale. In questo contesto si inscrive Soundabout, un progetto che nasce con lo scopo di promuovere la coesione sociale attraverso le opportunità offerte dalla varietà della scena musicale locale. La musica, espressione e veicolo di identità, può incoraggiare la conoscenza reciproca, specie se la sua fruizione avviene in contesti che ne impreziosiscono il valore. Per questo il sistema prodotto-servizio intende supportare e fluidificare la circolazione degli artisti all’interno di locali pubblici e privati, favorendo occasioni di incontro con le comunità locali e incoraggiando l’accesso alla scena musicale. Lo sviluppo del progetto è stato affrontato attraverso un approccio di “design sistemico”, basato sull’integrazione della disciplina del “systems thinking” all’interno del processo progettuale. Uno scorcio sulla metodologia e le relative sperimentazioni in atto precede la fase analitica. Quest'ultima è focalizzata sull’esplorazione del contesto e l’identificazione degli attori partecipanti nel “sistema”, mappato mediante il linguaggio dei “loop causali”. La determinazione delle aree di intervento e la generazione di scenari, guidati attraverso sessioni di co-design assieme agli stakeholders coinvolti, supporta la definizione del progetto finale.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2016_09_Tarquini.pdf

solo utenti autorizzati dal 20/09/2017

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 23.98 MB
Formato Adobe PDF
23.98 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/125041