This study is part of the Supply Chain Management discipline, focused on Sustainable Business Models which is a relatively new topic for academia and business, and aims to explore how do entrepreneurs conceive sustainable business models by investigating the types of sustainable business models and examining on the one hand, the motivations of entrepreneurs and their drivers fostering the creation of sustainable business models and on the other hand the sustainable supply chain practices implemented by these models and the influencing factors that have an impact on the decision making process. In this perspective, the literature review, which identified a wide range of motivations, drivers, sustainable supply chain practices and influencing factors, is built on two main blocks namely sustainability concept and business integration, and sustainability and supply chains, which are synthetized at the end with a new tool called Sustainable Business Model Circle, built on four pillars - value proposition, value creation, value delivery and value capture -, developed specifically for helping entrepreneurs and managers in building sustainable business models. The study is conducted using a case study research methodology with a sample of twenty-two companies, from various countries and sectors, with B-Corp certifications. The research study revealed that even though all of he companies in the sample can be considered as sustainable business models, four different clusters of Sustainable Business Models – traditionalists, environmentalists, social advocates and sustainability leaders - are identified using Sustainable Business Model Circles in order to contribute to the understanding of sustainable business models. Another implication of the study is that sustainable business model’s main determinants are the motivations of the founders while the drivers, which can be seen as factors, catalyzers that foster the implementation of sustainable business models, cause slight changes in the business models affecting sometimes the value delivery, value creation and value capture pillars. Moreover, the study revealed that entrepreneurs follow an evolutionary path in motivations and thus business models from valuing sustainability because of its economic gains to be a source for good. Even though sustainability performance is becoming a growingly important criterion of customers’ buying decisions, the economic dimension of value proposition should not be disregarded by companies and should include the values that an unsustainable product would offer such as high-quality, longevity or functionality. As a result, the development towards sustainable business models is an ongoing process and the focus might expand, motivations might evolve over time.

Questo studio è parte della disciplina Supply Chain Management, si è concentrata sui Sustainable Business Models, che è relativamente nuovo argomento per il mondo accademico e le imprese, e si propone di esplorare come fanno gli imprenditori concepire sustainable business models indagando i tipi di sustainable business models e l'esame sul da un lato, le motivazioni degli imprenditori e dei loro drivers che favoriscono la creazione di sustainable business models e d'altra parte le pratiche di supply chain sostenibili attuate da questi modelli ed i fattori che influenzano che hanno un impatto sul processo decisionale. In questa prospettiva, la revisione della letteratura, che ha individuato una vasta gamma di motivazioni, i driver, le pratiche di supply chain sostenibili e influencing factors, è costruito su due blocchi principali e cioè il concetto di sostenibilità e di integrazione di business, e di sostenibilità e supply chain, che vengono sintetizzati in terminare con un nuovo strumento chiamato Sustainable Business Model Circle, costruito su quattro pilastri - value proposition, value creation, value delivery e value capture -, sviluppati appositamente per aiutare gli imprenditori e manager nella costruzione di Sustainable Business Models. Lo studio è condotto utilizzando una metodologia di ricerca caso di studio con un campione di ventidue aziende, provenienti da vari paesi e settori, con certificazioni B-Corp. La ricerca ha rivelato che, anche se tutti egli società del campione può essere considerato come sustainable business models, quattro diversi gruppi di sustainable business models per le aziende - tradizionalisti, ambientalisti, avvocati sociali e leader di sostenibilità - sono identificati con gli ambienti al fine di contribuire alla comprensione di sustainable business models. Un'altra implicazione dello studio è che i principali fattori determinanti del sustainable business models sono le motivazioni dei fondatori, mentre i driver, che possono essere visti come fattori catalizzatori che favoriscono l'implementazione di sustainable business models, causano lievi cambiamenti nei modelli di business. Inoltre, lo studio ha rivelato che gli imprenditori seguono un percorso evolutivo in motivazioni e quindi modelli di business da valutare la sostenibilità a causa dei suoi vantaggi economici ad essere una fonte per il bene. Anche se la performance di sostenibilità sta diventando un criterio importante delle decisioni di acquisto dei clienti, la dimensione economica della proposta di valore non deve essere ignorato dalle aziende e dovrebbe includere i valori che un prodotto insostenibile sarebbe offrire, come di alta qualità, la longevità e la funzionalità. Di conseguenza, lo sviluppo verso sustainable business models è un processo continuo e la messa a fuoco potrebbe espandersi, motivazioni potrebbe evolvere nel tempo.

Supply chain management for sustainable business models : exploring why and how

DIRIKER, DAMLA;SIDAR, DINCER
2015/2016

Abstract

This study is part of the Supply Chain Management discipline, focused on Sustainable Business Models which is a relatively new topic for academia and business, and aims to explore how do entrepreneurs conceive sustainable business models by investigating the types of sustainable business models and examining on the one hand, the motivations of entrepreneurs and their drivers fostering the creation of sustainable business models and on the other hand the sustainable supply chain practices implemented by these models and the influencing factors that have an impact on the decision making process. In this perspective, the literature review, which identified a wide range of motivations, drivers, sustainable supply chain practices and influencing factors, is built on two main blocks namely sustainability concept and business integration, and sustainability and supply chains, which are synthetized at the end with a new tool called Sustainable Business Model Circle, built on four pillars - value proposition, value creation, value delivery and value capture -, developed specifically for helping entrepreneurs and managers in building sustainable business models. The study is conducted using a case study research methodology with a sample of twenty-two companies, from various countries and sectors, with B-Corp certifications. The research study revealed that even though all of he companies in the sample can be considered as sustainable business models, four different clusters of Sustainable Business Models – traditionalists, environmentalists, social advocates and sustainability leaders - are identified using Sustainable Business Model Circles in order to contribute to the understanding of sustainable business models. Another implication of the study is that sustainable business model’s main determinants are the motivations of the founders while the drivers, which can be seen as factors, catalyzers that foster the implementation of sustainable business models, cause slight changes in the business models affecting sometimes the value delivery, value creation and value capture pillars. Moreover, the study revealed that entrepreneurs follow an evolutionary path in motivations and thus business models from valuing sustainability because of its economic gains to be a source for good. Even though sustainability performance is becoming a growingly important criterion of customers’ buying decisions, the economic dimension of value proposition should not be disregarded by companies and should include the values that an unsustainable product would offer such as high-quality, longevity or functionality. As a result, the development towards sustainable business models is an ongoing process and the focus might expand, motivations might evolve over time.
CICCULLO, FEDERICA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-set-2016
2015/2016
Questo studio è parte della disciplina Supply Chain Management, si è concentrata sui Sustainable Business Models, che è relativamente nuovo argomento per il mondo accademico e le imprese, e si propone di esplorare come fanno gli imprenditori concepire sustainable business models indagando i tipi di sustainable business models e l'esame sul da un lato, le motivazioni degli imprenditori e dei loro drivers che favoriscono la creazione di sustainable business models e d'altra parte le pratiche di supply chain sostenibili attuate da questi modelli ed i fattori che influenzano che hanno un impatto sul processo decisionale. In questa prospettiva, la revisione della letteratura, che ha individuato una vasta gamma di motivazioni, i driver, le pratiche di supply chain sostenibili e influencing factors, è costruito su due blocchi principali e cioè il concetto di sostenibilità e di integrazione di business, e di sostenibilità e supply chain, che vengono sintetizzati in terminare con un nuovo strumento chiamato Sustainable Business Model Circle, costruito su quattro pilastri - value proposition, value creation, value delivery e value capture -, sviluppati appositamente per aiutare gli imprenditori e manager nella costruzione di Sustainable Business Models. Lo studio è condotto utilizzando una metodologia di ricerca caso di studio con un campione di ventidue aziende, provenienti da vari paesi e settori, con certificazioni B-Corp. La ricerca ha rivelato che, anche se tutti egli società del campione può essere considerato come sustainable business models, quattro diversi gruppi di sustainable business models per le aziende - tradizionalisti, ambientalisti, avvocati sociali e leader di sostenibilità - sono identificati con gli ambienti al fine di contribuire alla comprensione di sustainable business models. Un'altra implicazione dello studio è che i principali fattori determinanti del sustainable business models sono le motivazioni dei fondatori, mentre i driver, che possono essere visti come fattori catalizzatori che favoriscono l'implementazione di sustainable business models, causano lievi cambiamenti nei modelli di business. Inoltre, lo studio ha rivelato che gli imprenditori seguono un percorso evolutivo in motivazioni e quindi modelli di business da valutare la sostenibilità a causa dei suoi vantaggi economici ad essere una fonte per il bene. Anche se la performance di sostenibilità sta diventando un criterio importante delle decisioni di acquisto dei clienti, la dimensione economica della proposta di valore non deve essere ignorato dalle aziende e dovrebbe includere i valori che un prodotto insostenibile sarebbe offrire, come di alta qualità, la longevità e la funzionalità. Di conseguenza, lo sviluppo verso sustainable business models è un processo continuo e la messa a fuoco potrebbe espandersi, motivazioni potrebbe evolvere nel tempo.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/126041