It is the time of the Fourth Industrial Revolution, the company's digitization is changing and revolutionizing the industrial landscape. The research aims have been to estimate the market value determined by the advent of Industry 4.0 in Italy generated by the introduction of the Smart Manufacturing Technologies that allow to enhance the connection and cooperation, not only within the company, but along the whole supply chain, increasing productivity and competitiveness. This dissertation has several goals, besides the definition of the market value in 2015, that allowed to qualitatively define the state of digitization of the Italian manufacturing scenario. First, the unit of analysis and the analysed technologies have been introduced: Industrial Internet of Things, Industrial Analytics, Cloud manufacturing. Then, a literature review has been performed, shows that the concepts of Industry 4.0 and Smart Manufacturing have great potential, despite they have not reached the same level of awareness among different countries. In the core of our work, some of the most active companies on the theme of Smart Manufacturing have been interviewed; relying on their answers, an estimation model has been made to projected the collected data over the entire Italian market. The research results have been compared and confirmed through consulting companies and industry association’s studies. As a future development, we believe this research can be extended to other technologies; moreover, the analysis could also be carried out considering the demand-side, not just the sell supply-side, as well as enlarging the survey to a larger sample of companies.

É il momento della Quarta Rivoluzione Industriale, la digitalizzazione dell’impresa sta modificando e rivoluzionando il panorama industriale. La ricerca si propone di andare a stimare il valore del mercato determinato dall’avvento dell’Industria 4.0 in Italia, cioè il mercato generato dall’introduzione delle nuove tecnologie Smart che permettono di creare una connessione e cooperazione non solo all’interno dell’azienda ma lungo tutta la filiera produttiva, aumentando efficienza, produttività e competitività aziendale. Gli autori si sono posti diversi obiettivi paralleli alla definizione del valore del mercato nel 2015, che permettessero di disegnare anche a livello qualitativo lo stato della digitalizzazione del mercato italiano. Per rafforzare la base di analisi è stato definito il contesto, il confine di ricerca e sono state descritte le tecnologie analizzate: Industrial Internet of Things, Industrial Analytics, Cloud Manufacturing. La letteratura a riguardo dell’argomento è stata revisionata ed evidenzia come i concetti di Industria 4.0 e Smart Manufacturing siano dei concetti nuovi ma con grandi potenzialità, tuttavia non si è raggiunto lo stesso livello di consapevolezza tra i diversi stati. Sono stati intervistati alcuni delle aziende più attive sul tema dello Smart Manufacturing, grazie alle quali risposte è stato realizzato un modello di stima successivamente applicato all’intero mercato di Italiano. I risultati della ricerca sono stati confrontati e confermati attraverso gli studi in ambito da società di consulenza e associazioni di settore. Per il futuro si ritiene che la ricerca possa essere ampliata alle altre tecnologie, che l’analisi possa essere condotta considerando anche lato buyer e proponendo la survey ad un campione maggiore di aziende.

Smart manufacturing : the digitalisation of the industrial sector. An estimation of the Italian market

FORNAROLI, FEDERICO;IANNIBELLI, ILARIA
2015/2016

Abstract

It is the time of the Fourth Industrial Revolution, the company's digitization is changing and revolutionizing the industrial landscape. The research aims have been to estimate the market value determined by the advent of Industry 4.0 in Italy generated by the introduction of the Smart Manufacturing Technologies that allow to enhance the connection and cooperation, not only within the company, but along the whole supply chain, increasing productivity and competitiveness. This dissertation has several goals, besides the definition of the market value in 2015, that allowed to qualitatively define the state of digitization of the Italian manufacturing scenario. First, the unit of analysis and the analysed technologies have been introduced: Industrial Internet of Things, Industrial Analytics, Cloud manufacturing. Then, a literature review has been performed, shows that the concepts of Industry 4.0 and Smart Manufacturing have great potential, despite they have not reached the same level of awareness among different countries. In the core of our work, some of the most active companies on the theme of Smart Manufacturing have been interviewed; relying on their answers, an estimation model has been made to projected the collected data over the entire Italian market. The research results have been compared and confirmed through consulting companies and industry association’s studies. As a future development, we believe this research can be extended to other technologies; moreover, the analysis could also be carried out considering the demand-side, not just the sell supply-side, as well as enlarging the survey to a larger sample of companies.
CONVERTINI, ELISA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-set-2016
2015/2016
É il momento della Quarta Rivoluzione Industriale, la digitalizzazione dell’impresa sta modificando e rivoluzionando il panorama industriale. La ricerca si propone di andare a stimare il valore del mercato determinato dall’avvento dell’Industria 4.0 in Italia, cioè il mercato generato dall’introduzione delle nuove tecnologie Smart che permettono di creare una connessione e cooperazione non solo all’interno dell’azienda ma lungo tutta la filiera produttiva, aumentando efficienza, produttività e competitività aziendale. Gli autori si sono posti diversi obiettivi paralleli alla definizione del valore del mercato nel 2015, che permettessero di disegnare anche a livello qualitativo lo stato della digitalizzazione del mercato italiano. Per rafforzare la base di analisi è stato definito il contesto, il confine di ricerca e sono state descritte le tecnologie analizzate: Industrial Internet of Things, Industrial Analytics, Cloud Manufacturing. La letteratura a riguardo dell’argomento è stata revisionata ed evidenzia come i concetti di Industria 4.0 e Smart Manufacturing siano dei concetti nuovi ma con grandi potenzialità, tuttavia non si è raggiunto lo stesso livello di consapevolezza tra i diversi stati. Sono stati intervistati alcuni delle aziende più attive sul tema dello Smart Manufacturing, grazie alle quali risposte è stato realizzato un modello di stima successivamente applicato all’intero mercato di Italiano. I risultati della ricerca sono stati confrontati e confermati attraverso gli studi in ambito da società di consulenza e associazioni di settore. Per il futuro si ritiene che la ricerca possa essere ampliata alle altre tecnologie, che l’analisi possa essere condotta considerando anche lato buyer e proponendo la survey ad un campione maggiore di aziende.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/126081