We live in a multiple and heterogeneous reality in which the respectful culture of diversity has become a usual socially recognized. Each cultural, social, generational and attitudinal difference has its own language that cannot be understood by all and need a translation. The research path is born right here, from the longing to understand and create a dialogue two of the most characterizing languages now-a- days, the analog and the digital one. These two worlds are not only the expression of two different eras, but a different way of approaching human relationships, business and daily life. They are a manifest of two close generations (there is a small age gap between them) but light years away from each other, both with the desire to make their skills available to build a better future. When people with different ages, skills, dreams and needs try to dialogue, the translation cannot be standardize. It's important to have a method of interpretation that help us to understand the two parties being aware of the situation, a system that takes into account the variables, the interlocutors and objectives which characterize that particular comparison. Whatifer is a service that arises as an intermediary between companies and creatives, developing design brief with an innovative interpretive approach enhancing the capabilities of actors from different areas, places and generations. The basic value is that you need really good questions in order to have better answers. To make this happen, you must have an overview of the scenario by querying all the actors will have a key role in the present or in the near future of the project: from the digital natives full of dreams and ideas for the future to the millennials not more so young but highly competent and, despite this, trying to make room in the business world. So briefs become a meeting point not only between companies and creative, but also among present and future, reality and vision, competence and inspiration, analog and digital, old and new world. A place where diversity is (and will always) an added value.

Viviamo in una realtà molteplice ed eterogenea in cui la cultura del rispetto della diversità è diventata una norma socialmente riconosciuta. Ad ogni differenza culturale, sociale, generazionale e attitudinale corrisponde un linguaggio proprio che necessita di una traduzione perché non può essere compreso da tutti. Il viaggio nasce proprio, dal bisogno di capire e far dialogare due dei linguaggi che caratterizzano di più i nostri giorni, quello analogico e quello digitale. Questi due mondi non sono solo espressione di due ere differenti ma di un modo diverso di approcciarsi alle relazioni, al lavoro e alla vita quotidiana in generale. Sono il manifesto di due generazioni vicine nel tempo ma lontane anni luce l’una dall’altra, entrambe con la voglia di mettere a disposizione le proprie capacità per costruire un futuro migliore. Quando persone con differenti età, competenze, desideri e bisogni dialogano tra loro la traduzione non può essere standard. E’ fondamentale avere un metodo di interpretazione che aiuti a capire con cognizione di causa le due parti, un sistema che tenga conto delle variabili, degli interlocutori e degli obiettivi che caratterizzano quel determinato confronto. Whatifer è in particolare un servizio che si pone da tramite fra le aziende e i creativi, elaborando brief di progetto con un approccio interpretativo innovativo valorizzato dalle capacità di attori provenienti da settori e generazioni diverse. Il concetto di base è che per avere ottime risposte c’è bisogno di ottime domande. Per fare in modo che questo avvenga, occorre avere un quadro generale dello scenario interrogando tutti gli attori che, nel presente o nel futuro prossimo, ne saranno protagonisti: dalle nuovissime generazioni piene di sogni e idee per il futuro a quelle meno giovani che sono le più competenti e, nonostante questo, cercano di farsi spazio nel mondo del lavoro. Così il brief diventa un punto di incontro non solo tra aziende e creativi, ma anche tra presente e futuro, tra realtà e visione, tra competenza e ispirazione, tra analogico e digitale, tra vecchio e nuovo. Un luogo dove la diversità è (e sarà sempre) un valore aggiunto.

Whatifer: brief optimisation service

MACCHIS, MARTA
2015/2016

Abstract

We live in a multiple and heterogeneous reality in which the respectful culture of diversity has become a usual socially recognized. Each cultural, social, generational and attitudinal difference has its own language that cannot be understood by all and need a translation. The research path is born right here, from the longing to understand and create a dialogue two of the most characterizing languages now-a- days, the analog and the digital one. These two worlds are not only the expression of two different eras, but a different way of approaching human relationships, business and daily life. They are a manifest of two close generations (there is a small age gap between them) but light years away from each other, both with the desire to make their skills available to build a better future. When people with different ages, skills, dreams and needs try to dialogue, the translation cannot be standardize. It's important to have a method of interpretation that help us to understand the two parties being aware of the situation, a system that takes into account the variables, the interlocutors and objectives which characterize that particular comparison. Whatifer is a service that arises as an intermediary between companies and creatives, developing design brief with an innovative interpretive approach enhancing the capabilities of actors from different areas, places and generations. The basic value is that you need really good questions in order to have better answers. To make this happen, you must have an overview of the scenario by querying all the actors will have a key role in the present or in the near future of the project: from the digital natives full of dreams and ideas for the future to the millennials not more so young but highly competent and, despite this, trying to make room in the business world. So briefs become a meeting point not only between companies and creative, but also among present and future, reality and vision, competence and inspiration, analog and digital, old and new world. A place where diversity is (and will always) an added value.
MENEGHEL, ELVIS
ARC III - Scuola del Design
27-lug-2016
2015/2016
Viviamo in una realtà molteplice ed eterogenea in cui la cultura del rispetto della diversità è diventata una norma socialmente riconosciuta. Ad ogni differenza culturale, sociale, generazionale e attitudinale corrisponde un linguaggio proprio che necessita di una traduzione perché non può essere compreso da tutti. Il viaggio nasce proprio, dal bisogno di capire e far dialogare due dei linguaggi che caratterizzano di più i nostri giorni, quello analogico e quello digitale. Questi due mondi non sono solo espressione di due ere differenti ma di un modo diverso di approcciarsi alle relazioni, al lavoro e alla vita quotidiana in generale. Sono il manifesto di due generazioni vicine nel tempo ma lontane anni luce l’una dall’altra, entrambe con la voglia di mettere a disposizione le proprie capacità per costruire un futuro migliore. Quando persone con differenti età, competenze, desideri e bisogni dialogano tra loro la traduzione non può essere standard. E’ fondamentale avere un metodo di interpretazione che aiuti a capire con cognizione di causa le due parti, un sistema che tenga conto delle variabili, degli interlocutori e degli obiettivi che caratterizzano quel determinato confronto. Whatifer è in particolare un servizio che si pone da tramite fra le aziende e i creativi, elaborando brief di progetto con un approccio interpretativo innovativo valorizzato dalle capacità di attori provenienti da settori e generazioni diverse. Il concetto di base è che per avere ottime risposte c’è bisogno di ottime domande. Per fare in modo che questo avvenga, occorre avere un quadro generale dello scenario interrogando tutti gli attori che, nel presente o nel futuro prossimo, ne saranno protagonisti: dalle nuovissime generazioni piene di sogni e idee per il futuro a quelle meno giovani che sono le più competenti e, nonostante questo, cercano di farsi spazio nel mondo del lavoro. Così il brief diventa un punto di incontro non solo tra aziende e creativi, ma anche tra presente e futuro, tra realtà e visione, tra competenza e ispirazione, tra analogico e digitale, tra vecchio e nuovo. Un luogo dove la diversità è (e sarà sempre) un valore aggiunto.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/126888