The exponential growth of the ICT sector in the last few years resulted in a considerable increase in energy consumption. In the coming years it is expected that Internet will grow further, making it one of the largest consumers of electricity. That’s why there is a lot of interest in minimizing the energy consumption of Information Technology systems. This thesis addresses the problem of energy consumption in the Metropolitan Area Networks (MAN) using Ethernet at the Carrier Grade. The objective is to minimize the consumption of switches and links while keeping the network in an inactive sleep mode. That has been made possible through traffic engineering and employing Multiple Spanning Tree Protocol to route traffic. The results showed that it is possible to substantially reduce power consumption while maintaining acceptable levels of QoS.

La crescita esponenziale del settore ICT avvenuta negli ultimi anni ha comportato un aumento considerevole dei consumi di energia ad esso correlati. Nei prossimi anni si prevede che l’utilizzo di Internet crescerá ulteriormente, facendone uno dei maggiori consumatori di elettricitá. É per questo motivo che si é sviluppato un grande interesse nel limitare il consumo energetico dei sistemi di Information Technology. Questa tesi affronta il problema del consumo energetico nelle reti di Area Metropolitana (MAN) che impiegano Ethernet a livello Carrier Grade. L’obiettivo é di minimizzare i consumi di switch e link mantenedo parte della rete inattiva in una modalitá di sleep. Questo é reso possible effettuando traffic engineering e usando il protocollo Multiple Spanning Tree per instradare il traffico. I risultati hanno mostrato come sia possibile diminuire considerevolmente i consumi, pur mantenendo livelli accettabili di QoS.

Energy aware traffic engineering for carrier grade Ethernet in metropolitan area network

CORTI, DANIELE
2009/2010

Abstract

The exponential growth of the ICT sector in the last few years resulted in a considerable increase in energy consumption. In the coming years it is expected that Internet will grow further, making it one of the largest consumers of electricity. That’s why there is a lot of interest in minimizing the energy consumption of Information Technology systems. This thesis addresses the problem of energy consumption in the Metropolitan Area Networks (MAN) using Ethernet at the Carrier Grade. The objective is to minimize the consumption of switches and links while keeping the network in an inactive sleep mode. That has been made possible through traffic engineering and employing Multiple Spanning Tree Protocol to route traffic. The results showed that it is possible to substantially reduce power consumption while maintaining acceptable levels of QoS.
SANSO', BRUNILDE
ING V - Facolta' di Ingegneria dell'Informazione
20-dic-2010
2009/2010
La crescita esponenziale del settore ICT avvenuta negli ultimi anni ha comportato un aumento considerevole dei consumi di energia ad esso correlati. Nei prossimi anni si prevede che l’utilizzo di Internet crescerá ulteriormente, facendone uno dei maggiori consumatori di elettricitá. É per questo motivo che si é sviluppato un grande interesse nel limitare il consumo energetico dei sistemi di Information Technology. Questa tesi affronta il problema del consumo energetico nelle reti di Area Metropolitana (MAN) che impiegano Ethernet a livello Carrier Grade. L’obiettivo é di minimizzare i consumi di switch e link mantenedo parte della rete inattiva in una modalitá di sleep. Questo é reso possible effettuando traffic engineering e usando il protocollo Multiple Spanning Tree per instradare il traffico. I risultati hanno mostrato come sia possibile diminuire considerevolmente i consumi, pur mantenendo livelli accettabili di QoS.
Tesi di laurea Magistrale
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