Information and communication technologies (ICTs) radically changed the strategic vision and the operations of organizations, involving also the cultural sector. Specifically, they modified the cultural consumption and production patterns forcing museums to reinvent the way they used to relate to their audiences. This thesis aims at assessing the ways in which Italian museums exploit digital tools to enrich the experience of their visitors in terms of the fruition of the cultural offer provided. More specifically, this dissertation discusses the insights stemming from the analysis of the websites and social network sites of a sample of Italian institutions. The elaboration of data has been carried out according to a framework of analysis which has been developed in order to evaluate the ways and the extent to which museums exploit digital tools to engage with their audience. Furthermore, approaches and difficulties towards technology implementations and insights on the digital strategy of museums in the Italian context are discussed taking as a reference two case studies.

Le tecnologie dell’informazione e della comunicazione (in inglese ICTs) hanno cambiato radicalmente la visione strategica e le operations di un’organizzazione, coinvolgendo anche il settore culturale. Nello specifico, esse hanno modificato i modelli di produzione e consumo dei contenuti culturali, obbligando i musei a reinventare il modo in cui erano soliti relazionarsi con il loro pubblico. Questa tesi ha l’obiettivo di valutare i modi in cui i musei Italiani sfruttano gli strumenti digitali per arricchire l’esperienza dei loro visitatori e aumentare la fruizione della loro offerta culturale. Più nello specifico, questo lavoro si basa sull’analisi dei siti web e dei social network di un campione di musei italiani. L’elaborazione dei dati si è svolta seguendo un framework di analisi che è stato sviluppato per poter valutare quanto i musei sfruttano gli strumenti digitali per coinvolgere il loro pubblico. Inoltre, gli approcci e le difficoltà nei confronti dell’innovazione e della strategia digitale dei musei nel contesto italiano vengono discussi tenendo come riferimento due casi studio.

A framework for the evaluation of digital innovation in museums : the case of Italy

LIZZARI, CARLO
2015/2016

Abstract

Information and communication technologies (ICTs) radically changed the strategic vision and the operations of organizations, involving also the cultural sector. Specifically, they modified the cultural consumption and production patterns forcing museums to reinvent the way they used to relate to their audiences. This thesis aims at assessing the ways in which Italian museums exploit digital tools to enrich the experience of their visitors in terms of the fruition of the cultural offer provided. More specifically, this dissertation discusses the insights stemming from the analysis of the websites and social network sites of a sample of Italian institutions. The elaboration of data has been carried out according to a framework of analysis which has been developed in order to evaluate the ways and the extent to which museums exploit digital tools to engage with their audience. Furthermore, approaches and difficulties towards technology implementations and insights on the digital strategy of museums in the Italian context are discussed taking as a reference two case studies.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2016
2015/2016
Le tecnologie dell’informazione e della comunicazione (in inglese ICTs) hanno cambiato radicalmente la visione strategica e le operations di un’organizzazione, coinvolgendo anche il settore culturale. Nello specifico, esse hanno modificato i modelli di produzione e consumo dei contenuti culturali, obbligando i musei a reinventare il modo in cui erano soliti relazionarsi con il loro pubblico. Questa tesi ha l’obiettivo di valutare i modi in cui i musei Italiani sfruttano gli strumenti digitali per arricchire l’esperienza dei loro visitatori e aumentare la fruizione della loro offerta culturale. Più nello specifico, questo lavoro si basa sull’analisi dei siti web e dei social network di un campione di musei italiani. L’elaborazione dei dati si è svolta seguendo un framework di analisi che è stato sviluppato per poter valutare quanto i musei sfruttano gli strumenti digitali per coinvolgere il loro pubblico. Inoltre, gli approcci e le difficoltà nei confronti dell’innovazione e della strategia digitale dei musei nel contesto italiano vengono discussi tenendo come riferimento due casi studio.
Tesi di laurea Magistrale
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Descrizione: A Framework for the Evaluation of Digital Innovation in Museums: the case of Italy
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/129921