The present work is part of the trend analysis of a company's business strategy, by examining, in today’ marketplace, the validity and development of the "Value Disciplines Framework", developed by Michael E. Treacy and Fred Wiersema in 1993. The aforementioned framework defines the three strategies towards which a company must direct its efforts in order to lead its market segment: which are operational excellence, product leadership and customer intimacy. The model also assumes how, in order to excel in its market segment, a firm should focus exclusively on one of these "Value Disciplines" and reach industry standards in the remaining two. In light of the recent economic and technological changes, this work has the purpose of assessing whether focusing on a single discipline still leads to the creation of a long-lasting competitive advantage, or whether it is now necessary to pursue simultaneously two "Value Disciplines", by overcoming the intrinsic strategic trade-off between the Value Disciplines. We then followed the path already traced by the authors, who had presumed the opportunity that, in the future, the so-called "Masters of Two" would have taken the lead of the different markets. Therefore, we examined these companies’ modus operandi and the way these enterprises overcome the trade-off the combination of these value disciplines imply, by assessing current and upcoming technological and managerial practices.

Il presente lavoro si inserisce nel filone di analisi della strategia di business aziendale, proponendo la disamina, nel contesto competitivo attuale, della validità e dell’evoluzione del “Value Disciplines Framework” sviluppato da Micheal E. Treacy and Fred Wiersema nel 1993. Il Framework sopracitato definisce le strategie su cui un’azienda deve dirigere i propri sforzi al fine di raggiungere la leadership all’interno del proprio mercato: l’eccellenza operativa, la leadership di prodotto e l’intimità col cliente sono le tre discipline del valore su cui le aziende devono focalizzarsi. Esso inoltre presuppone come ci si debba concentrare esclusivamente su una di queste “Value Disciplines”, raggiungendo standard di mercato nelle rimanenti due, al fine di primeggiare nel proprio segmento di mercato. Il nostro progetto, alla luce dei recenti cambiamenti sia economici che tecnologici, si è posto l’obbiettivo di valutare se la necessità di focalizzarsi su una sola disciplina del valore porti ancora alla creazione di un vantaggio competitivo duraturo, o se invece ora sia necessario superare il trade-off strategico tra le Value Disciplines perseguendo contemporaneamente due “Value Disciplines”. Abbiamo quindi seguito il percorso già tracciato dagli autori, i quali avevano postulato la possibilità che nel futuro i cosiddetti “Master of Two” si imponessero come nuovi leader di settore. Abbiamo, dunque, esaminato il modus operandi di queste aziende nel proprio mercato e la capacità di queste ultime, attraverso attuali pratiche manageriali e tecnologiche, di superare i trade-off che la combinazione di queste discipline del valore implicano.

The value disciplines framework in today's marketplace : emergent trends and applications

RIZZI, ALBERTO;SCARDUELLI, GIACOMO MATTEO
2015/2016

Abstract

The present work is part of the trend analysis of a company's business strategy, by examining, in today’ marketplace, the validity and development of the "Value Disciplines Framework", developed by Michael E. Treacy and Fred Wiersema in 1993. The aforementioned framework defines the three strategies towards which a company must direct its efforts in order to lead its market segment: which are operational excellence, product leadership and customer intimacy. The model also assumes how, in order to excel in its market segment, a firm should focus exclusively on one of these "Value Disciplines" and reach industry standards in the remaining two. In light of the recent economic and technological changes, this work has the purpose of assessing whether focusing on a single discipline still leads to the creation of a long-lasting competitive advantage, or whether it is now necessary to pursue simultaneously two "Value Disciplines", by overcoming the intrinsic strategic trade-off between the Value Disciplines. We then followed the path already traced by the authors, who had presumed the opportunity that, in the future, the so-called "Masters of Two" would have taken the lead of the different markets. Therefore, we examined these companies’ modus operandi and the way these enterprises overcome the trade-off the combination of these value disciplines imply, by assessing current and upcoming technological and managerial practices.
BELLINI, EMILIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2016
2015/2016
Il presente lavoro si inserisce nel filone di analisi della strategia di business aziendale, proponendo la disamina, nel contesto competitivo attuale, della validità e dell’evoluzione del “Value Disciplines Framework” sviluppato da Micheal E. Treacy and Fred Wiersema nel 1993. Il Framework sopracitato definisce le strategie su cui un’azienda deve dirigere i propri sforzi al fine di raggiungere la leadership all’interno del proprio mercato: l’eccellenza operativa, la leadership di prodotto e l’intimità col cliente sono le tre discipline del valore su cui le aziende devono focalizzarsi. Esso inoltre presuppone come ci si debba concentrare esclusivamente su una di queste “Value Disciplines”, raggiungendo standard di mercato nelle rimanenti due, al fine di primeggiare nel proprio segmento di mercato. Il nostro progetto, alla luce dei recenti cambiamenti sia economici che tecnologici, si è posto l’obbiettivo di valutare se la necessità di focalizzarsi su una sola disciplina del valore porti ancora alla creazione di un vantaggio competitivo duraturo, o se invece ora sia necessario superare il trade-off strategico tra le Value Disciplines perseguendo contemporaneamente due “Value Disciplines”. Abbiamo quindi seguito il percorso già tracciato dagli autori, i quali avevano postulato la possibilità che nel futuro i cosiddetti “Master of Two” si imponessero come nuovi leader di settore. Abbiamo, dunque, esaminato il modus operandi di queste aziende nel proprio mercato e la capacità di queste ultime, attraverso attuali pratiche manageriali e tecnologiche, di superare i trade-off che la combinazione di queste discipline del valore implicano.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/130281