This thesis work involves the realization of a prototype of interactive eBook, with speech recognition, whose goal is to support and encourage the reading learning; an “authoring” application, necessary to realize this support, has also been implemented. The main eBook users target is identified in the children in preschool age or attending the first year of primary school. Moreover, the data concerning the children’s reading are collected to provide a feedback to parents/teachers. The “authoring” application, instead, is addressed to the book’s author and has been designed in order to avoid particular technical requirements in eBook creation. The use of speech recognition is a substantial innovation in the eBooks world, since, despite the strong trend of the new devices towards the interaction, a system with this feature doesn’t exist on the market at the moment. The voice recognition happens word by word in order to get the most appropriate method for this kind of users, considering the high possibility of reading mistakes. A software without training has been chosen for the recognition because of the limited hardware availability due to the use of a Tablet Pc. Despite this, it’s possible to get high accuracy and good performances thanks to the use of specific grammar files. These files identify small portions of text to which the software refers to create different hypotheses of recognition put in order according to reliability. Another peculiarity is that the eBook has been carried out with the feature of TUI (Tangible User Interface), as the use through the touch screen Tablet Pc is allowed, although it may even work with the use of a standard PC. The tangibility grants an easier and immediate interaction for the children taken into considerations. During our work we had meeting with a primary school teacher and we got useful indications to better understand how to meet the children needs.

Questo lavoro di tesi consiste nella realizzazione di un prototipo di eBook interattivo, dotato di riconoscimento vocale, il cui scopo è quello di supportare e stimolare l'apprendimento della lettura; è stata inoltre realizzata un’applicazione di "authoring", necessaria per la realizzazione del suddetto supporto. Il target di utenza principale dell’eBook s’identifica nei bambini in età prescolare o frequentanti il primo anno di scuola primaria; inoltre, a genitori/insegnanti, viene fornito un feedback con i dati collezionati durante la lettura. L’applicazione di “authoring” invece è rivolta all’autore del libro ed è stata pensata in modo da non richiedere particolari competenze tecniche per la creazione dell’eBook. L’utilizzo del riconoscimento vocale rappresenta una sostanziale novità nel mondo degli eBook, in quanto attualmente sul mercato non esiste un sistema avente questa caratteristica. Il riconoscimento del parlato avviene parola per parola, in modo tale da risultare più appropriato ai bambini. Per il riconoscimento è stato scelto un software senza addestramento a causa delle limitate disponibilità hardware dovute all’utilizzo di un Tablet PC. Nonostante l’assenza della fase di addestramento del software, si riesce ad ottenere un’elevata precisione e buone prestazioni grazie all’utilizzo di file di grammatiche specifici, che identificano piccole porzioni di testo a cui il software fa riferimento per generare diverse ipotesi di riconoscimento ordinate per attendibilità. Ulteriore peculiarità è costituita dall’utilizzo di un’interfaccia tangibile, in quanto l’eBook è stato progettato per un Tablet Pc touch screen, nonostante possa funzionare anche con un normale pc. La tangibilità favorisce un'interazione più facile e immediata per i bambini di questa età. Nel corso del lavoro abbiamo tenuto degli incontri con una maestra della scuola primaria per avere utili indicazioni per capire come affrontare le necessità specifiche dei bambini di questa età.

EBook interattivo per l’apprendimento della lettura

FRIGERIO, MARCO;AMATI, ALESSANDRO
2009/2010

Abstract

This thesis work involves the realization of a prototype of interactive eBook, with speech recognition, whose goal is to support and encourage the reading learning; an “authoring” application, necessary to realize this support, has also been implemented. The main eBook users target is identified in the children in preschool age or attending the first year of primary school. Moreover, the data concerning the children’s reading are collected to provide a feedback to parents/teachers. The “authoring” application, instead, is addressed to the book’s author and has been designed in order to avoid particular technical requirements in eBook creation. The use of speech recognition is a substantial innovation in the eBooks world, since, despite the strong trend of the new devices towards the interaction, a system with this feature doesn’t exist on the market at the moment. The voice recognition happens word by word in order to get the most appropriate method for this kind of users, considering the high possibility of reading mistakes. A software without training has been chosen for the recognition because of the limited hardware availability due to the use of a Tablet Pc. Despite this, it’s possible to get high accuracy and good performances thanks to the use of specific grammar files. These files identify small portions of text to which the software refers to create different hypotheses of recognition put in order according to reliability. Another peculiarity is that the eBook has been carried out with the feature of TUI (Tangible User Interface), as the use through the touch screen Tablet Pc is allowed, although it may even work with the use of a standard PC. The tangibility grants an easier and immediate interaction for the children taken into considerations. During our work we had meeting with a primary school teacher and we got useful indications to better understand how to meet the children needs.
ING V - Facolta' di Ingegneria dell'Informazione
31-mar-2011
2009/2010
Questo lavoro di tesi consiste nella realizzazione di un prototipo di eBook interattivo, dotato di riconoscimento vocale, il cui scopo è quello di supportare e stimolare l'apprendimento della lettura; è stata inoltre realizzata un’applicazione di "authoring", necessaria per la realizzazione del suddetto supporto. Il target di utenza principale dell’eBook s’identifica nei bambini in età prescolare o frequentanti il primo anno di scuola primaria; inoltre, a genitori/insegnanti, viene fornito un feedback con i dati collezionati durante la lettura. L’applicazione di “authoring” invece è rivolta all’autore del libro ed è stata pensata in modo da non richiedere particolari competenze tecniche per la creazione dell’eBook. L’utilizzo del riconoscimento vocale rappresenta una sostanziale novità nel mondo degli eBook, in quanto attualmente sul mercato non esiste un sistema avente questa caratteristica. Il riconoscimento del parlato avviene parola per parola, in modo tale da risultare più appropriato ai bambini. Per il riconoscimento è stato scelto un software senza addestramento a causa delle limitate disponibilità hardware dovute all’utilizzo di un Tablet PC. Nonostante l’assenza della fase di addestramento del software, si riesce ad ottenere un’elevata precisione e buone prestazioni grazie all’utilizzo di file di grammatiche specifici, che identificano piccole porzioni di testo a cui il software fa riferimento per generare diverse ipotesi di riconoscimento ordinate per attendibilità. Ulteriore peculiarità è costituita dall’utilizzo di un’interfaccia tangibile, in quanto l’eBook è stato progettato per un Tablet Pc touch screen, nonostante possa funzionare anche con un normale pc. La tangibilità favorisce un'interazione più facile e immediata per i bambini di questa età. Nel corso del lavoro abbiamo tenuto degli incontri con una maestra della scuola primaria per avere utili indicazioni per capire come affrontare le necessità specifiche dei bambini di questa età.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2011_03_Amati_Frigerio.PDF

Open Access dal 12/03/2012

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 3.4 MB
Formato Adobe PDF
3.4 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/13065