This thesis aims to analyze and explore the theme of sustainability along the supply chain. In particular, the study focuses on the wood and furniture industry and how companies operating in this sector approach sustainability in its environmental, social and economic meanings. While until a few years ago, sustainability was perceived as a concept disconnected from corporate strategy, now companies are gradually realizing that it is a competitive factor and, when properly integrated into corporate strategy, it can also be a source of competitive advantage. In addition, previous studies on the sustainable supply chain topic, have found that there is a link between the implementation of sustainable practices and the improvement of business performance. In this light, this research has the purpose to rank companies, both furniture manufacturers and component suppliers, based on their ability to implement sustainable practices. Secondly, drivers that are leading companies to approach the sustainability issue, have been included in the analysis. Finally, after having defined the link that exists between the competitive role of sustainability and the effective commitment of companies to the implementation of sustainable initiatives, the impact that this link has on the triple bottom line performance has been identified. The research methodology used for this work was the survey. A structured questionnaire was developed and sent to a large number of companies operating in the wood and furniture industry. Once collected a satisfactory amount of responses, the information have been analyzed through a data processing software. Three different types of analyses were performed with the SPSS’s support: factor analysis, clustering and ANOVA. The results show that not only companies can be categorized based on their commitmen in implementing sustainable practices, but each identified class of companies is influenced in a different way by internal and external drivers. In addition, it emerged that there is a difference between producers and suppliers for what concerns the most implemented sustainable practices. Finally, it has been proved that when the match between the competitive role of sustainability and the actual effort that companies devote to the realization of sustainable initiatives is respected in its optimal condition, the Triple Bottom Line performance improve.

Questo lavoro di tesi si pone come obiettivo di analizzare ed approfondire il tema della sostenibilità lungo la supply chain. In particolare, lo studio si concentra sulla filiera legno-arredo e su come le aziende appartenenti a questo settore si approcciano alla sostenibilità nelle sue accezioni ambientale, sociale ed economica. Mentre fino a qualche anno fa la sostenibilità veniva percepita come un concetto slegato dalla strategia aziendale, oggi le aziende stanno gradualmente realizzando che essa è un vero e proprio fattore competitivo e, quando correttamente integrata nella strategia corporate, può essere anche fonte di vantaggio competitivo. Inoltre, precedenti studi sul tema sustainable supply chain, hanno appurato che esiste un legame fra l’implementazione di pratiche sostenibili e il miglioramento delle performance aziendali. In quest’ottica, questa ricerca si pone innanzitutto di classificare le aziende, sia produttrici di mobili che fornitori di componenti, in base alla loro abilità nell’implementare pratiche di sostenibilità. In secondo luogo, sono stati coinvolti nell’analisi anche i driver che maggiormente spingono le aziende ad approcciarsi alla sostenibilità. Infine, dopo aver definito il legame che esiste fra il ruolo competitivo della sostenibilità e l’effettivo impegno che le aziende dedicano alla realizzazione di iniziative sostenibili, si è cercato di definire l’impatto che questo legame ha sulle performance di Triple Bottom Line. Al fine di realizzare questo lavoro, la metodologia di ricerca utilizzata è stata l’indagine di mercato. Pertanto, un questionario strutturato è stato sviluppato e inviato al maggior numero possibile di aziende operanti nella filiera legno-arredo. Una volta raccolto un volume soddisfacente di risposte, le informazioni sono state analizzate tramite un software per l’elaborazione di dati. Tre diverse tipologie di analisi sono state condotte con il supporto di SPSS: analisi fattoriale, clustering e ANOVA. I risultati ottenuti mostrano che non solo le aziende possono essere classificate sulla base della loro bravura nell’implementare pratiche sostenibili, ma ogni classe di compagnie identificata viene influenzata in maniera diversa da driver interni ed esterni all’azienda. Inoltre, è emerso che esiste una differenza fra produttori e fornitori per quanto riguarda le pratiche sostenibili più implementate. Infine, è stato provato che quando il match fra la dichiarazione che le aziende fanno del ruolo competitivo della sostenibilità e l’effettivo impegno che esse dedicano alla realizzazione di iniziative sostenibili è rispettato nella sua condizione ottimale, le performance di Triple Bottom Line subiscono un miglioramento.

The effects that a supply chain sustainable strategic fit has on triple bottom line performance : a survey in the wood and furniture industry

RICETTI, FLAVIA
2015/2016

Abstract

This thesis aims to analyze and explore the theme of sustainability along the supply chain. In particular, the study focuses on the wood and furniture industry and how companies operating in this sector approach sustainability in its environmental, social and economic meanings. While until a few years ago, sustainability was perceived as a concept disconnected from corporate strategy, now companies are gradually realizing that it is a competitive factor and, when properly integrated into corporate strategy, it can also be a source of competitive advantage. In addition, previous studies on the sustainable supply chain topic, have found that there is a link between the implementation of sustainable practices and the improvement of business performance. In this light, this research has the purpose to rank companies, both furniture manufacturers and component suppliers, based on their ability to implement sustainable practices. Secondly, drivers that are leading companies to approach the sustainability issue, have been included in the analysis. Finally, after having defined the link that exists between the competitive role of sustainability and the effective commitment of companies to the implementation of sustainable initiatives, the impact that this link has on the triple bottom line performance has been identified. The research methodology used for this work was the survey. A structured questionnaire was developed and sent to a large number of companies operating in the wood and furniture industry. Once collected a satisfactory amount of responses, the information have been analyzed through a data processing software. Three different types of analyses were performed with the SPSS’s support: factor analysis, clustering and ANOVA. The results show that not only companies can be categorized based on their commitmen in implementing sustainable practices, but each identified class of companies is influenced in a different way by internal and external drivers. In addition, it emerged that there is a difference between producers and suppliers for what concerns the most implemented sustainable practices. Finally, it has been proved that when the match between the competitive role of sustainability and the actual effort that companies devote to the realization of sustainable initiatives is respected in its optimal condition, the Triple Bottom Line performance improve.
CICCULLO, FEDERICA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2016
2015/2016
Questo lavoro di tesi si pone come obiettivo di analizzare ed approfondire il tema della sostenibilità lungo la supply chain. In particolare, lo studio si concentra sulla filiera legno-arredo e su come le aziende appartenenti a questo settore si approcciano alla sostenibilità nelle sue accezioni ambientale, sociale ed economica. Mentre fino a qualche anno fa la sostenibilità veniva percepita come un concetto slegato dalla strategia aziendale, oggi le aziende stanno gradualmente realizzando che essa è un vero e proprio fattore competitivo e, quando correttamente integrata nella strategia corporate, può essere anche fonte di vantaggio competitivo. Inoltre, precedenti studi sul tema sustainable supply chain, hanno appurato che esiste un legame fra l’implementazione di pratiche sostenibili e il miglioramento delle performance aziendali. In quest’ottica, questa ricerca si pone innanzitutto di classificare le aziende, sia produttrici di mobili che fornitori di componenti, in base alla loro abilità nell’implementare pratiche di sostenibilità. In secondo luogo, sono stati coinvolti nell’analisi anche i driver che maggiormente spingono le aziende ad approcciarsi alla sostenibilità. Infine, dopo aver definito il legame che esiste fra il ruolo competitivo della sostenibilità e l’effettivo impegno che le aziende dedicano alla realizzazione di iniziative sostenibili, si è cercato di definire l’impatto che questo legame ha sulle performance di Triple Bottom Line. Al fine di realizzare questo lavoro, la metodologia di ricerca utilizzata è stata l’indagine di mercato. Pertanto, un questionario strutturato è stato sviluppato e inviato al maggior numero possibile di aziende operanti nella filiera legno-arredo. Una volta raccolto un volume soddisfacente di risposte, le informazioni sono state analizzate tramite un software per l’elaborazione di dati. Tre diverse tipologie di analisi sono state condotte con il supporto di SPSS: analisi fattoriale, clustering e ANOVA. I risultati ottenuti mostrano che non solo le aziende possono essere classificate sulla base della loro bravura nell’implementare pratiche sostenibili, ma ogni classe di compagnie identificata viene influenzata in maniera diversa da driver interni ed esterni all’azienda. Inoltre, è emerso che esiste una differenza fra produttori e fornitori per quanto riguarda le pratiche sostenibili più implementate. Infine, è stato provato che quando il match fra la dichiarazione che le aziende fanno del ruolo competitivo della sostenibilità e l’effettivo impegno che esse dedicano alla realizzazione di iniziative sostenibili è rispettato nella sua condizione ottimale, le performance di Triple Bottom Line subiscono un miglioramento.
Tesi di laurea Magistrale
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