Given the important role that Credit Rating Agencies play in the interaction between issuers and investors in terms of information asymmetry reduction, they have increasingly attracted the attention of market participants and of Regulators. In such a context, CRAs and credit ratings have been deeply investigated in the academic literature, which has focused on competition, business model, conflict of interest of CRAs and on the quality of ratings (i.e. accuracy and timeliness). Since ratings are defined starting from the prediction of default probability, it is important to refer to the stream of literature suggesting new statistical and AI models to predict default and potential factors of firms functioning to include in such default prediction models. Taking moves from the state of art of the literature, this study has three objectives: describing the credit ratings processes of CRAs; individuating the factors currently considered by CRAs while issuing credit ratings; individuating, if they exist, factors other than the ones currently considered which may improve the accuracy of credit ratings. These objectives are pursued considering the Agencies registered or certified in EU and issuing non-financial corporate credit ratings. To achieve such objectives, both secondary sources (e.g. rating process documents, ratings methodologies and reports disclosed by CRAs and academic literature) and primary sources (i.e. interviews with Credit rating experts and confidential information) have been used. As a result, 13 phases followed by CRAs in the issue of ratings have been identified; to this regard, CRAs are quite aligned in terms of phases followed, and such phases are similar for solicited and unsolicited ratings. Moreover, 15 “factors” and 111 “sub-factors” considered by CRAs have been identified. In general, it has emerged that Agencies consider both financial and non-financial factors, and that both qualitative and quantitative assessments are made. In the end, it has been found that there exist some sub-factors currently considered by few Agencies or under assessment by Agencies themselves, which may improve the accuracy of credit ratings.

Dato il ruolo rilevante che le Agenzie di rating svolgono nell’interazione tra emittenti e investitori in termini di riduzione dell’asimmetria informativa, esse hanno sempre più attirato l’attenzione degli attori del mercato e dei Regolatori. In tale contesto, le agenzie e i loro rating sono stati ampiamente studiati nella letteratura accademica, focalizzata su competizione, business model e conflitto d’interesse delle CRA e sulla qualità dei rating (i.e. accuratezza e tempestività). Basandosi i rating su stime di probabilità di default, è importante fare riferimento sia al filone della letteratura che descrive nuovi modelli statistici o di IA per predire il default, sia al filone circa gli aspetti del funzionamento di un’azienda da includere in tali modelli predittivi. Partendo dallo stato attuale della letteratura, tale studio ha tre obiettivi: descrivere il processo seguito dalle Agenzie; individuare i fattori considerati dalle Agenzie per emettere i rating; individuare, qualora esistano, fattori diversi da quelli attualmente considerati che possono aumentare l’accuratezza dei rating. Tali obiettivi sono perseguiti considerando le Agenzie registrate o certificate in Europa che emettono rating ad aziende non finanziarie. Per raggiungere gli obiettivi, sono state utilizzate fonti sia secondarie (i.e. documenti sul processo di emissione del rating, metodologie sull’emissione dei rating, report sui rating pubblicati dalle Agenzie e letteratura accademica) sia primarie (i.e. interviste con esperti del settore e documenti riservati). Il risultato di tale studio consiste nell’individuazione di 13 fasi seguite dalle Agenzie nell’emissione dei rating in esame, con poche differenze tra rating sollecitati e non sollecitati; inoltre, sono stati identificati 15 “fattori” e 111 “sotto-fattori” considerati dalle Agenzie. A tal proposito, le Agenzie includono sia aspetti finanziari che non finanziari ed eseguono valutazioni sia qualitative che quantitative. Infine, è stata attestata l’esistenza di alcuni sotto-fattori attualmente utilizzati da poche Agenzie e di altri in corso di valutazione, entrambi potenzialmente atti a migliorare l’accuratezza dei rating in esame.

Corporate credit ratings : analysis of processes and factors of European CRAs

ORLANDINI, SARA;MARINARO, ENRICA
2015/2016

Abstract

Given the important role that Credit Rating Agencies play in the interaction between issuers and investors in terms of information asymmetry reduction, they have increasingly attracted the attention of market participants and of Regulators. In such a context, CRAs and credit ratings have been deeply investigated in the academic literature, which has focused on competition, business model, conflict of interest of CRAs and on the quality of ratings (i.e. accuracy and timeliness). Since ratings are defined starting from the prediction of default probability, it is important to refer to the stream of literature suggesting new statistical and AI models to predict default and potential factors of firms functioning to include in such default prediction models. Taking moves from the state of art of the literature, this study has three objectives: describing the credit ratings processes of CRAs; individuating the factors currently considered by CRAs while issuing credit ratings; individuating, if they exist, factors other than the ones currently considered which may improve the accuracy of credit ratings. These objectives are pursued considering the Agencies registered or certified in EU and issuing non-financial corporate credit ratings. To achieve such objectives, both secondary sources (e.g. rating process documents, ratings methodologies and reports disclosed by CRAs and academic literature) and primary sources (i.e. interviews with Credit rating experts and confidential information) have been used. As a result, 13 phases followed by CRAs in the issue of ratings have been identified; to this regard, CRAs are quite aligned in terms of phases followed, and such phases are similar for solicited and unsolicited ratings. Moreover, 15 “factors” and 111 “sub-factors” considered by CRAs have been identified. In general, it has emerged that Agencies consider both financial and non-financial factors, and that both qualitative and quantitative assessments are made. In the end, it has been found that there exist some sub-factors currently considered by few Agencies or under assessment by Agencies themselves, which may improve the accuracy of credit ratings.
GRASSI, LAURA
MORETTO, ANTONELLA MARIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2016
2015/2016
Dato il ruolo rilevante che le Agenzie di rating svolgono nell’interazione tra emittenti e investitori in termini di riduzione dell’asimmetria informativa, esse hanno sempre più attirato l’attenzione degli attori del mercato e dei Regolatori. In tale contesto, le agenzie e i loro rating sono stati ampiamente studiati nella letteratura accademica, focalizzata su competizione, business model e conflitto d’interesse delle CRA e sulla qualità dei rating (i.e. accuratezza e tempestività). Basandosi i rating su stime di probabilità di default, è importante fare riferimento sia al filone della letteratura che descrive nuovi modelli statistici o di IA per predire il default, sia al filone circa gli aspetti del funzionamento di un’azienda da includere in tali modelli predittivi. Partendo dallo stato attuale della letteratura, tale studio ha tre obiettivi: descrivere il processo seguito dalle Agenzie; individuare i fattori considerati dalle Agenzie per emettere i rating; individuare, qualora esistano, fattori diversi da quelli attualmente considerati che possono aumentare l’accuratezza dei rating. Tali obiettivi sono perseguiti considerando le Agenzie registrate o certificate in Europa che emettono rating ad aziende non finanziarie. Per raggiungere gli obiettivi, sono state utilizzate fonti sia secondarie (i.e. documenti sul processo di emissione del rating, metodologie sull’emissione dei rating, report sui rating pubblicati dalle Agenzie e letteratura accademica) sia primarie (i.e. interviste con esperti del settore e documenti riservati). Il risultato di tale studio consiste nell’individuazione di 13 fasi seguite dalle Agenzie nell’emissione dei rating in esame, con poche differenze tra rating sollecitati e non sollecitati; inoltre, sono stati identificati 15 “fattori” e 111 “sotto-fattori” considerati dalle Agenzie. A tal proposito, le Agenzie includono sia aspetti finanziari che non finanziari ed eseguono valutazioni sia qualitative che quantitative. Infine, è stata attestata l’esistenza di alcuni sotto-fattori attualmente utilizzati da poche Agenzie e di altri in corso di valutazione, entrambi potenzialmente atti a migliorare l’accuratezza dei rating in esame.
Tesi di laurea Magistrale
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