It is by now well recognized how the electronic commerce represents not only an extensively diffused and full of potential tool, but also an element that will more and more influence the purchasing process in a future scenario. In particular, one of the fields in which it finds more, and more effectively, application is the one of fashion, a sector in which the Italian manufacture has always found significant distinction, and that, more than many other ones, could benefit, within and beyond the national borders, from this resource. In this “fashion e-commerce” context, this thesis addresses the warehouses of the companies, and in particular the picking. The objective of this work is to investigate the choice process that fashion companies relying on the b2C online channel implement to select the optimal picking systems, and to propose a qualitative model that can guide this decision.

E' ormai diffusa la consapevolezza di come il commercio elettronico rappresenti non solamente uno strumento ampiamente diffuso e ricco di potenzialità, ma anche un elemento che influenzerà sempre in maggior misura il processo di acquisto in uno scenario futuro. In particolar modo, uno degli ambiti in cui esso trova maggiore e più efficace applicazione risulta essere quello del fashion, settore in cui la manifattura italiana ha sempre trovato grande rilievo e distinzione, e che più di molti altri potrebbe beneficiare, entro e oltre i confini nazionali, di tale risorsa. In questo ambito di "fashion e-commerce", il focus di questa tesi si volge ai magazzini delle aziende, e in particolar modo al picking. L'obiettivo di questo lavoro è quello di investigare il processo di scelta che le aziende del settore fashion operanti tramite il canale online b2C implementano per la selezione del sistema di picking ottimale, e di proporre un modello di tipo qualitativo che possa guidare questa decisione.

A model for the selection of the best picking systems for fashion b2C e-commerce companies

SEGHEZZI, ARIANNA;SIRAGUSA, CHIARA
2015/2016

Abstract

It is by now well recognized how the electronic commerce represents not only an extensively diffused and full of potential tool, but also an element that will more and more influence the purchasing process in a future scenario. In particular, one of the fields in which it finds more, and more effectively, application is the one of fashion, a sector in which the Italian manufacture has always found significant distinction, and that, more than many other ones, could benefit, within and beyond the national borders, from this resource. In this “fashion e-commerce” context, this thesis addresses the warehouses of the companies, and in particular the picking. The objective of this work is to investigate the choice process that fashion companies relying on the b2C online channel implement to select the optimal picking systems, and to propose a qualitative model that can guide this decision.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2016
2015/2016
E' ormai diffusa la consapevolezza di come il commercio elettronico rappresenti non solamente uno strumento ampiamente diffuso e ricco di potenzialità, ma anche un elemento che influenzerà sempre in maggior misura il processo di acquisto in uno scenario futuro. In particolar modo, uno degli ambiti in cui esso trova maggiore e più efficace applicazione risulta essere quello del fashion, settore in cui la manifattura italiana ha sempre trovato grande rilievo e distinzione, e che più di molti altri potrebbe beneficiare, entro e oltre i confini nazionali, di tale risorsa. In questo ambito di "fashion e-commerce", il focus di questa tesi si volge ai magazzini delle aziende, e in particolar modo al picking. L'obiettivo di questo lavoro è quello di investigare il processo di scelta che le aziende del settore fashion operanti tramite il canale online b2C implementano per la selezione del sistema di picking ottimale, e di proporre un modello di tipo qualitativo che possa guidare questa decisione.
Tesi di laurea Magistrale
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