In today’s global world, internationalization has a vital importance for businesses than ever and its influence is significantly rising every day. Companies worldwide are in search for new international markets to sell their products and services and to increase their revenues. CEOs and managers of companies have a crucial role in these internationalization decisions. Their characteristics, backgrounds and experiences are directly influencing their decisions and these decisions direct the international operations of companies. This study focuses on the characteristics of the decision makers of companies and how they influence the internationalization decisions. Specifically, we examine risk aversion degrees and decision making processes under ambiguity of a sample of managers who are fully responsible in decision making in their companies. We revisit previous literature and theoretical work on internationalization decisions and then develop a survey and an experimental model in order to understand the underlying factors in the decision-making processes. We conduct two separate experiments on risk aversion and decision making under ambiguity and by doing so, first we measure risk aversion degrees of our sample subjects and then observe the relationship between their risk aversion degrees and their decision-making strategies in internationalization processes under ambiguity in our second experiment. These experiments were conducted on 4 managers and the results have shown us that more risk averse subjects tend to prefer FDIs more when entering a new foreign market. The main reason of such a result is that risk averse subjects make their entry mode decisions considering the risks in a new foreign market in terms of demand uncertainty and information asymmetries. Choosing FDIs, they try to minimize these kinds of risks by maximizing their local knowledge in the new market. Although, in most of the cases, dominant strategies are preferred in internationalization processes, there are some other factors such as cooperative behavior which are directly affecting the internationalization decisions and these demonstrate the existence of relevant behavioral and strategic factors that are not anticipated by a theoretical model.

Nel mondo globale di oggi, l'internazionalizzazione ha un’importanza vitale per le imprese e la sua influenza è sempre più importante. Le imprese di tutto il mondo sono alla ricerca di nuovi mercati internazionali per vendere i loro prodotti e servizi e per aumentare le loro entrate. Amministratori delegati e manager hanno un ruolo cruciale in queste decisioni di internazionalizzazione. Le loro caratteristiche, backgrounds e esperienze influenzano direttamente le loro decisioni e queste decisioni guidano le operazioni sui mercati internazionali delle imprese. Questo studio si concentra sulle caratteristiche dei decision maker delle imprese. Più nello specifico studia come queste ultime influenzino le decisioni di internazionalizzazione ponendo l’enfasi sul grado di avversione al rischio dei manager e sui processi decisionali in condizione di ambiguità usando come campione manager che sono pienamente responsabili nel processo decisionale nelle loro aziende. Il lavoro rivisita la letteratura precedente e la letteratura teorica sulle decisioni di internazionalizzazione e quindi sviluppa un sondaggio e un modello sperimentale al fine di comprendere i fattori alla base dei processi decisionali. Abbiamo condotto due esperimenti separati riguardanti l’avversione al rischio e un processo decisionale in condizione di ambiguità e, così facendo, abbiamo prima misurato l'avversione al rischio dei nostri soggetti e poi osservato il rapporto tra il loro grado di avversione al rischio e le loro strategie decisionali nei processi di internazionalizzazione in condizione di ambiguità. Questi esperimenti sono stati condotti su 4 dirigenti ed i risultati ci hanno dimostrato che i soggetti più avversi al rischio preferiscono la strategia degli FDI quando devono entrare in un nuovo mercato estero. Anche se, nella maggior parte dei casi, le strategie dominanti sono da preferire nei processi di internazionalizzazione, ci sono alcuni altri fattori come il comportamento cooperativo, che determinano direttamente le decisioni di internazionalizzazione.

Internationalization process under risk aversion and ambiguity

ATAKAN, SERHAN;BUYUK, EMRE
2015/2016

Abstract

In today’s global world, internationalization has a vital importance for businesses than ever and its influence is significantly rising every day. Companies worldwide are in search for new international markets to sell their products and services and to increase their revenues. CEOs and managers of companies have a crucial role in these internationalization decisions. Their characteristics, backgrounds and experiences are directly influencing their decisions and these decisions direct the international operations of companies. This study focuses on the characteristics of the decision makers of companies and how they influence the internationalization decisions. Specifically, we examine risk aversion degrees and decision making processes under ambiguity of a sample of managers who are fully responsible in decision making in their companies. We revisit previous literature and theoretical work on internationalization decisions and then develop a survey and an experimental model in order to understand the underlying factors in the decision-making processes. We conduct two separate experiments on risk aversion and decision making under ambiguity and by doing so, first we measure risk aversion degrees of our sample subjects and then observe the relationship between their risk aversion degrees and their decision-making strategies in internationalization processes under ambiguity in our second experiment. These experiments were conducted on 4 managers and the results have shown us that more risk averse subjects tend to prefer FDIs more when entering a new foreign market. The main reason of such a result is that risk averse subjects make their entry mode decisions considering the risks in a new foreign market in terms of demand uncertainty and information asymmetries. Choosing FDIs, they try to minimize these kinds of risks by maximizing their local knowledge in the new market. Although, in most of the cases, dominant strategies are preferred in internationalization processes, there are some other factors such as cooperative behavior which are directly affecting the internationalization decisions and these demonstrate the existence of relevant behavioral and strategic factors that are not anticipated by a theoretical model.
ROTONDI, VALENTINA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2016
2015/2016
Nel mondo globale di oggi, l'internazionalizzazione ha un’importanza vitale per le imprese e la sua influenza è sempre più importante. Le imprese di tutto il mondo sono alla ricerca di nuovi mercati internazionali per vendere i loro prodotti e servizi e per aumentare le loro entrate. Amministratori delegati e manager hanno un ruolo cruciale in queste decisioni di internazionalizzazione. Le loro caratteristiche, backgrounds e esperienze influenzano direttamente le loro decisioni e queste decisioni guidano le operazioni sui mercati internazionali delle imprese. Questo studio si concentra sulle caratteristiche dei decision maker delle imprese. Più nello specifico studia come queste ultime influenzino le decisioni di internazionalizzazione ponendo l’enfasi sul grado di avversione al rischio dei manager e sui processi decisionali in condizione di ambiguità usando come campione manager che sono pienamente responsabili nel processo decisionale nelle loro aziende. Il lavoro rivisita la letteratura precedente e la letteratura teorica sulle decisioni di internazionalizzazione e quindi sviluppa un sondaggio e un modello sperimentale al fine di comprendere i fattori alla base dei processi decisionali. Abbiamo condotto due esperimenti separati riguardanti l’avversione al rischio e un processo decisionale in condizione di ambiguità e, così facendo, abbiamo prima misurato l'avversione al rischio dei nostri soggetti e poi osservato il rapporto tra il loro grado di avversione al rischio e le loro strategie decisionali nei processi di internazionalizzazione in condizione di ambiguità. Questi esperimenti sono stati condotti su 4 dirigenti ed i risultati ci hanno dimostrato che i soggetti più avversi al rischio preferiscono la strategia degli FDI quando devono entrare in un nuovo mercato estero. Anche se, nella maggior parte dei casi, le strategie dominanti sono da preferire nei processi di internazionalizzazione, ci sono alcuni altri fattori come il comportamento cooperativo, che determinano direttamente le decisioni di internazionalizzazione.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2016_12_Atakan_Buyuk.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Thesis text
Dimensione 2.4 MB
Formato Adobe PDF
2.4 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/131223