Historically the air filtering sector was, and in some cases still is, characterized by the provision of new filters in replacement of the exhausted. Camfil and some other companies have a more general approach, in fact, they try to propose solutions that can bring benefits to customers in energy and environmental terms. The purpose of this work is to study, together with the company, the feasibility of a further step in the relationship between customer and supplier, always having in mind the benefits stated above. The news that the manufacturer of filters wants to study is represented by the application of the Global Service to this sector, an offer that covers all the necessities required by the ventilation system, from initial installation to disposal at end of life. Currently on the Italian market, there are no manufacturers that provide the whole service on ventilation systems, the only possible solution is to hire a maintenance company. These companies, however, are not dedicated only to air filtration and usually their activity is to provide the maintenance of the entire system. In this thesis we study a methodology to move the task directly to Camfil, who is familiar with their own solutions, and can provide the best performance, in that its products are recognized among the best in class for filtration performances and energy consumption. Then we will analyze the air filtration basics, the standards to follow and the conditions required to provide a global service. In particular a model for assessing the total cost of Global Service offered by Camfil to its customers has been developed, applying the methodology of the Total Cost of Ownership. After defining the modalities and the cost of services we can understand, along with Camfil, if the type of proposal can be economically viable for the parties involved and if we can offer it to customers.

Storicamente il settore dell’air filtering è stato, e in alcuni casi è ancora, caratterizzato dalla fornitura dei nuovi filtri in sostituzione degli esausti. Camfil ed alcune altre aziende hanno un approccio più generale, cercano infatti di proporre soluzioni che possano portare dei benefici ai clienti in termini energetici e ambientali. Lo scopo di questo lavoro è quello di studiare, inseme all’azienda, la fattibilità di un ulteriore passo avanti nelle relazioni tra cliente e fornitore, sempre tenendo presenti i benefici sopra citati. La novità che la società produttrice di filtri vuole studiare è rappresentata dalla applicazione del Global Service, un'offerta che copre tutte le necessità richieste dal sistema di ventilazione, dall'installazione iniziale allo smaltimento a fine vita. Attualmente sul mercato italiano non ci sono produttori che forniscono l'intero servizio sui sistemi di areazione, l'unica soluzione possibile è di incaricare una società di manutenzione. Queste aziende però non sono dedicate alla sola filtrazione dell’aria e solitamente la loro attività è quella di fornire la manutenzione su tutto l’impianto. In questo lavoro di tesi si studia una metodologia per passare il compito direttamente a Camfil, che conosce bene le proprie soluzioni ed è in grado di fornire le migliori performances, in quanto i suoi prodotti sono riconosciuti tra i best in class per le prestazioni di filtrazione e il consumo energetico. Analizzeremo quindi le basi di filtrazione dell'aria, le norme da seguire e le condizioni necessarie per erogare un Global Service. In particolare un modello per valutare il costo totale di Global Service offerto da Camfil ai propri clienti è stato sviluppato, applicando la metodologia del Total Cost of Ownership. Una volta definite le modalità e i costi del servizio potremo capire, insieme a Camfil, se il tipo di proposta può essere economicamente sostenibile per le parti interessate e se poter andare a proporla ai clienti.

Application of global service to air filtering systems

CAMBIOTTI, LEONARDO
2015/2016

Abstract

Historically the air filtering sector was, and in some cases still is, characterized by the provision of new filters in replacement of the exhausted. Camfil and some other companies have a more general approach, in fact, they try to propose solutions that can bring benefits to customers in energy and environmental terms. The purpose of this work is to study, together with the company, the feasibility of a further step in the relationship between customer and supplier, always having in mind the benefits stated above. The news that the manufacturer of filters wants to study is represented by the application of the Global Service to this sector, an offer that covers all the necessities required by the ventilation system, from initial installation to disposal at end of life. Currently on the Italian market, there are no manufacturers that provide the whole service on ventilation systems, the only possible solution is to hire a maintenance company. These companies, however, are not dedicated only to air filtration and usually their activity is to provide the maintenance of the entire system. In this thesis we study a methodology to move the task directly to Camfil, who is familiar with their own solutions, and can provide the best performance, in that its products are recognized among the best in class for filtration performances and energy consumption. Then we will analyze the air filtration basics, the standards to follow and the conditions required to provide a global service. In particular a model for assessing the total cost of Global Service offered by Camfil to its customers has been developed, applying the methodology of the Total Cost of Ownership. After defining the modalities and the cost of services we can understand, along with Camfil, if the type of proposal can be economically viable for the parties involved and if we can offer it to customers.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2016
2015/2016
Storicamente il settore dell’air filtering è stato, e in alcuni casi è ancora, caratterizzato dalla fornitura dei nuovi filtri in sostituzione degli esausti. Camfil ed alcune altre aziende hanno un approccio più generale, cercano infatti di proporre soluzioni che possano portare dei benefici ai clienti in termini energetici e ambientali. Lo scopo di questo lavoro è quello di studiare, inseme all’azienda, la fattibilità di un ulteriore passo avanti nelle relazioni tra cliente e fornitore, sempre tenendo presenti i benefici sopra citati. La novità che la società produttrice di filtri vuole studiare è rappresentata dalla applicazione del Global Service, un'offerta che copre tutte le necessità richieste dal sistema di ventilazione, dall'installazione iniziale allo smaltimento a fine vita. Attualmente sul mercato italiano non ci sono produttori che forniscono l'intero servizio sui sistemi di areazione, l'unica soluzione possibile è di incaricare una società di manutenzione. Queste aziende però non sono dedicate alla sola filtrazione dell’aria e solitamente la loro attività è quella di fornire la manutenzione su tutto l’impianto. In questo lavoro di tesi si studia una metodologia per passare il compito direttamente a Camfil, che conosce bene le proprie soluzioni ed è in grado di fornire le migliori performances, in quanto i suoi prodotti sono riconosciuti tra i best in class per le prestazioni di filtrazione e il consumo energetico. Analizzeremo quindi le basi di filtrazione dell'aria, le norme da seguire e le condizioni necessarie per erogare un Global Service. In particolare un modello per valutare il costo totale di Global Service offerto da Camfil ai propri clienti è stato sviluppato, applicando la metodologia del Total Cost of Ownership. Una volta definite le modalità e i costi del servizio potremo capire, insieme a Camfil, se il tipo di proposta può essere economicamente sostenibile per le parti interessate e se poter andare a proporla ai clienti.
Tesi di laurea Magistrale
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