How the contemporary work of art is communicated? What are the means of communication that allows to enhance the artworks? What are the elements that make exhibition spaces communicative? The goal of my thesis is to analyze exhibition spaces from a semiotics perspective in order to understand the role of exhibition elements in the process of interpretation and enhancement of the work of art. The thesis is divided in two main sections. The first part is theoretical and analyze the evolution of art spaces in relation with the new languages of contemporary art. This section examines several case-study of installations and exhibitions by means of theories of communication in order to define what are the visual elements that are important in an exhibition. Furthermore, in this part is described the importance of the role of the communication designer in the process of communication of art's values. The second part of my thesis consists in a practical project realized at University of Michigan during my period of study abroad. The project consists of an installation that focuses on how an exhibition influences the displayed object’s perception and the importance of exhibition in the process of artwork's interpretation. This practical project is a starting point for a reflection on the relevant elements in an exhibition and for a theoretical research in this field and, at the same time, represents the realization of a theoretical project in a concrete work.
Come viene comunicata l’opera d’arte contemporanea? Quali sono le forme di comunicazione che permettono di valorizzare gli artefatti artistici? Quali sono gli elementi che rendono comunicativo lo spazio allestitivo? La mia tesi è finalizzata all’analisi degli spazi espositivi dal punto di vista semiotico indagando il ruolo degli elementi espositivi e comunicativi nel processo di valorizzazione e di interpretazione dell’opera d’arte contemporanea. La tesi è divisa in due parti. La prima, di carattere teorico, punta ad analizzare l’evoluzione del rapporto tra spazi espositivi e opere d’arte e ad esaminare i nuovi luoghi dell’arte in relazione ai linguaggi della contemporaneità. Vengono analizzate le teorie della comunicazione e, attraverso dei casi studio, sono esaminati gli elementi visivi che contano in un allestimento. In questa sezione viene inoltre definita l’importanza del ruolo di designer della comunicazione nel processo di allestimento e di comunicazione dei valori dell’opera d’arte e dello spazio. La seconda parte della tesi consiste nell’interpretazione e traduzione di questa ricerca teorica in un progetto artistico/espositivo realizzato all’University of Michigan durante il periodo di Mobilità Internazionale. Il progetto consiste in un’installazione che pone la questione dell’importanza dell’allestimento dello spazio come elemento chiave nel processo di interpretazione e percezione delle opere d’arte. Questo lavoro concreto si pone come punto di partenza per una riflessione e ricerca in questo settore che si traduce nel testo di questa tesi e, allo stesso tempo, come verifica delle ricerche teoriche analizzate.
L'allestimento è comunicazione. Gli indizi visivi a supporto dell’arte contemporanea
POCKAY, ELENA
2015/2016
Abstract
How the contemporary work of art is communicated? What are the means of communication that allows to enhance the artworks? What are the elements that make exhibition spaces communicative? The goal of my thesis is to analyze exhibition spaces from a semiotics perspective in order to understand the role of exhibition elements in the process of interpretation and enhancement of the work of art. The thesis is divided in two main sections. The first part is theoretical and analyze the evolution of art spaces in relation with the new languages of contemporary art. This section examines several case-study of installations and exhibitions by means of theories of communication in order to define what are the visual elements that are important in an exhibition. Furthermore, in this part is described the importance of the role of the communication designer in the process of communication of art's values. The second part of my thesis consists in a practical project realized at University of Michigan during my period of study abroad. The project consists of an installation that focuses on how an exhibition influences the displayed object’s perception and the importance of exhibition in the process of artwork's interpretation. This practical project is a starting point for a reflection on the relevant elements in an exhibition and for a theoretical research in this field and, at the same time, represents the realization of a theoretical project in a concrete work.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Elena POCKAY_L'allestimento è comunicazione_Gli indizi visivi a supporto dell'arte contemporanea.pdf
non accessibile
Descrizione: L'allestimento è comunicazione. Gli indizi visivi a supporto dell'arte contemporanea
Dimensione
4.81 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.81 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/131806