The online social networks diffusion, in the last years, has been facilitated by the introduction of the Web 2.0 that, not only enables users to retrieve information on the web, but also to contribute creating new ones. The enormous success obtained by some of them, has contributed to the diffusion of many “content aggregators”, applications that enable users to see in real-time social updates coming from different social networks to which they are subscribed, providing them, the possibility to interact with others as if they are really connected to the social website. Despite there are many applications of this type, no ones allows to visualize integrated statistics related to a set of social profiles provided by the user. The main objectives of this thesis, are the study of the reputation problem within social networks, the definition of analysis metrics and models, and the creation of a web application through which registered users may view, not only social updates in real-time, but also statistical data daily collected, related to all their social profiles. In particular, it has been created, a page containing a general overview related to the user selected, resuming all his quantitative information collected, as well as, providing indicators of “visibility” and of “productivity”, and the possibility to visualize temporal diagrams about his social activity carried out over different social networks. This paper begins providing a background over online social networks, describing which are their main characteristics and introducing some example of them taking into considerations those used during the implementation phase. Subsequently it draws, the main contribution provided through the realization of the thesis project, describing how the analysis over the data provided by the different social network APIs has been conduced, presenting also the main important features of the web application realized and a detailed description about the implementation phase. Finally, it provides some conclusions about the project realized, evaluating the results obtained and suggesting some interesting future developments that could be done.

Negli ultimi anni, la diffusione delle reti sociali è stata favorita dall’introduzione del Web 2.0, che non solo ha permesso agli utenti di servirsi dei contenuti presenti su Internet, ma anche di concorrere nel crearne nuovi. L’enorme successo ottenuto da alcune reti sociali, ha contribuito alla diffusione di molti “aggregatori di contenuto”, applicazioni che permettono di osservare gli aggiornamenti provenienti da più reti a cui l’utente è iscritto, nonché di interagire con altri membri della stessa rete. Nonostante le applicazioni di questo tipo siano molteplici, nessuna è in grado di visualizzare statistiche riguardanti un insieme di profili sociali forniti dall’utente. La tesi nasce con l’intento di studiare il problema legato alla reputazione di un utente all’interno delle reti sociali, di definire metriche e modelli d’analisi, nonché di creare un’applicazione web, attraverso la quale gli utenti registrati hanno la possibilità di visionare, non solo gli aggiornamenti relativi a più reti, ma anche statistiche riguardanti i dati raccolti quotidianamente, relative a più profili sociali. A tal proposito, è stata creata una pagina in grado di dare una visione generale in merito all’attività sociale dell’utente, riassumendo le informazioni quantitative raccolte, visualizzando indicatori di “visibilità” e “produttività” e dando la possibilità di visionare diagrammi temporali relativi all’attività sociale dell’utente. Partendo da una descrizione sulle reti sociali, sono state fornite le loro principali caratteristiche, introducendo esempi concreti, utilizzati in seguito per la realizzazione del progetto di tesi.Successivamente sono state presentate le scelte operate durante la fase implementativa, descrivendo come i dati forniti dalle API delle diverse reti sociali sono stati analizzati e hanno influenzato la struttura dati creata. Sono inoltre state presentate le principali caratteristiche dell’applicazione web realizzata. Infine, sono stati analizzati i risultati ottenuti attraverso la realizzazione del progetto e suggeriti alcuni interessanti sviluppi da attuare in futuro.

Social networks: analysis and statistics for integrated social profiles

MUSALL, DENIS
2009/2010

Abstract

The online social networks diffusion, in the last years, has been facilitated by the introduction of the Web 2.0 that, not only enables users to retrieve information on the web, but also to contribute creating new ones. The enormous success obtained by some of them, has contributed to the diffusion of many “content aggregators”, applications that enable users to see in real-time social updates coming from different social networks to which they are subscribed, providing them, the possibility to interact with others as if they are really connected to the social website. Despite there are many applications of this type, no ones allows to visualize integrated statistics related to a set of social profiles provided by the user. The main objectives of this thesis, are the study of the reputation problem within social networks, the definition of analysis metrics and models, and the creation of a web application through which registered users may view, not only social updates in real-time, but also statistical data daily collected, related to all their social profiles. In particular, it has been created, a page containing a general overview related to the user selected, resuming all his quantitative information collected, as well as, providing indicators of “visibility” and of “productivity”, and the possibility to visualize temporal diagrams about his social activity carried out over different social networks. This paper begins providing a background over online social networks, describing which are their main characteristics and introducing some example of them taking into considerations those used during the implementation phase. Subsequently it draws, the main contribution provided through the realization of the thesis project, describing how the analysis over the data provided by the different social network APIs has been conduced, presenting also the main important features of the web application realized and a detailed description about the implementation phase. Finally, it provides some conclusions about the project realized, evaluating the results obtained and suggesting some interesting future developments that could be done.
ING V - Facolta' di Ingegneria dell'Informazione
20-dic-2010
2009/2010
Negli ultimi anni, la diffusione delle reti sociali è stata favorita dall’introduzione del Web 2.0, che non solo ha permesso agli utenti di servirsi dei contenuti presenti su Internet, ma anche di concorrere nel crearne nuovi. L’enorme successo ottenuto da alcune reti sociali, ha contribuito alla diffusione di molti “aggregatori di contenuto”, applicazioni che permettono di osservare gli aggiornamenti provenienti da più reti a cui l’utente è iscritto, nonché di interagire con altri membri della stessa rete. Nonostante le applicazioni di questo tipo siano molteplici, nessuna è in grado di visualizzare statistiche riguardanti un insieme di profili sociali forniti dall’utente. La tesi nasce con l’intento di studiare il problema legato alla reputazione di un utente all’interno delle reti sociali, di definire metriche e modelli d’analisi, nonché di creare un’applicazione web, attraverso la quale gli utenti registrati hanno la possibilità di visionare, non solo gli aggiornamenti relativi a più reti, ma anche statistiche riguardanti i dati raccolti quotidianamente, relative a più profili sociali. A tal proposito, è stata creata una pagina in grado di dare una visione generale in merito all’attività sociale dell’utente, riassumendo le informazioni quantitative raccolte, visualizzando indicatori di “visibilità” e “produttività” e dando la possibilità di visionare diagrammi temporali relativi all’attività sociale dell’utente. Partendo da una descrizione sulle reti sociali, sono state fornite le loro principali caratteristiche, introducendo esempi concreti, utilizzati in seguito per la realizzazione del progetto di tesi.Successivamente sono state presentate le scelte operate durante la fase implementativa, descrivendo come i dati forniti dalle API delle diverse reti sociali sono stati analizzati e hanno influenzato la struttura dati creata. Sono inoltre state presentate le principali caratteristiche dell’applicazione web realizzata. Infine, sono stati analizzati i risultati ottenuti attraverso la realizzazione del progetto e suggeriti alcuni interessanti sviluppi da attuare in futuro.
Tesi di laurea Magistrale
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