Politecnico di Milano, in collaboration with the Città Studi Campus Sostenibile project, has started a project on the estimation of the CO2 emissions and the identification of potential actions for reducing greenhouse gas emissions linked to the activity of the University. This thesis deals with the reduction of the CO2 emissions of Politecnico di Milano classrooms through the redevelopment of lighting fixtures. The focus has been placed on two buildings of the Città Studi campus containing all types of lighting fixtures: Building 14, characterized by outdated lighting fixtures, and Building 3 with modern lighting fixtures, subject of a recent redevelopment. The first part of the work is focused on the lighting and energy analysis at the current conditions of the classrooms. In particular, the illuminance has been detected by experimental measurements with a lux meter and numerical analyses with DIALux software. In order to have an overview of the current condition of the classrooms and to formulate the most appropriate methodologies for each type of classroom, three classifications have been assumed: temporal, lighting and energy. Furthermore, two methods of action with the principal purpose of energy saving, preserving lighting comfort, have been developed. The first method is characterized by minimally invasive actions, such as lamps replacement, whereas the second method is characterized by more onerous actions, such as the modification of number and location of the lighting fixtures. The methods provided for each type of intervention are extensible to the other buildings of Politecnico di Milano and in general school construction.
Il Politecnico di Milano, in collaborazione con il progetto Città Studi Campus Sostenibile, ha avviato un progetto sulla stima delle emissioni di CO2 e sull’individuazione di potenziali interventi per la riduzione delle emissioni di gas climalteranti legati all’attività dell’Ateneo. Il presente lavoro di tesi riguarda la riduzione delle emissioni di CO2 delle aule didattiche del Politecnico di Milano attraverso interventi di riqualificazione degli apparecchi luminosi. L’attenzione è stata posta su due edifici del Campus Città Studi contenenti tutte le tipologie di corpi illuminanti: l’Edificio 14, caratterizzato da apparecchi luminosi obsoleti, e l’Edificio 3 caratterizzato da apparecchi luminosi moderni, in quanto oggetto di una recente riqualificazione. La prima parte del lavoro è incentrata sull’analisi illuminotecnica ed energetica delle aule allo stato attuale. In particolare, l’illuminamento è stato rilevato mediante misurazioni sperimentali con luxmetro ed analisi numerica con software DIALux. Al fine di avere un quadro generale delle aule allo stato di fatto e formulare metodologie di intervento più idonee per ogni tipologia di aula, sono state ipotizzate tre classificazioni: temporale, illuminotecnica ed energetica. Successivamente sono state elaborate due metodologie di intervento aventi come scopo principale il risparmio energetico, preservando il comfort luminoso. La prima metodologia è caratterizzata da azioni poco invasive come la sostituzione delle lampade, la seconda è caratterizzata da azioni più evidenti come la modifica del numero e della posizione degli apparecchi luminosi. I metodi forniti per ogni tipologia di intervento sono estensibili agli altri edifici del Politecnico di Milano ed in generale all’edilizia scolastica.
Riduzione delle emissioni di CO2 del Politecnico di Milano tramite interventi di riqualificazione degli apparecchi di illuminazione
SATTA, FABIANA
2015/2016
Abstract
Politecnico di Milano, in collaboration with the Città Studi Campus Sostenibile project, has started a project on the estimation of the CO2 emissions and the identification of potential actions for reducing greenhouse gas emissions linked to the activity of the University. This thesis deals with the reduction of the CO2 emissions of Politecnico di Milano classrooms through the redevelopment of lighting fixtures. The focus has been placed on two buildings of the Città Studi campus containing all types of lighting fixtures: Building 14, characterized by outdated lighting fixtures, and Building 3 with modern lighting fixtures, subject of a recent redevelopment. The first part of the work is focused on the lighting and energy analysis at the current conditions of the classrooms. In particular, the illuminance has been detected by experimental measurements with a lux meter and numerical analyses with DIALux software. In order to have an overview of the current condition of the classrooms and to formulate the most appropriate methodologies for each type of classroom, three classifications have been assumed: temporal, lighting and energy. Furthermore, two methods of action with the principal purpose of energy saving, preserving lighting comfort, have been developed. The first method is characterized by minimally invasive actions, such as lamps replacement, whereas the second method is characterized by more onerous actions, such as the modification of number and location of the lighting fixtures. The methods provided for each type of intervention are extensible to the other buildings of Politecnico di Milano and in general school construction.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2016_12_Satta.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
10.76 MB
Formato
Adobe PDF
|
10.76 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/132244