The purpose of the elaborate thesis consists, through the analysis of a number of buildings forming part of the Lombard school building of the Province of Milan, in the analysis of upgrading the energy efficiency of school buildings through the energy diagnostic tool, activities It plays a major role in the current developments in European scientific research and the architectural project, investing aspects of a performance boost offered by the building products and building systems used, changes in the technology options available to designers, all ' introduction of new paradigms from the aesthetics and architectural language point of view. The research, starting from the identification of the features that characterize the school building Italian, explores the issues concerning the retraining of school buildings in the knowledge that the social objectives, training and biocompatibility, that a modern school should meet, can be achieved through a project that controls the environmental requirements of the spaces and technological requirements for technical solutions to ensure alignment of new schools with new levels of livability required and new methodological guidelines for the 'teaching and learning.
Lo scopo dell’elaborato di tesi consiste, attraverso l’analisi di una serie di edifici facenti parte del patrimonio edilizio scolastico lombardo della Provincia di Milano, nell’analisi del tema della riqualificazione energetica degli edifici scolastici tramite lo strumento della diagnosi energetica, attività che riveste un ruolo di primo piano negli attuali sviluppi della ricerca scientifica europea e del progetto di architettura, investendo aspetti legati ad un incremento delle prestazioni offerte dai manufatti edilizi e dai sistemi impiantistici impiegati, all’evoluzione delle opzioni tecnologiche a disposizione dei progettisti, all’introduzione di nuovi paradigmi dal punto di vista dell’estetica e del linguaggio architettonico. La ricerca, a partire dall’individuazione delle caratteristiche che connotano il patrimonio edilizio scolastico italiano, approfondisce le tematiche inerenti i processi di riqualificazione degli edifici scolastici nella consapevolezza che gli obiettivi sociali, formativi e di biocompatibilità, che una scuola moderna deve soddisfare, possono essere raggiunti mediante un progetto che controlli i requisiti ambientali degli spazi e requisiti tecnologici delle soluzioni tecniche per garantire un allineamento delle nuove strutture scolastiche con i nuovi livelli di vivibilità richiesti e i nuovi indirizzi metodologici per l’ insegnamento e l’apprendimento.
Riqualificazione energetica del patrimonio scolastico lombardo : potenzialità e limiti
CALO', ROBERTO
2015/2016
Abstract
The purpose of the elaborate thesis consists, through the analysis of a number of buildings forming part of the Lombard school building of the Province of Milan, in the analysis of upgrading the energy efficiency of school buildings through the energy diagnostic tool, activities It plays a major role in the current developments in European scientific research and the architectural project, investing aspects of a performance boost offered by the building products and building systems used, changes in the technology options available to designers, all ' introduction of new paradigms from the aesthetics and architectural language point of view. The research, starting from the identification of the features that characterize the school building Italian, explores the issues concerning the retraining of school buildings in the knowledge that the social objectives, training and biocompatibility, that a modern school should meet, can be achieved through a project that controls the environmental requirements of the spaces and technological requirements for technical solutions to ensure alignment of new schools with new levels of livability required and new methodological guidelines for the 'teaching and learning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2016_12_CALO'.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
8.24 MB
Formato
Adobe PDF
|
8.24 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/132269