Transport infrastructure megaprojects are nowadays largely diffused worldwide because of the several benefits that they can generate; their number and size are increasing more and more despite of they have a poor record in terms of project management performances with delays and cost overrun that are widespread phenomena. In this international scenario of dismal performances, Italy is not an exception and it presents additional concerns with unfinished public works that constitute a chronic problem causing a huge waste of public money and a negative impact on the socio-economic development of the country. The thesis aspires to define an exhaustive theoretical background about megaprojects performances and to provide new knowledge about the Italian situation. The thesis develops a framework of three levels for analyzing megaprojects. The first level is the evaluation of cost and time performances, the second one the investigation of the problems, i.e. the causes, and finally the third level is about the study of cures – distinguished in the technical, contractual, and social areas – for achieving better performances. The two key challenges that obstacle megaprojects management are the management of the embedded uncertainty and of the multitude of stakeholders. Thus, solutions regard the improvements of forecasts’ accuracy, effective project governance, clear definition of roles and responsibilities, and transparent relations with stakeholders. The main contribution of the thesis is the design of a dashboard at two levels – project and portfolio – that could be beneficial for monitoring and comparing megaprojects. The detailed study, through a wide documentary analysis, of the sixteen primary road and rail Italian megaprojects allows the determination of the key variables (technical, social, and financing risks and contextual forces) affecting performances. The overall exam of the Italian context and the use of the dashboard applied to the cases studied permit to identify the reasons of the gap with abroad, and to propose suggestions for solving the criticalities recognized.

I grandi progetti infrastrutturali di trasporto sono oggigiorno largamente diffusi per i numerosi benefici che possono generare; il loro numero e dimensione sono in crescita continua nonostante siano caratterizzati dalla fama di avere prestazioni deludenti in termini di gestione del progetto, con frequenti ritardi e superamento del budget. In questo scenario internazionale di mediocri prestazioni, l’Italia non è un’eccezione e presenta criticità aggiuntive con l’effetto che le opere pubbliche incompiute rappresentano un problema cronico, causando uno spreco enorme di denaro pubblico e un impatto negativo sullo sviluppo socio-economico del paese. La tesi ambisce a definire un esaustivo inquadramento teorico e a fornire nuove conoscenze per il contesto italiano. La tesi sviluppa un modello di tre livelli per analizzare i grandi progetti. Il primo valuta le prestazioni di costo e tempo, il secondo esamina i problemi, ossia le cause e il terzo riguarda lo studio delle cure – classificate nelle aree tecnica, contrattuale e sociale – per ottenere prestazioni migliori. Le due principali difficoltà, ostacolanti la gestione del progetto, sono la gestione dell’incertezza di fondo e della moltitudine di attori coinvolti. Dunque, le soluzioni riguardano il miglioramento dell’accuratezza previsionale, un efficace controllo e governo del progetto, una chiara definizione dei ruoli e delle responsabilità, e relazioni trasparenti con gli attori. Il contributo maggiore della tesi è la progettazione di un cruscotto di indicatori a due livelli – di singolo progetto e di portfolio – che possa essere di beneficio al monitoraggio e comparazione dei grandi progetti. Lo studio approfondito dei sedici strategici progetti ferroviari e stradali italiani, condotto tramite un’estesa ricerca documentaria, permette di individuare quali sono le variabili (rischio tecnico, sociale, finanziario e di contesto) influenzanti le prestazioni. L’esame generale del contesto italiano e l’utilizzo del cruscotto applicato ai progetti studiati consentono di identificare gli elementi differenziali con l’estero e di proporre suggerimenti per risolvere le criticità emerse.

Performances analysis of transport infrastructures megaprojects. The international scenario and the detailed exam of the Italian situation

POZZI, DANIELE ANGELO
2015/2016

Abstract

Transport infrastructure megaprojects are nowadays largely diffused worldwide because of the several benefits that they can generate; their number and size are increasing more and more despite of they have a poor record in terms of project management performances with delays and cost overrun that are widespread phenomena. In this international scenario of dismal performances, Italy is not an exception and it presents additional concerns with unfinished public works that constitute a chronic problem causing a huge waste of public money and a negative impact on the socio-economic development of the country. The thesis aspires to define an exhaustive theoretical background about megaprojects performances and to provide new knowledge about the Italian situation. The thesis develops a framework of three levels for analyzing megaprojects. The first level is the evaluation of cost and time performances, the second one the investigation of the problems, i.e. the causes, and finally the third level is about the study of cures – distinguished in the technical, contractual, and social areas – for achieving better performances. The two key challenges that obstacle megaprojects management are the management of the embedded uncertainty and of the multitude of stakeholders. Thus, solutions regard the improvements of forecasts’ accuracy, effective project governance, clear definition of roles and responsibilities, and transparent relations with stakeholders. The main contribution of the thesis is the design of a dashboard at two levels – project and portfolio – that could be beneficial for monitoring and comparing megaprojects. The detailed study, through a wide documentary analysis, of the sixteen primary road and rail Italian megaprojects allows the determination of the key variables (technical, social, and financing risks and contextual forces) affecting performances. The overall exam of the Italian context and the use of the dashboard applied to the cases studied permit to identify the reasons of the gap with abroad, and to propose suggestions for solving the criticalities recognized.
MANCINI, MAURO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2016
2015/2016
I grandi progetti infrastrutturali di trasporto sono oggigiorno largamente diffusi per i numerosi benefici che possono generare; il loro numero e dimensione sono in crescita continua nonostante siano caratterizzati dalla fama di avere prestazioni deludenti in termini di gestione del progetto, con frequenti ritardi e superamento del budget. In questo scenario internazionale di mediocri prestazioni, l’Italia non è un’eccezione e presenta criticità aggiuntive con l’effetto che le opere pubbliche incompiute rappresentano un problema cronico, causando uno spreco enorme di denaro pubblico e un impatto negativo sullo sviluppo socio-economico del paese. La tesi ambisce a definire un esaustivo inquadramento teorico e a fornire nuove conoscenze per il contesto italiano. La tesi sviluppa un modello di tre livelli per analizzare i grandi progetti. Il primo valuta le prestazioni di costo e tempo, il secondo esamina i problemi, ossia le cause e il terzo riguarda lo studio delle cure – classificate nelle aree tecnica, contrattuale e sociale – per ottenere prestazioni migliori. Le due principali difficoltà, ostacolanti la gestione del progetto, sono la gestione dell’incertezza di fondo e della moltitudine di attori coinvolti. Dunque, le soluzioni riguardano il miglioramento dell’accuratezza previsionale, un efficace controllo e governo del progetto, una chiara definizione dei ruoli e delle responsabilità, e relazioni trasparenti con gli attori. Il contributo maggiore della tesi è la progettazione di un cruscotto di indicatori a due livelli – di singolo progetto e di portfolio – che possa essere di beneficio al monitoraggio e comparazione dei grandi progetti. Lo studio approfondito dei sedici strategici progetti ferroviari e stradali italiani, condotto tramite un’estesa ricerca documentaria, permette di individuare quali sono le variabili (rischio tecnico, sociale, finanziario e di contesto) influenzanti le prestazioni. L’esame generale del contesto italiano e l’utilizzo del cruscotto applicato ai progetti studiati consentono di identificare gli elementi differenziali con l’estero e di proporre suggerimenti per risolvere le criticità emerse.
Tesi di laurea Magistrale
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