This Master Thesis investigates service design as a tool to further Franciacorta, a distinct area in Northern Italy, as a tourism destination. Although Franciacorta is an acknowledged wine destination, it has been found out that it lacks of consistency and coherence as a tourism one. A study around the concept of ‘Territorial Local System’ and an in-depth research of the area have generated intense work for mapping Franciacorta’s territorial assets, and the idea that its heritage should be re-evaluated. 'Memories of Franciacorta' is the solution proposed: a start-up tourism-oriented and placed among the public organisations of the region, local enterprises and associations. It aims to unveil the true essence of Franciacorta to visitors, by enhancing visibility of niche Franciacorta’s stakeholders. 'Memories of Franciacorta' not only gathers selected local actors under the umbrella of an integrated tourism offer, which leads to competitive advantage as they are part of a major system, but works for the education and the support of these members in being appealing on the market. Clear that the ultimate user is the tourist, the feasible outcome of the service is a collection of insightful and attractive stories that inspire any guests to visit places that otherwise would be rarely accessible - rather than an holistic tourist service for guests’ pre, during and post experience in Franciacorta.
Questa Tesi di Laurea Magistrale indaga il Service Design come uno strumento per promuovere la Franciacorta, una piccola area geografica nel nord d’Italia, come destinazione turistica. Sebbene la Franciacorta sia una destinazione di grande interesse eno-gastronomico, è stato riscontrato che manca di coerenza ad un livello turistico più ampio. Uno studio circa il concetto di ‘Sistema Locale Territoriale’ e una ricerca approfondita sul territorio hanno generato un lavoro intenso di mappatura delle ricchezze territoriali franciacortine, e l’idea che il suo patrimonio dovrebbe essere rivalutato. 'Memories of Franciacorta' è la soluzione elaborata in sede: una start-up orientata al turismo e situata tra organizzazioni pubbliche della zona, aziende e associazioni locali. Essa ha l’obbiettivo di svelare l’anima vera della Franciacorta, dando visibilità a realtà di nicchia presenti sul territorio. Non solo 'Memories of Franciacorta' raggruppa attori e luoghi locali in un’offerta turistica integrata, che porta loro vantaggio in quanto membri di un sistema più ampio, ma lavora sulla formazione e sul supporto di questi membri, affinché raggiungano sempre maggiore interesse sul mercato turistico. Chiaro che l’utente ultimo è il visitatore, 'Memories of Franciacorta' si occupa di garantire un servizio turistico completo, che lo aiuti nella pianificazione e nella visita, che garantisca un post-esperienza, ma non solo. E’ una vera e propria collezione di storie rare e affascinati, che vogliono essere ispirazione per il visitatore, e strumento per attingere a luoghi altrimenti inaccessibili.
Memories of Franciacorta. A case study for the enhancement of Franciacorta's local tourism
FACONDO, ELISA
2015/2016
Abstract
This Master Thesis investigates service design as a tool to further Franciacorta, a distinct area in Northern Italy, as a tourism destination. Although Franciacorta is an acknowledged wine destination, it has been found out that it lacks of consistency and coherence as a tourism one. A study around the concept of ‘Territorial Local System’ and an in-depth research of the area have generated intense work for mapping Franciacorta’s territorial assets, and the idea that its heritage should be re-evaluated. 'Memories of Franciacorta' is the solution proposed: a start-up tourism-oriented and placed among the public organisations of the region, local enterprises and associations. It aims to unveil the true essence of Franciacorta to visitors, by enhancing visibility of niche Franciacorta’s stakeholders. 'Memories of Franciacorta' not only gathers selected local actors under the umbrella of an integrated tourism offer, which leads to competitive advantage as they are part of a major system, but works for the education and the support of these members in being appealing on the market. Clear that the ultimate user is the tourist, the feasible outcome of the service is a collection of insightful and attractive stories that inspire any guests to visit places that otherwise would be rarely accessible - rather than an holistic tourist service for guests’ pre, during and post experience in Franciacorta.File | Dimensione | Formato | |
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