The idea was born from the need that many musicians share, personalize the instrument from the point of view of the sound and performance, both to improve the aesthetics. Customizing your tool is the basic concept on which state the entire commercial market of musical instruments, and more. As for guitarists or bassists, the world of commerce offers a lot of customizations: hundreds of different pick ups are selled, each one is built for perfection in order to express a specific sound or to be as clean as possible and isolated. Many of these products are low cost and quick and easy to use, while others are produced by higher costs that must be installed following long and complex procedures, often, this requires a special training, such as in one of the most common operations that is the replacement of the pick ups. On this informations is based the construction theory of this instrument, which would enable the Owner to precisely modify the performance or appearance of the guitar without, in any way, depend on the help of specialists in the construction or repair of instruments.
L’idea nasce dalla necessità che molti musicisti condividono, di personalizzare il proprio strumento sia dal punto di vista del suono e delle prestazioni, sia per migliorarne l’estetica. La personalizzazione del proprio strumento è il concetto base su cui si afferma l’intero mercato commerciale degli strumenti musicali, e non solo. Per quanto riguarda i chitarristi, o i bassisti, il mondo del commercio offre numerose possibilità di personalizzazione: si vendono centinaia di pick ups differenti, ciascuno costruito a puntino per poter esprimere un suono specifico o per essere quanto più pulito ed isolato possibile. Molti di questi prodotti sono a basso costo e dall’utilizzo semplice e veloce, altri invece sono prodotti dai costi più elevati che vanno installati seguendo procedure lunghe e complesse, spesso eseguite da personale specializzato, come ad esempio in uno dei più comuni interventi che è la sostituzione dei pick ups. Su questo si basa la teoria di costruzione di questo strumento, che permetterebbe al proprietario di modificare appunto le performance o l’aspetto della chitarra, senza dipendere in alcun modo dall’aiuto di personale specializzato nella costruzione o riparazione di strumenti.
La chitarra elettrica. Studio tecnologico ed ergonomico dello strumento musicale
FATELLI, FABRIZIO VITANTONIO
2015/2016
Abstract
The idea was born from the need that many musicians share, personalize the instrument from the point of view of the sound and performance, both to improve the aesthetics. Customizing your tool is the basic concept on which state the entire commercial market of musical instruments, and more. As for guitarists or bassists, the world of commerce offers a lot of customizations: hundreds of different pick ups are selled, each one is built for perfection in order to express a specific sound or to be as clean as possible and isolated. Many of these products are low cost and quick and easy to use, while others are produced by higher costs that must be installed following long and complex procedures, often, this requires a special training, such as in one of the most common operations that is the replacement of the pick ups. On this informations is based the construction theory of this instrument, which would enable the Owner to precisely modify the performance or appearance of the guitar without, in any way, depend on the help of specialists in the construction or repair of instruments.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
La chitarra elettrica_Studio tecnologico ed ergonomico dello strumento musicale.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
34.34 MB
Formato
Adobe PDF
|
34.34 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/132901