In order to understand the complexity and the versatility that the term autism includes I brought attention to his developing path and to the disabling expressions that people suffering from this serious psychopathology show. The effective treatment of autism at school is not easy because specific staff expertise are lacking. In my research I investigated part of the strategies used to address the autism problem in the school age. An overview of the methods and more popular models has reinforced the idea that the educational approach must be based on the knowledge that in autism there is a lack of generalization, incidental learning, involvement difficulties and stimuli response. It is with this in mind that the MOSAIC project starts, proposed by the reasearch group of “Scuola di Robotica” in the field of new technologies for rehabilitation of the weak users in with whom i started to collaborate. The second part of the thesis will focus on the project proposal made during my internship period for the elaboration of the MOSAIC elements, an educational kit that allows to strenghten some fragile characteristics of children suffering from autism spectrum disorders.
Per comprendere la complessità e la polivalenza che il termine autismo comprende ho portato l’attenzione al percorso del suo sviluppo e alle espressioni disabilitanti che chi è affetto da questa grave psicopatologia dimostra. È un modello di struttura psichica che si evidenzia drammaticamente per l’isolamento, l’incontinenza emotiva, le difficoltà psicomotorie, il mancato sviluppo del linguaggio. Il trattamento efficace dell’autismo a scuola non è semplice anche perché sono poco diffuse competenze specifiche del personale. Nella mia parte di ricerca ho indagato le strategie utilizzate per affrontare il problema autismo in età scolare. Un excursus nell’ampio panorama di metodi e modelli diffusi mi ha rafforzato l’idea che l’approccio educativo debba basarsi sulla consapevolezza che nell’autismo vi è mancanza di generalizzazione, di apprendimento incidentale, difficoltà di coinvolgimento e reazione agli stimoli. È in quest’ottica che si pone il progetto MOSAIC, proposto dal gruppo di ricerca di “Scuola di Robotica” nell’ambito delle nuove tecnologie per la riabilitazione dell’utenza debole e nel quale sono stato inserito a collaborare. La seconda parte della tesi verterà infatti sulla proposta progettuale realizzata durante il mio percorso prima di tirocinio poi di lavoro per l’elaborazione degli elementi di MOSAIC, un kit didattico che permetta di rafforzare alcune caratteristiche fragili di bambini con disturbi dello spettro autistico.
Mosaic. An interactive device for children with ASD
TAMBURINI, GIANLUCA
2016/2017
Abstract
In order to understand the complexity and the versatility that the term autism includes I brought attention to his developing path and to the disabling expressions that people suffering from this serious psychopathology show. The effective treatment of autism at school is not easy because specific staff expertise are lacking. In my research I investigated part of the strategies used to address the autism problem in the school age. An overview of the methods and more popular models has reinforced the idea that the educational approach must be based on the knowledge that in autism there is a lack of generalization, incidental learning, involvement difficulties and stimuli response. It is with this in mind that the MOSAIC project starts, proposed by the reasearch group of “Scuola di Robotica” in the field of new technologies for rehabilitation of the weak users in with whom i started to collaborate. The second part of the thesis will focus on the project proposal made during my internship period for the elaboration of the MOSAIC elements, an educational kit that allows to strenghten some fragile characteristics of children suffering from autism spectrum disorders.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Gianluca_Tamburini_Tesi_Design_engineering.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
1.91 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.91 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/132958