This thesis is specifically concerned with the affects of the economic crisis on the Italian cities and recognizes a design opportunity in an alarming situation. It sets out to answer the question whether tourism can and should be a valuable part of the solution laying the ground for the idea to reinvent abandoned shops as hotel rooms, a new type of ‘albergo diffuso’ within Milan’s metropolitan area. The research opens with examining the size of impact of the Italian financial crisis on the retail market and estimates the extension of store closures. The results imply that the nation is a step back from the brink and the terrible scenario of a country with no more neighborhood business activities is most likely to come true very soon, having direct repercussions on the character of the cities. Milan is no exception. In the second stage the study provides tourism and travel data gathered on global, regional and national level by tourism organizations and leading market research institutes. This data proves that the aforementioned sectors are strong and adaptable enough to face any challenges and emerge as key value drivers. Their manifold socio-economic benefits together with the forecasts of a massive expansion present a prospect of economic growth. Then the thesis describes the evolution of hospitality through history referring to prominent case studies and examples. It consequently analyzes the changing expectations of tourists to determine that new ways of thinking about travel and experiencing it begin to take root along with the emergence of the new generation of travelers, who manage to stir the industry up. On the basis of the results of this research, it can be concluded that better establishing the tourism industry as national and local priority is fundamental in leading to a prosperous future. Finally the thesis gets to the heart of the project indicating current trends in outbound travel demand and overviewing associated former developments, in the interest of better elaborating it. The project proposes a middle price tier system of interrelated rooms, spread at the proximity of piazza Cordusio, targeting cost-conscious, experience oriented and technologically addicted millennials as millennial-minded travelers. The concept is based on the new social perceptions of privacy in an era of exhibitionism, accordingly the rooms are characterized by a dynamic separation with the urban context. The design features modular units that can be adjusted in function of the available space.
Questa tesi è volta ad analizzare nello specifico gli effetti della crisi economica sulle città italiane e riconosce l’opportunità di progettazione in una situazione allarmante. Essa si propone di rispondere alla domanda se il turismo può, e deve essere, una parte importante della soluzione, preparando il terreno all’idea di reinventare negozi abbandonati come camere d’albergo, un nuovo tipo di ‘albergo diffuso’ all’interno dell’area metropolitana di Milano. La ricerca si apre con l’esame delle dimensioni d’impatto della crisi finanziaria italiana sulla vendita al dettaglio e stima l’effetto che questa ha avuto sulle chiusure dei negozi. I risultati indicano che la nazione è a un passo dal baratro e il terribile scenario di un paese senza più negozi di vicinato è vicino, con ripercussioni dirette sul carattere delle città. Milano non fa eccezione. Nella seconda fase dello studio sono forniti dati di viaggio e turismo raccolti a livello globale, nazionale e regionale da organizzazioni del turismo e da importanti istituti di ricerche di mercato. Questi dati dimostrano che i settori sopra citati sono abbastanza forti e adattabili, capaci dunque di affrontare qualsiasi sfida. I loro molteplici vantaggi socioeconomici insieme alle previsioni di una massiccia espansione presentano una prospettiva di crescita economica. La tesi prosegue descrivendo l’evoluzione di ospitalità attraverso la storia, riferendosi a casi studio ed esempi importanti. Di conseguenza vengono analizzate le mutevoli aspettative dei turisti al fine di determinare i nuovi modi di pensare al viaggio e a come metterli in atto. I nuovi modi di fare turismo cominciano a mettere radici con l’ emergere della nuova generazione di viaggiatori, che riescono a sollecitare e influenzare il settore turistico. Sulla base dei risultati di questa ricerca si può concludere che, per un prospero futuro, è fondamentale porre l’industria del turismo come priorità nazionale e locale. Infine la tesi entra nel vivo del progetto indicando le attuali tendenze della domanda di viaggio e illustra un panorama di precedenti sviluppi associati, nell’interesse di una sua migliore elaborazione. Il progetto propone, al prezzo di una struttura di livello intermedio, un sistema di stanze interconnesse-sparse in prossimità di Piazza Cordusio, ponendo attenzione ai costi, all’esperienza di viaggio del cliente e incentrate sulle tecnologie del nuovo millennio: requisiti essenziali per i viaggiatori della ‘Millennial Generation’. Il principio di fondo si basa sulle nuove percezioni sociali della vita privata in un’epoca di esibizionismo, di conseguenza le camere sono caratterizzate da una separazione dinamica con il contesto urbano. Il progetto comprende unità modulari che possono essere regolati in funzione dello spazio disponibile.
From retail to a hotel : a widespread hospitality concept in Milan based on the paradigm of albergo diffuso
PESIN, TATYANA ABIGAIL
2015/2016
Abstract
This thesis is specifically concerned with the affects of the economic crisis on the Italian cities and recognizes a design opportunity in an alarming situation. It sets out to answer the question whether tourism can and should be a valuable part of the solution laying the ground for the idea to reinvent abandoned shops as hotel rooms, a new type of ‘albergo diffuso’ within Milan’s metropolitan area. The research opens with examining the size of impact of the Italian financial crisis on the retail market and estimates the extension of store closures. The results imply that the nation is a step back from the brink and the terrible scenario of a country with no more neighborhood business activities is most likely to come true very soon, having direct repercussions on the character of the cities. Milan is no exception. In the second stage the study provides tourism and travel data gathered on global, regional and national level by tourism organizations and leading market research institutes. This data proves that the aforementioned sectors are strong and adaptable enough to face any challenges and emerge as key value drivers. Their manifold socio-economic benefits together with the forecasts of a massive expansion present a prospect of economic growth. Then the thesis describes the evolution of hospitality through history referring to prominent case studies and examples. It consequently analyzes the changing expectations of tourists to determine that new ways of thinking about travel and experiencing it begin to take root along with the emergence of the new generation of travelers, who manage to stir the industry up. On the basis of the results of this research, it can be concluded that better establishing the tourism industry as national and local priority is fundamental in leading to a prosperous future. Finally the thesis gets to the heart of the project indicating current trends in outbound travel demand and overviewing associated former developments, in the interest of better elaborating it. The project proposes a middle price tier system of interrelated rooms, spread at the proximity of piazza Cordusio, targeting cost-conscious, experience oriented and technologically addicted millennials as millennial-minded travelers. The concept is based on the new social perceptions of privacy in an era of exhibitionism, accordingly the rooms are characterized by a dynamic separation with the urban context. The design features modular units that can be adjusted in function of the available space.File | Dimensione | Formato | |
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