This thesis stems from the desire of visiting and narrating the urban space in an unconventional way. Tourism is focusing more and more on alternative dynamics of travel, in order to take distance from the oppressive feeling of mass tourism. This change favours the development of new touristic and communicative systems, which provide users with new and stimulating experiences. The proposed project is a touristic artifact which relates the city to those who don’t know it, and allows people who already live in the city to approach places they’re already used to in a new way and share their experience. The complexity of topic addressed required a broad-spectrum of research, including subjects like: narration as communication and structure; travel as an experience, which underlined the contrast between mass tourism and the idea of getting lost; the concept of city as communication of the experience of a place between the usefulness of city branding and the importance of Genius Loci. The research also focused on the city of Turin, case study for the development of the conceptual design, which currently offers various touristic and cultural opportunities and is a destination of mass tourism. Eroi Erranti is a touristic artifact aimed at proposing an unconventional experience of the city for the tourist and the citizen. Using a bespoke deck of cards, Eroi Erranti offers a dual experience: on the one hand it allows the users to lose their sense of direction thanks to a sequence of actions randomly proposed by the deck, and subsequently drives him to find the way with the narration of an experience which runs in parallel to his own journey using a surrealistic style and anachronistic characters.

Questa tesi nasce dal desiderio di visitare e raccontare lo spazio urbano in modo non convenzionale. Il turismo si sta sempre più concentrando su dinamiche di viaggio alternative, per allontanarsi dal senso di oppressione dato dal turismo di massa. Questo cambiamento favorisce lo sviluppo di nuovi sistemi comunicativi e turistici, che permettono all’utente nuove esperienze stimolanti. La proposta progettuale presentata è un artefatto turistico che racconta la città a chi non la conosce, permette a chi ci vive di poter approcciare in modo diverso gli ambienti che percorre tutti i giorni e consente di condividere la propria esperienza. La complessità della tematica affrontata ha richiesto un’attività di ricerca ad ampio raggio, che ha toccato ambiti quali: la narrazione come comunicazione e struttura; il viaggio come esperienza, evidenziando la contrapposizione tra turismo di massa e l’ideale di perdersi in un luogo; il concetto di città, come comunicazione dell’esperienza di un luogo, tra utilità del city branding e l’importanza del Genius Loci. La ricerca si è inoltre focalizzata sulla città di Torino, caso studio per lo sviluppo dell’elaborato progettuale, che attualmente offre molteplici opportunità turistiche e culturali, meta di turismo massivo. Eroi Erranti è un artefatto turistico finalizzato a proporre un’esperienza non convenzionale della città al turista e al cittadino. Sfruttando un mazzo di carte progettato ad hoc, Eroi Erranti propone una duplice esperienza: in un primo tempo permette all’utente di perdere il senso dell’orientamento grazie ad una sequenza di azioni proposte casualmente dal mazzo, e successivamente lo accompagna a ritrovare la strada con la narrazione di un’esperienza parallela al suo viaggio con uno stile surrealistico e personaggi anacronistici.

Eroi erranti. Un progetto per l'esplorazione e la narrazione urbana

CONT, ANNA
2015/2016

Abstract

This thesis stems from the desire of visiting and narrating the urban space in an unconventional way. Tourism is focusing more and more on alternative dynamics of travel, in order to take distance from the oppressive feeling of mass tourism. This change favours the development of new touristic and communicative systems, which provide users with new and stimulating experiences. The proposed project is a touristic artifact which relates the city to those who don’t know it, and allows people who already live in the city to approach places they’re already used to in a new way and share their experience. The complexity of topic addressed required a broad-spectrum of research, including subjects like: narration as communication and structure; travel as an experience, which underlined the contrast between mass tourism and the idea of getting lost; the concept of city as communication of the experience of a place between the usefulness of city branding and the importance of Genius Loci. The research also focused on the city of Turin, case study for the development of the conceptual design, which currently offers various touristic and cultural opportunities and is a destination of mass tourism. Eroi Erranti is a touristic artifact aimed at proposing an unconventional experience of the city for the tourist and the citizen. Using a bespoke deck of cards, Eroi Erranti offers a dual experience: on the one hand it allows the users to lose their sense of direction thanks to a sequence of actions randomly proposed by the deck, and subsequently drives him to find the way with the narration of an experience which runs in parallel to his own journey using a surrealistic style and anachronistic characters.
MARIANI, ILARIA
ARC III - Scuola del Design
27-apr-2017
2015/2016
Questa tesi nasce dal desiderio di visitare e raccontare lo spazio urbano in modo non convenzionale. Il turismo si sta sempre più concentrando su dinamiche di viaggio alternative, per allontanarsi dal senso di oppressione dato dal turismo di massa. Questo cambiamento favorisce lo sviluppo di nuovi sistemi comunicativi e turistici, che permettono all’utente nuove esperienze stimolanti. La proposta progettuale presentata è un artefatto turistico che racconta la città a chi non la conosce, permette a chi ci vive di poter approcciare in modo diverso gli ambienti che percorre tutti i giorni e consente di condividere la propria esperienza. La complessità della tematica affrontata ha richiesto un’attività di ricerca ad ampio raggio, che ha toccato ambiti quali: la narrazione come comunicazione e struttura; il viaggio come esperienza, evidenziando la contrapposizione tra turismo di massa e l’ideale di perdersi in un luogo; il concetto di città, come comunicazione dell’esperienza di un luogo, tra utilità del city branding e l’importanza del Genius Loci. La ricerca si è inoltre focalizzata sulla città di Torino, caso studio per lo sviluppo dell’elaborato progettuale, che attualmente offre molteplici opportunità turistiche e culturali, meta di turismo massivo. Eroi Erranti è un artefatto turistico finalizzato a proporre un’esperienza non convenzionale della città al turista e al cittadino. Sfruttando un mazzo di carte progettato ad hoc, Eroi Erranti propone una duplice esperienza: in un primo tempo permette all’utente di perdere il senso dell’orientamento grazie ad una sequenza di azioni proposte casualmente dal mazzo, e successivamente lo accompagna a ritrovare la strada con la narrazione di un’esperienza parallela al suo viaggio con uno stile surrealistico e personaggi anacronistici.
Tesi di laurea Magistrale
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