This thesis starts from the desire to scope and examine a highly faceted and changing world, able to interpret the zeitgeist in which it lives, and sometimes even write a part of it: the brand communication world. It's a matter of storytelling as the brand communication is a great story that propagates in time, changing and evolving in form and content, but retaining its basic coherence. After a general description of the current context in which the modern brand communication develops, the aim of this thesis was to look for possible matrices in order to decode the methods and trends of this communication range. Matrices that have been applied to a corpus of case studies of most recents and succesful brand communication campaigns, to obtain an infographic analysis report from which it was possible to read the technical and semantic trends, empirically and experimentally decoding the manner and the evolution of the story brand.
Questa tesi parte dalla volontà di osservare al microscopio un mondo altamente sfaccettato e cangiante, capace di interpretare lo zeitgeist in cui vive, e a volte anche di scriverne una parte: il mondo della comunicazione di marca. Si parla di storytelling poiché la comunicazione di marca è una grande storia che si propaga nel tempo, mutando ed evolvendo forma e contenuto, ma mantenendo la sua coerenza di fondo. Dopo una descrizione a volo d'uccello del contesto attuale in cui si sviluppa la moderna comunicazione di marca, lo scopo di questa tesi è stata la ricerca di possibili matrici necessarie a decodificare i metodi e le tendenze di questo campo di comunicazione. Matrici che sono state applicate ad un corpus di casi studio delle più recenti campagne di comunicazione di successo, fino ad ottenere un report infografico di analisi dal quale è stato possibile leggere delle tendenze tecniche e semantiche, decodificando in maniera empirica e sperimentale l'evoluzione del racconto di marca.
Storytelling. Storyshowing. Analisi sperimentale della comunicazione di marca attraverso l’occhio semiotico
BOZZATO, ELIA
2015/2016
Abstract
This thesis starts from the desire to scope and examine a highly faceted and changing world, able to interpret the zeitgeist in which it lives, and sometimes even write a part of it: the brand communication world. It's a matter of storytelling as the brand communication is a great story that propagates in time, changing and evolving in form and content, but retaining its basic coherence. After a general description of the current context in which the modern brand communication develops, the aim of this thesis was to look for possible matrices in order to decode the methods and trends of this communication range. Matrices that have been applied to a corpus of case studies of most recents and succesful brand communication campaigns, to obtain an infographic analysis report from which it was possible to read the technical and semantic trends, empirically and experimentally decoding the manner and the evolution of the story brand.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/133010