The pervasiveness of the media, particularly the digital ones, in everyday life and the always increasing numbers of interactions with them, both active and passive, causing an information overload, are pushing companies, services and designers to find the most efficient ways in which they can communicate and interface with users. The thesis aims to examine the methodologies that allow the communication designers to evaluate the effectiveness of the projects based on different insights, such as the emotional impact, functionality, usability and aesthetics. To do that, firtly, it's useful to research and systematize the basic knowledge acquired so far, that a designer must know to understand how people experience the world through the senses and the mental processes (conscious and unconscious) pushing them to behave in the world. The design process needs to include new biometrics technologies to test the reactions and user interaction, gathering feedback and objective data. Among them, nowadays the eye tracking is the protagonist of a large technological development and an increasing use in different areas. For a designer it is crucial to understand which elements of the project people focus the attention on, and to collect clues about their behavior. Using and understanding these tools and technologies could create innovative research and design opportunities, especially improving the experience for the user.
La pervasività dei media, in particolare quelli digitali, nella vita quotidiana e la sempre più massiccia interazione, sia attiva che passiva, che le persone hanno con essi, con relativo sovraccarico di messaggi e informazioni, stanno spingendo aziende, servizi e designer a rendere più efficienti i modi in cui comunicano e si interfacciano con gli utenti. La tesi vuole indagare le metodologie che permettono al designer della comunicazione di valutare l’efficacia dei progetti e degli artefatti sotto diversi aspetti, come l’impatto emotivo, funzionalità, usabilità e piacevolezza estetica. Per prima cosa si rivela utile mettere a sistema le conoscenze di base sin qui acquisite che un progettista deve avere per capire come le persone hanno esperienza del mondo attraverso i sensi e i processi mentali consci e inconsci, o meglio istintivi, che li spingono ad agire nel mondo. È inoltre necessario integrare all’interno del percorso progettuale tecnologie in grado di testare le reazioni e l’interazione dell’utente, raccogliendo feedback e dati oggettivi. Tra queste, l’eye tracking è protagonista in questi anni di un ingente sviluppo tecnologico e di un sempre più massiccio utilizzo in differenti ambiti. Per un progettista è fondamentale per capire come e su quali aspetti del progetto le persone indirizzano l’attenzione, raccogliendo indizi sul loro comportamento. L’utilizzo e la comprensione di questi strumenti può creare opportunità di ricerca e progettazione innovative, ma soprattutto il miglioramento dell’esperienza per l’utente.
Studi di valutazione biometrica dell'impatto percettivo a supporto del progetto visuale
RASCHI, LUCA
2015/2016
Abstract
The pervasiveness of the media, particularly the digital ones, in everyday life and the always increasing numbers of interactions with them, both active and passive, causing an information overload, are pushing companies, services and designers to find the most efficient ways in which they can communicate and interface with users. The thesis aims to examine the methodologies that allow the communication designers to evaluate the effectiveness of the projects based on different insights, such as the emotional impact, functionality, usability and aesthetics. To do that, firtly, it's useful to research and systematize the basic knowledge acquired so far, that a designer must know to understand how people experience the world through the senses and the mental processes (conscious and unconscious) pushing them to behave in the world. The design process needs to include new biometrics technologies to test the reactions and user interaction, gathering feedback and objective data. Among them, nowadays the eye tracking is the protagonist of a large technological development and an increasing use in different areas. For a designer it is crucial to understand which elements of the project people focus the attention on, and to collect clues about their behavior. Using and understanding these tools and technologies could create innovative research and design opportunities, especially improving the experience for the user.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/133037