Blood fluid dynamics in the ascending aorta has been widely studied due to its complexity. The presence of helical flow in this artery has been generally accepted and its causes can be traced back to the aortic arch curvature and to the ventricular torsion. In this computational study, the rotational velocity due to the cardiac muscle contraction has been modeled and used as the inlet boundary condition in real geometry aortas with both tricuspid and bicuspid aortic valves. Aim of this work is to evaluate the effect of this additional term on significant hemodynamics indexes, such as WSS and TAWSS. Based on the achieved results, it is advisable to include this additional velocity term in hemodynamic studies with a high-degree of detail when evaluating important fluid dynamic indexes.
La fluidodinamica del sangue in aorta ascendente è oggetto di numerosi studi a causa della complessità della materia. La presenza di moto elicoidale in questa arteria è ormai accertata ed è possibile ricondurre alla curvatura dell’arco aortico e alla torsione ventricolare le cause di tale moto. In questo studio computazionale si è modellato il contributo di velocità rotatoria dovuto alla contrazione del muscolo cardiaco, al fine di imporlo come condizione al contorno all’inlet di geometrie reali di aorte con valvola aortica tricuspide e bicuspidi. L’obiettivo del presente lavoro è valutare l’incidenza di tale apporto aggiuntivo su indici emodinamici significativi quali ad esempio WSS e TAWSS. Dai risultati ottenuti, è possibile affermare come sia consigliabile includere tale termine aggiuntivo di velocità in studi emodinamici in cui si voglia un elevato grado di dettaglio nella valutazione di indici fluidodinamici importanti.
Analisi computazionale degli effetti di flusso elicoidale in aorta ascendente
MAGRI', LUCA VITO FRANCESCO
2015/2016
Abstract
Blood fluid dynamics in the ascending aorta has been widely studied due to its complexity. The presence of helical flow in this artery has been generally accepted and its causes can be traced back to the aortic arch curvature and to the ventricular torsion. In this computational study, the rotational velocity due to the cardiac muscle contraction has been modeled and used as the inlet boundary condition in real geometry aortas with both tricuspid and bicuspid aortic valves. Aim of this work is to evaluate the effect of this additional term on significant hemodynamics indexes, such as WSS and TAWSS. Based on the achieved results, it is advisable to include this additional velocity term in hemodynamic studies with a high-degree of detail when evaluating important fluid dynamic indexes.File | Dimensione | Formato | |
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