In the last years, the supply chain scenario pictured a situation where sustainable practices in food supply chain are becoming more and more important and relevant for the strategy of a company. But the introduction of these new practices is risky and environmental initiative need to be well managed in order to create value for the company and for the environment. The idea of this research is to explore which are the elements that contribute in sustainable transaction phase and to sightsee the net-effect of a supplier decision to adopt environmental practices in the context of a competitive marketplace. This study explores food retailers and buyers’ relationships through the development of a simulation model, whose aim is to study how sustainability, quality, price and switching cost’s variables affect the environmental and economic performance of the industry. The buyer’s profile in the model has been shaped introducing real data from a survey, whereas suppliers’ features have been changed through the simulation. The main objective of the work is the evaluation of the impact of shifts to sustainability on food industry market share and environmental performance. The model provides different insights on the optimal conditions under which a sustainable shift prove better environmental and economic solutions, and where it does not perform well. Furthermore, the model investigates and assesses which are the parameters that create a positive or negative contribute to this shift.
Negli ultimi anni lo scenario riguardante la supply chain ha mostrato una crescente attenzione a tematiche di sostenibilità che stanno diventando sempre più di rilievo nella panoramica strategica delle aziende. Ma lo sviluppo di queste attività è rischioso e necessita una significativa attenzione a livello manageriale e di coordinazione delle attività, in modo da poter creare valore sia per l’azienda implementante che per l’ambiente. Alla base di questo lavoro c’è dunque la necessità di investigare quale siano gli elementi che contribuiscono positivamente in questo processo di transizione da attività aziendali disinteressate all’impatto sull’ambiente ad attività aziendali con maggior consapevolezza e impegno in queste tematiche. Inoltre, si vuole andare ad analizzare quale sia l’effetto a livello sia economico che ambientale di questo movimento strategico. Questo studio esplora le relazioni tra rivenditore e compratore tramite lo sviluppo di un modello di simulazione, il cui obiettivo è analizzare l’influenza delle variabili sostenibilità, qualità, prezzo e costi di transizione sulle prestazioni economiche e ambientali dell’industria. La configurazione del compratore è stata modellata tramite dati reali derivanti da un questionario svolto mentre le caratteristiche del rivenditore vengono di volta in volta modificate tramite la simulazione. Obiettivo primario del lavoro è la valutazione dei vantaggi derivanti dall’introduzione di prodotti con qualità più sostenibili. Il modello permette di analizzare più dettagliatamente quali siano le condizioni ottimali attraverso le quali questo spostamento sostenibile è in grado di procurare effetti migliorativi. Inoltre, il modello indaga e valuta quali siano i parametri che creano un contributo positivo o negativo nella fase di introduzione di pratiche più sostenibili.
The impact of shifts to sustainability on food industry market share and environmental performance
ALBERTI, GIOVANNA
2016/2017
Abstract
In the last years, the supply chain scenario pictured a situation where sustainable practices in food supply chain are becoming more and more important and relevant for the strategy of a company. But the introduction of these new practices is risky and environmental initiative need to be well managed in order to create value for the company and for the environment. The idea of this research is to explore which are the elements that contribute in sustainable transaction phase and to sightsee the net-effect of a supplier decision to adopt environmental practices in the context of a competitive marketplace. This study explores food retailers and buyers’ relationships through the development of a simulation model, whose aim is to study how sustainability, quality, price and switching cost’s variables affect the environmental and economic performance of the industry. The buyer’s profile in the model has been shaped introducing real data from a survey, whereas suppliers’ features have been changed through the simulation. The main objective of the work is the evaluation of the impact of shifts to sustainability on food industry market share and environmental performance. The model provides different insights on the optimal conditions under which a sustainable shift prove better environmental and economic solutions, and where it does not perform well. Furthermore, the model investigates and assesses which are the parameters that create a positive or negative contribute to this shift.File | Dimensione | Formato | |
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