The global crisis and its negative effects on the domestic market, has pushed the Italian construction companies to focus their attention abroad. Looking at the current trend of the worldwide market, it becomes evident that the new customers are the emerging countries and the trades of the construction sector reflects the characteristics of the global scenario. According to the literature review and the current research, the connection between the international business discipline and the construction industry has consolidated at the big-sized and multinational firms level and more studies on the integration of the scientific knowledge for helping the internationalization of the construction Small and Medium sized Enterprises (SMEs) is needed. The Italian construction industry is composed by many SMEs that have already, or are willing to, internationalize their business. In this sense the national construction industry could be an interesting scenario on which develop the research project. By its nature, the strategy for starting a cross-border activity opens a wide range of factors and variables that are likely to condition the decision-making process carried out by SMEs’ owners. The research aims to embrace the different aspects of the internationalization of the construction SMEs using a multidisciplinary approach for joining the knowledge of the construction market properly of the professionals and the scientific tools and methods for the analysis of the internationalization strategies. The research is developed in two steps: the first is related to the analysis of three global construction markets (South America, Middle East and Extra EU) and the second is devoted to identify the entrepreneurial strategies used by a sample of Italian construction SMEs that are working in the three macro areas analyzed. The final output is a model that highlights strength and weakness factors of the entrepreneurial strategies of the Italian construction SMEs as well as to identify the opportunities and threats factors of the market environment of the three world macro areas characterized by quite different emerging countries construction markets. The research would contribute to increase both the academic knowledge on this topic and the awareness of the competitive potential of the Italian construction SMEs in the global market. The support of the national and European institutions and the development of innovative products and services thank you to the collaboration with the researches would develop and consolidate the dynamic approach needed for working in the global market.

Da quasi nove anni, la crisi economica, sociale e politica mondiale ha influito sulle scelte imprenditoriali e di investimento delle imprese italiane di costruzione. Il mercato domestico stagnante ha infatti spinto molte aziende a reindirizzare le attività di business nei mercati esteri, ottenendo ottimi risultati in termini dell’evoluzione e diversificazione del business. Certo è che, se per le grandi imprese le strategie imprenditoriali per lo sviluppo di attività all’estero sono supportate da numerose risorse e conoscenze consolidate, le PMI, che costituiscono la gran parte dell’industria delle costruzioni italiana, per loro natura, hanno poco tempo, denaro ed energia per sviluppare una adeguata strategia di internazionalizzazione. A fronte della necessità di conoscenza e di approfondimenti sul tema del business internazionale, il mondo accademico ha sviluppato diverse ricerche, anche in collaborazione con associazioni ed enti nazionali. Tra queste, la seguente ricerca ha preso in considerazione tre macro aree globali (Extra Unione Europea, Medio Oriente e Sud America) caratterizzate da profonde differenze in termini di domanda e di contesto economico, sociale e politico. Il denominatore comune delle tre macro aree scelte è l’inclusione di Paesi emergenti, ovvero nazioni che negli ultimi anni hanno registrato una interessante e, a volte, eccezionale, crescita economica. Grazie alla identificazione delle principali caratteristiche macro economiche e della domanda delle tre macro aree globali e attraverso un questionario, sottoposto a un campione di PMI di costruzione italiane operanti in zona Extra Unione Europea, Medio Oriente e Sud America, sono stati raccolti dati e informazioni utili a definire lo stato di internazionalizzazione, le strategie imprenditoriali e le previsioni di investimento delle stesse nei mercati esteri. Al di là dei risultati specifici relativi la valutazione dei punti di forza e di debolezza per ogni macro categoria produttiva presa in esame e la valutazione delle criticità e opportunità dei mercati delle tre macro aree, il lavoro di ricerca ha evidenziato interessanti considerazioni di carattere generale sulle perfomance delle PMI di costruzione operanti nei mercati esteri definendo, altresì, alcuni spunti di riflessione per le istituzioni dedicate al supporto all’internazionalizzazione delle imprese.

The internationalization of the Italian construction SMEs. Recommendation for the decision-makers about how to enter the construction market of emerging countries

GOBBI, SILVIA

Abstract

The global crisis and its negative effects on the domestic market, has pushed the Italian construction companies to focus their attention abroad. Looking at the current trend of the worldwide market, it becomes evident that the new customers are the emerging countries and the trades of the construction sector reflects the characteristics of the global scenario. According to the literature review and the current research, the connection between the international business discipline and the construction industry has consolidated at the big-sized and multinational firms level and more studies on the integration of the scientific knowledge for helping the internationalization of the construction Small and Medium sized Enterprises (SMEs) is needed. The Italian construction industry is composed by many SMEs that have already, or are willing to, internationalize their business. In this sense the national construction industry could be an interesting scenario on which develop the research project. By its nature, the strategy for starting a cross-border activity opens a wide range of factors and variables that are likely to condition the decision-making process carried out by SMEs’ owners. The research aims to embrace the different aspects of the internationalization of the construction SMEs using a multidisciplinary approach for joining the knowledge of the construction market properly of the professionals and the scientific tools and methods for the analysis of the internationalization strategies. The research is developed in two steps: the first is related to the analysis of three global construction markets (South America, Middle East and Extra EU) and the second is devoted to identify the entrepreneurial strategies used by a sample of Italian construction SMEs that are working in the three macro areas analyzed. The final output is a model that highlights strength and weakness factors of the entrepreneurial strategies of the Italian construction SMEs as well as to identify the opportunities and threats factors of the market environment of the three world macro areas characterized by quite different emerging countries construction markets. The research would contribute to increase both the academic knowledge on this topic and the awareness of the competitive potential of the Italian construction SMEs in the global market. The support of the national and European institutions and the development of innovative products and services thank you to the collaboration with the researches would develop and consolidate the dynamic approach needed for working in the global market.
DE ANGELIS, ENRICO
CIARAMELLA, GIANANDREA
27-giu-2017
Da quasi nove anni, la crisi economica, sociale e politica mondiale ha influito sulle scelte imprenditoriali e di investimento delle imprese italiane di costruzione. Il mercato domestico stagnante ha infatti spinto molte aziende a reindirizzare le attività di business nei mercati esteri, ottenendo ottimi risultati in termini dell’evoluzione e diversificazione del business. Certo è che, se per le grandi imprese le strategie imprenditoriali per lo sviluppo di attività all’estero sono supportate da numerose risorse e conoscenze consolidate, le PMI, che costituiscono la gran parte dell’industria delle costruzioni italiana, per loro natura, hanno poco tempo, denaro ed energia per sviluppare una adeguata strategia di internazionalizzazione. A fronte della necessità di conoscenza e di approfondimenti sul tema del business internazionale, il mondo accademico ha sviluppato diverse ricerche, anche in collaborazione con associazioni ed enti nazionali. Tra queste, la seguente ricerca ha preso in considerazione tre macro aree globali (Extra Unione Europea, Medio Oriente e Sud America) caratterizzate da profonde differenze in termini di domanda e di contesto economico, sociale e politico. Il denominatore comune delle tre macro aree scelte è l’inclusione di Paesi emergenti, ovvero nazioni che negli ultimi anni hanno registrato una interessante e, a volte, eccezionale, crescita economica. Grazie alla identificazione delle principali caratteristiche macro economiche e della domanda delle tre macro aree globali e attraverso un questionario, sottoposto a un campione di PMI di costruzione italiane operanti in zona Extra Unione Europea, Medio Oriente e Sud America, sono stati raccolti dati e informazioni utili a definire lo stato di internazionalizzazione, le strategie imprenditoriali e le previsioni di investimento delle stesse nei mercati esteri. Al di là dei risultati specifici relativi la valutazione dei punti di forza e di debolezza per ogni macro categoria produttiva presa in esame e la valutazione delle criticità e opportunità dei mercati delle tre macro aree, il lavoro di ricerca ha evidenziato interessanti considerazioni di carattere generale sulle perfomance delle PMI di costruzione operanti nei mercati esteri definendo, altresì, alcuni spunti di riflessione per le istituzioni dedicate al supporto all’internazionalizzazione delle imprese.
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