Over the last years, maintenance has been studied from a new perspective. Indeed, more and more attention is paid to the value that this function is able to create and deliver to the whole company. In this context, maintenance is not seen as a necessary evil anymore. Indeed, companies shifted their perspective above maintenance from an unavoidable cost towards a source of value. This change has been driven by the relevance that maintenance assumes in keeping and improving availability, performance efficiency, quality products, on-time deliveries, environmental and safety requirements as well as total plant cost effectiveness. Thus, companies should treat maintenance as a strategic function, because of its ability to influence business performances as productivity and profitability. Moreover, support systems, particularly ICT, are experiencing a great diffusion within the maintenance management area because of their ability to increase the efficiency of any process, and they seem to have a marginal role within the maintenance business models present in literature. From these considerations it has been decided to develop a framework that should be focused on these issues, interpreting the new tendencies that the maintenance function is experiencing in the last years. Indeed, this model should provide the guidelines for the definition of the characteristic of a technological solution starting from the value that the maintenance function aims to generate and its consequent strategic view. Furthermore, another important matter that is addressed through this model is the high failure rate characterizing the technology-related implementation projects; indeed, several steps for their implementation have been defined to struggle this issue. Thus, this model should encompass different levels of the maintenance function, from the strategic to the support systems passing through the operational level. Consequently, very important is the alignment that this framework allows to achieve between these levels. The completeness of this framework resides on the integration of different frameworks present in literature that allows to have a holistic approach towards maintenance management encompassing different levels of this function, relating it with other units and treating comprehensively the impact of the implementation of support systems and the advantages they could bring. Moreover, through the implementation of this approach companies would adopt a mind-set that allows to consider the impact that the maintenance actions have on other units within the company, being able to optimize them according to the maximum value that the company should exploit. Thus, it is very important the systematic identification of the maintenance stakeholders within each project because it allows not to loose this focus.  

Nel corso degli ultimi anni, la manutenzione viene studiata assumendo una prospettiva differente. Infatti, viene prestata sempre più attenzione al valore che questa funzione può generare per l’intera azienda. In questo contesto, la manutenzione non viene più vista come un costo inevitabile, bensì come una fonte di valore. Questo cambiamento è stato determinato dalla funzione che la manutenzione assume nel mantenere, o talvolta anche migliorare, la disponibilità dell’impianto, l’efficienza delle performance, la qualità dei prodotti, i requisiti di sicurezza e ambientali, così come l’efficacia dei costi dell’impianto. Quindi, le aziende devono iniziare a considerare la manutenzione come una funzione strategica per via dell’influenza che esercita su prestazioni quali produttività e profittabilità. Inoltre, è necessario sottolineare come i sistemi di supporto, e in particolare le cosiddette ICT, stanno attraversando un’ enorme diffusione per via della loro capacità di aumentare l’efficienza di ciascun processo. Questi, però, sembrano essere trattati solo marginalmente all’interno della letteratura riguardante i Business Model di manutenzione. Da queste considerazioni, si è deciso di sviluppare un modello che si focalizzasse su questi argomenti, interpretando in questo modo quelle che sono le ultime tendenze riguardanti la manutenzione. Infatti, questo modello si propone di fornire le linee guida per la definizione delle caratteristiche di una soluzione tecnologica a partire dal valore che la funzione di manutenzione si aspetta di generare, e dalla conseguente visione strategica. Inoltre questo modello mira ad affrontare un altro importante argomento. Infatti, mira, attraverso la definizione di alcuni step da seguire, ad affrontare e contrastare il problema dell’alto tasso di fallimento dell’implementazione di progetti riguardanti soluzioni tecnologiche. Questo modello, quindi, deve abbracciare differenti livelli della funzione di manutenzione, dalla strategia fino ai sistemi di supporto, passando per i processi operativi. Di conseguenza, è molto importante l’allineamento tra i livelli che questo modello è in grado di garantire. Inoltre, la sua completezza risiede nell’integrazione di diversi framework presenti in letteratura che permette di assumere un approccio olistico alla gestione della manutenzione, considerando anche le relazioni che questa instaura con le altre unità all’interno dell’azienda e trattando l’impatto dell’implementazione di sistemi di supporto e i vantaggi che questi possono generare. In conclusione, attraverso l’implementazione di questo approccio, le aziende adotterebbero una forma mentis che permette di considerare l’impatto che le azioni della funzione di manutenzione hanno anche sulle altre divisioni. Per questo motivo è importante anche l’identificazione sistematica di quelli che sono gli stakeholder di manutenzione in ogni progetto, così da non perdere questo focus.

Development of a value-driven maintenance business model

LODIGIANI, LODOVICO
2015/2016

Abstract

Over the last years, maintenance has been studied from a new perspective. Indeed, more and more attention is paid to the value that this function is able to create and deliver to the whole company. In this context, maintenance is not seen as a necessary evil anymore. Indeed, companies shifted their perspective above maintenance from an unavoidable cost towards a source of value. This change has been driven by the relevance that maintenance assumes in keeping and improving availability, performance efficiency, quality products, on-time deliveries, environmental and safety requirements as well as total plant cost effectiveness. Thus, companies should treat maintenance as a strategic function, because of its ability to influence business performances as productivity and profitability. Moreover, support systems, particularly ICT, are experiencing a great diffusion within the maintenance management area because of their ability to increase the efficiency of any process, and they seem to have a marginal role within the maintenance business models present in literature. From these considerations it has been decided to develop a framework that should be focused on these issues, interpreting the new tendencies that the maintenance function is experiencing in the last years. Indeed, this model should provide the guidelines for the definition of the characteristic of a technological solution starting from the value that the maintenance function aims to generate and its consequent strategic view. Furthermore, another important matter that is addressed through this model is the high failure rate characterizing the technology-related implementation projects; indeed, several steps for their implementation have been defined to struggle this issue. Thus, this model should encompass different levels of the maintenance function, from the strategic to the support systems passing through the operational level. Consequently, very important is the alignment that this framework allows to achieve between these levels. The completeness of this framework resides on the integration of different frameworks present in literature that allows to have a holistic approach towards maintenance management encompassing different levels of this function, relating it with other units and treating comprehensively the impact of the implementation of support systems and the advantages they could bring. Moreover, through the implementation of this approach companies would adopt a mind-set that allows to consider the impact that the maintenance actions have on other units within the company, being able to optimize them according to the maximum value that the company should exploit. Thus, it is very important the systematic identification of the maintenance stakeholders within each project because it allows not to loose this focus.  
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2017
2015/2016
Nel corso degli ultimi anni, la manutenzione viene studiata assumendo una prospettiva differente. Infatti, viene prestata sempre più attenzione al valore che questa funzione può generare per l’intera azienda. In questo contesto, la manutenzione non viene più vista come un costo inevitabile, bensì come una fonte di valore. Questo cambiamento è stato determinato dalla funzione che la manutenzione assume nel mantenere, o talvolta anche migliorare, la disponibilità dell’impianto, l’efficienza delle performance, la qualità dei prodotti, i requisiti di sicurezza e ambientali, così come l’efficacia dei costi dell’impianto. Quindi, le aziende devono iniziare a considerare la manutenzione come una funzione strategica per via dell’influenza che esercita su prestazioni quali produttività e profittabilità. Inoltre, è necessario sottolineare come i sistemi di supporto, e in particolare le cosiddette ICT, stanno attraversando un’ enorme diffusione per via della loro capacità di aumentare l’efficienza di ciascun processo. Questi, però, sembrano essere trattati solo marginalmente all’interno della letteratura riguardante i Business Model di manutenzione. Da queste considerazioni, si è deciso di sviluppare un modello che si focalizzasse su questi argomenti, interpretando in questo modo quelle che sono le ultime tendenze riguardanti la manutenzione. Infatti, questo modello si propone di fornire le linee guida per la definizione delle caratteristiche di una soluzione tecnologica a partire dal valore che la funzione di manutenzione si aspetta di generare, e dalla conseguente visione strategica. Inoltre questo modello mira ad affrontare un altro importante argomento. Infatti, mira, attraverso la definizione di alcuni step da seguire, ad affrontare e contrastare il problema dell’alto tasso di fallimento dell’implementazione di progetti riguardanti soluzioni tecnologiche. Questo modello, quindi, deve abbracciare differenti livelli della funzione di manutenzione, dalla strategia fino ai sistemi di supporto, passando per i processi operativi. Di conseguenza, è molto importante l’allineamento tra i livelli che questo modello è in grado di garantire. Inoltre, la sua completezza risiede nell’integrazione di diversi framework presenti in letteratura che permette di assumere un approccio olistico alla gestione della manutenzione, considerando anche le relazioni che questa instaura con le altre unità all’interno dell’azienda e trattando l’impatto dell’implementazione di sistemi di supporto e i vantaggi che questi possono generare. In conclusione, attraverso l’implementazione di questo approccio, le aziende adotterebbero una forma mentis che permette di considerare l’impatto che le azioni della funzione di manutenzione hanno anche sulle altre divisioni. Per questo motivo è importante anche l’identificazione sistematica di quelli che sono gli stakeholder di manutenzione in ogni progetto, così da non perdere questo focus.
Tesi di laurea Magistrale
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