Background: The fast spread of new technologies and smartphones is affecting different industries and specially the health sector. The ways patients and professionals communicate and share data can now be faster but represents a social and economic challenge. WhatsApp is one of the communication applications more extended in use and, while not being designed for this purpose, the number of health staff using it is increasing. This study explores and addresses the use of WhatsApp by the nurses working in the Campus Bio Medico in Rome. This study is part of a larger one that would include the use done by doctors and a comparison between the adoption of top-down (example: electronic record of patients) and bottom-up (example: WhatsApp) technologies in a hospital. Method: A survey was conducted including 63 nurses of the Campus including the different departments. The survey was divided in different modules to understand the use, benefits, risks and pressure to use WhatsApp. Findings: It was found that all participants owned a smartphone and that most of them make use of it in some situations at work. However, the use of this application to communicate with patients has only been admitted in rare cases like emergencies but it is not spread behaviour. The main use that nurses are giving to WhatsApp in their working environment is to communicate among colleagues and they are in most cases not sharing sensible information about patients but using it only for scheduling reasons and sharing articles. The risk of the kind of communication via WhatsApp that nurses are doing has not been found really critical for privacy or security reasons. From the data gathered, the majority of respondents said that WhatsApp improves communication but that in any case this can substitute the visit of the patient to the hospital. Internet connection is regarded as one of the main limitations for the use of WhatsApp. The pressure to use WhatsApp has been divided in three main components: management, colleagues and patients. Most of the nurses agree that the management of the hospital asks them not to use WhatsApp with patients but there is nothing clear about the use between colleagues. Colleagues use WhatsApp especially for the reasons named before like scheduling and that encourages the use of WhatsApp. However, the number of patients asking or preferring the use of WhatsApp is not high even there are some cases it is not frequent.
La rapida diffusione delle nuove tecnologie e smartphone sta interessando diversi settori e in particolare il settore sanitario. I modi pazienti e gli operatori di comunicare e condividere i dati possono ora essere più veloce, ma rappresenta una sfida sociale ed economico. WhatsApp è una delle applicazioni di comunicazione più estesi in uso e, pur non essendo progettato per questo scopo, il numero del personale sanitario utilizzo è in aumento. Questo studio esplora e affronta l'uso di WhatsApp dagli infermieri che lavorano nel Campus Bio Medico di Roma. Questo studio è parte di una più grande che potrebbe includere l'uso fatto da parte dei medici e un confronto tra l'adozione di top-down (esempio: registrazione elettronica dei pazienti) e bottom-up (ad esempio: WhatsApp) tecnologie in un ospedale. Metodo: Un sondaggio è stato condotto tra cui 63 infermieri del Campus tra i diversi dipartimenti. L'indagine è stata articolata in diversi moduli per comprendere il funzionamento, i vantaggi, i rischi e la pressione da utilizzare WhatsApp. Risultati: si è riscontrato che tutti i partecipanti possedevano uno smartphone e che la maggior parte di loro fanno uso di esso in alcune situazioni di lavoro. Tuttavia, l'uso di questa applicazione per comunicare con i pazienti è stato ammesso solo in casi rari come le emergenze, ma non è diffuso comportamento. L'uso principale che gli infermieri stanno dando a WhatsApp nel loro ambiente di lavoro è quello di comunicare tra colleghi e sono nella maggior parte dei casi non condivisione di informazioni sensibili sui pazienti, ma di usarlo solo per motivi di programmazione e la condivisione di articoli. Il rischio del tipo di comunicazione via WhatsApp che gli infermieri stanno facendo non è stata trovata davvero fondamentale per motivi di privacy o di sicurezza. Dai dati raccolti, la maggioranza degli intervistati ha detto che WhatsApp migliora la comunicazione, ma che in ogni caso questo può sostituire la visita del paziente in ospedale. connessione a Internet è considerato come una delle principali limitazioni per l'uso di WhatsApp. La pressione per utilizzare WhatsApp è stato suddiviso in tre componenti principali: gestione, colleghi e pazienti. La maggior parte delle infermiere concordano sul fatto che la gestione dell'ospedale chiede di non loro di utilizzare WhatsApp con i pazienti, ma non c'è nulla di chiaro circa l'uso tra i colleghi. I colleghi utilizzano WhatsApp soprattutto per i motivi di nome prima come la pianificazione e che incoraggia l'uso di WhatsApp. Tuttavia, il numero di pazienti che chiedono o preferendo l'uso di WhatsApp non è alta addirittura ci sono alcuni casi non è frequente.
The use of WhatsApp by nurses in the Campus Biomedico di Roma
PÉREZ-OLLEROS ESCANDELL, MARTA
2016/2017
Abstract
Background: The fast spread of new technologies and smartphones is affecting different industries and specially the health sector. The ways patients and professionals communicate and share data can now be faster but represents a social and economic challenge. WhatsApp is one of the communication applications more extended in use and, while not being designed for this purpose, the number of health staff using it is increasing. This study explores and addresses the use of WhatsApp by the nurses working in the Campus Bio Medico in Rome. This study is part of a larger one that would include the use done by doctors and a comparison between the adoption of top-down (example: electronic record of patients) and bottom-up (example: WhatsApp) technologies in a hospital. Method: A survey was conducted including 63 nurses of the Campus including the different departments. The survey was divided in different modules to understand the use, benefits, risks and pressure to use WhatsApp. Findings: It was found that all participants owned a smartphone and that most of them make use of it in some situations at work. However, the use of this application to communicate with patients has only been admitted in rare cases like emergencies but it is not spread behaviour. The main use that nurses are giving to WhatsApp in their working environment is to communicate among colleagues and they are in most cases not sharing sensible information about patients but using it only for scheduling reasons and sharing articles. The risk of the kind of communication via WhatsApp that nurses are doing has not been found really critical for privacy or security reasons. From the data gathered, the majority of respondents said that WhatsApp improves communication but that in any case this can substitute the visit of the patient to the hospital. Internet connection is regarded as one of the main limitations for the use of WhatsApp. The pressure to use WhatsApp has been divided in three main components: management, colleagues and patients. Most of the nurses agree that the management of the hospital asks them not to use WhatsApp with patients but there is nothing clear about the use between colleagues. Colleagues use WhatsApp especially for the reasons named before like scheduling and that encourages the use of WhatsApp. However, the number of patients asking or preferring the use of WhatsApp is not high even there are some cases it is not frequent.File | Dimensione | Formato | |
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