Nowadays thin and lightweight structures are more and more used to reduce weight in various fields such as aerospace, automotive and civil constructions. However, in general, a worsening of the vibroacoustic comfort is obtained with undesired vibrations that can be really annoying for passengers and dangerous for the structure itself. In the present work, the application of an active control on a lightweight plate is investigated in order to improve its acoustic performance. IMSC, DMSC1 and DMSC2 control logics are tested on an aluminum plate numerical model to assess the smart plate performance in terms of Transmission Loss, absorption and reflection coefficient. DMSC2 turns out to be the best control logic for panel acoustic performance improvement. Therefore, as a last step, a numerical model of a sandwich plate controlled according to DMSC2 logic is developed and its acoustic performance investigated.

Al giorno d’oggi le strutture leggere e sottili sono sempre più usate per ridurre il peso in settori quali l’aeronautica, l’automobilistico e le costruzioni civili. Tuttavia, in generale, si ha un peggioramento del comfort vibroacustico a causa di vibrazioni indesiderate le quali possono essere fastidiose per i passeggeri e pericolose per la struttura stessa. Nel presente lavoro viene analizzata l’applicazione di un controllo attivo su una struttura leggera in modo da migliorare la sua performance acustica. Le logiche di controllo IMSC, DMSC1 e DMSC2 vengono testate su un modello numerico di piastra di alluminio per valutare le performance della piastra smart in termini di Transmission Loss, assorbimento e riflessione. Il controllo DMSC2 si rivela essere la migliore logica di controllo per il miglioramento delle performance acustiche della piastra. Pertanto, come ultimo punto, viene sviluppato un modello numerico di piastra sandwich controllato dalla logica di controllo DMSC2 e viene investigata la sua performance acustica.

An active control logic to modify the acoustic performance of lightweight panels

MOLGORA, MANUEL
2015/2016

Abstract

Nowadays thin and lightweight structures are more and more used to reduce weight in various fields such as aerospace, automotive and civil constructions. However, in general, a worsening of the vibroacoustic comfort is obtained with undesired vibrations that can be really annoying for passengers and dangerous for the structure itself. In the present work, the application of an active control on a lightweight plate is investigated in order to improve its acoustic performance. IMSC, DMSC1 and DMSC2 control logics are tested on an aluminum plate numerical model to assess the smart plate performance in terms of Transmission Loss, absorption and reflection coefficient. DMSC2 turns out to be the best control logic for panel acoustic performance improvement. Therefore, as a last step, a numerical model of a sandwich plate controlled according to DMSC2 logic is developed and its acoustic performance investigated.
RIPAMONTI, FRANCESCO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2017
2015/2016
Al giorno d’oggi le strutture leggere e sottili sono sempre più usate per ridurre il peso in settori quali l’aeronautica, l’automobilistico e le costruzioni civili. Tuttavia, in generale, si ha un peggioramento del comfort vibroacustico a causa di vibrazioni indesiderate le quali possono essere fastidiose per i passeggeri e pericolose per la struttura stessa. Nel presente lavoro viene analizzata l’applicazione di un controllo attivo su una struttura leggera in modo da migliorare la sua performance acustica. Le logiche di controllo IMSC, DMSC1 e DMSC2 vengono testate su un modello numerico di piastra di alluminio per valutare le performance della piastra smart in termini di Transmission Loss, assorbimento e riflessione. Il controllo DMSC2 si rivela essere la migliore logica di controllo per il miglioramento delle performance acustiche della piastra. Pertanto, come ultimo punto, viene sviluppato un modello numerico di piastra sandwich controllato dalla logica di controllo DMSC2 e viene investigata la sua performance acustica.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/133803