The project area is located in the Pankrac district, Prague 4 district, and is located on the east bank of the Vltava river in the south-east of the historic core of the city. The project site is adjacent to the junction of Brno-Prague Dresden motorway that cuts along the north-south axis; the infrastructure is a strong gap between the east and west sides of the area in question. The urban morphology of the Pankrac district, unlike other areas of the city, is not recognizable because of the absence of a settlement matrix, or any type of urban planning. The architectural interventions carried out over the years have not contributed to the creation of a specific identity of the area. The urban-scale development of the city over time is related to the "suburban towns" phenomenon that has greatly influenced the image of the city we see today. This phenomenon has led to the emergence of self-sufficient and distinguished neighborhoods in order to avoid congestion of the old town and preserve its identity. The city has never provided with a master plan until 1964 circumstance which led surely uncoordinated and haphazard development, divided by districts or urban plots. Looking at this piece of the city linked with the infrastructure we have to introduce the concept of "city cluster," developed by the teamX members, so the infrastructure imagining itself as the pin element that connects a series of buildings, open spaces, green spaces. Over the years the Pankrac neighborhood has been projected with the aim of redevelop the area. The strategic location of the area has attracted investors and seen the birth of a business district thanks to the presence of high-rise buildings that become landmark and symbol of this piece city. The neighborhood is cut in east-west direction from the green system in the opposite direction relative to the infrastructure and potentially constitutes together infrastructure itself a connection element between the architectural episodes that make up the area. In the project are distinguishable two main devices: the first is constituted by the adjacent buildings infrastructure, one tower and one plate, the second is constituted by the open space public / green. The tower, which plays the role of Landmark, is the solution to build in a small area such as the motorway junction. The plate containing a shopping center, has the task of connecting the infrastructure with that portion of the area of ​​adjacent project that has a height of 6 meters lower. The public space / green cuts the Masterplan and fits into the green system of this passage from the city confirming the concept of city clusters chosen as an interpretation key to the project area.

L’area di intervento si trova nel quartiere di Pankrac, all’interno del distretto 4 di Praga, situata sulla riva est del fiume Moldava e a sud-est del centro storico, in prossimità della superstrada Brno-Dresda, che taglia la capitale ceca da nord a sud determinando una forte cesura tra i versanti est ed ovest di questo settore urbano. Pankrac, a differenza di altre parti della città, è caratterizzata da una struttura morfologica labile, in cui non si distinguono matrici insediative chiare o interventi a scala urbana e architettonica che nel tempo abbiano contribuito alla definizione della specificità urbana e dell’identità dell’area. La città non si è mai dotata di un piano regolatore generale fino al 1964, circostanza che ha comportato uno sviluppo eterogeneo e disordinato. A partire dai primi anni del 900, la crescita urbana di Praga è stata caratterizzata dal fenomeno delle “suburban towns”, che, con l’obiettivo di preservare l’identità del centro storico attraverso lo sviluppo di nuovi quartieri esterni autosufficienti, ha fortemente influenzato l’attuale immagine della città. Analizzando i brani di città attraversati dall’infrastruttura, si introduce infine il concetto di “city cluster”, teorizzato dai membri del Team X quale chiave di lettura strategica dell’organismo urbano, immaginando la superstrada come “dorsale strutturale della città” che collega e mette a sistema architetture, spazi aperti e spazi verdi. Negli anni, in virtu’ della sua posizione strategica, l’area di Pankrac è stata interessata da processi di riqualificazione e ha visto sorgere un polo direzionale, le cui torri sono diventate simbolo del quartiere. Nel sistema delle aree verdi che attraversa l’area da est a ovest, grazie ad un disegno del paesaggio che vi integra la presenza dell’infrastruttura, il progetto riconosce l’elemento di connessione tra i diversi “episodi” architettonici che segnano l’area. La lettura e l’interpretazione della città si traducono dunque in una proposta progettuale che si articola in più interventi per “ricomporre” le diverse presenze di questo contesto. A ridosso dell’infrastruttura, una torre e una piastra entrano a far parte del “city cluster” innervato dalla Brno-Dresda. In particolare, la torre assume il ruolo di landmark urbano direttamente connesso allo svincolo autostradale. La piastra, che accoglie un centro commerciale, ha invece il compito di raccordare la quota dell’infrastruttura con quella del quartiere. Lo spazio aperto infine innerva e struttura il disegno urbano di questa parte della città mettendo a sistema le aree verdi esistenti nel quartiere, confermando il concetto di “city cluster”.

Periferia, non luoghi, infrastruttura. L'architettura come fondamento della rigenerazione urbana del quartiere di Pankrac, Praga

MORANELLI, ARTURO
2015/2016

Abstract

The project area is located in the Pankrac district, Prague 4 district, and is located on the east bank of the Vltava river in the south-east of the historic core of the city. The project site is adjacent to the junction of Brno-Prague Dresden motorway that cuts along the north-south axis; the infrastructure is a strong gap between the east and west sides of the area in question. The urban morphology of the Pankrac district, unlike other areas of the city, is not recognizable because of the absence of a settlement matrix, or any type of urban planning. The architectural interventions carried out over the years have not contributed to the creation of a specific identity of the area. The urban-scale development of the city over time is related to the "suburban towns" phenomenon that has greatly influenced the image of the city we see today. This phenomenon has led to the emergence of self-sufficient and distinguished neighborhoods in order to avoid congestion of the old town and preserve its identity. The city has never provided with a master plan until 1964 circumstance which led surely uncoordinated and haphazard development, divided by districts or urban plots. Looking at this piece of the city linked with the infrastructure we have to introduce the concept of "city cluster," developed by the teamX members, so the infrastructure imagining itself as the pin element that connects a series of buildings, open spaces, green spaces. Over the years the Pankrac neighborhood has been projected with the aim of redevelop the area. The strategic location of the area has attracted investors and seen the birth of a business district thanks to the presence of high-rise buildings that become landmark and symbol of this piece city. The neighborhood is cut in east-west direction from the green system in the opposite direction relative to the infrastructure and potentially constitutes together infrastructure itself a connection element between the architectural episodes that make up the area. In the project are distinguishable two main devices: the first is constituted by the adjacent buildings infrastructure, one tower and one plate, the second is constituted by the open space public / green. The tower, which plays the role of Landmark, is the solution to build in a small area such as the motorway junction. The plate containing a shopping center, has the task of connecting the infrastructure with that portion of the area of ​​adjacent project that has a height of 6 meters lower. The public space / green cuts the Masterplan and fits into the green system of this passage from the city confirming the concept of city clusters chosen as an interpretation key to the project area.
BATTISTI, EMILIO
CONTRINO, ROBERTA
SGAMBI, LUCA
OLIARO, PAOLO
NIZZI, GABRIELE ANGELO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
26-apr-2017
2015/2016
L’area di intervento si trova nel quartiere di Pankrac, all’interno del distretto 4 di Praga, situata sulla riva est del fiume Moldava e a sud-est del centro storico, in prossimità della superstrada Brno-Dresda, che taglia la capitale ceca da nord a sud determinando una forte cesura tra i versanti est ed ovest di questo settore urbano. Pankrac, a differenza di altre parti della città, è caratterizzata da una struttura morfologica labile, in cui non si distinguono matrici insediative chiare o interventi a scala urbana e architettonica che nel tempo abbiano contribuito alla definizione della specificità urbana e dell’identità dell’area. La città non si è mai dotata di un piano regolatore generale fino al 1964, circostanza che ha comportato uno sviluppo eterogeneo e disordinato. A partire dai primi anni del 900, la crescita urbana di Praga è stata caratterizzata dal fenomeno delle “suburban towns”, che, con l’obiettivo di preservare l’identità del centro storico attraverso lo sviluppo di nuovi quartieri esterni autosufficienti, ha fortemente influenzato l’attuale immagine della città. Analizzando i brani di città attraversati dall’infrastruttura, si introduce infine il concetto di “city cluster”, teorizzato dai membri del Team X quale chiave di lettura strategica dell’organismo urbano, immaginando la superstrada come “dorsale strutturale della città” che collega e mette a sistema architetture, spazi aperti e spazi verdi. Negli anni, in virtu’ della sua posizione strategica, l’area di Pankrac è stata interessata da processi di riqualificazione e ha visto sorgere un polo direzionale, le cui torri sono diventate simbolo del quartiere. Nel sistema delle aree verdi che attraversa l’area da est a ovest, grazie ad un disegno del paesaggio che vi integra la presenza dell’infrastruttura, il progetto riconosce l’elemento di connessione tra i diversi “episodi” architettonici che segnano l’area. La lettura e l’interpretazione della città si traducono dunque in una proposta progettuale che si articola in più interventi per “ricomporre” le diverse presenze di questo contesto. A ridosso dell’infrastruttura, una torre e una piastra entrano a far parte del “city cluster” innervato dalla Brno-Dresda. In particolare, la torre assume il ruolo di landmark urbano direttamente connesso allo svincolo autostradale. La piastra, che accoglie un centro commerciale, ha invece il compito di raccordare la quota dell’infrastruttura con quella del quartiere. Lo spazio aperto infine innerva e struttura il disegno urbano di questa parte della città mettendo a sistema le aree verdi esistenti nel quartiere, confermando il concetto di “city cluster”.
Tesi di laurea Magistrale
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