The thesis is focused on the 4 piers of the Tiburio in Milan’s Cathedral, and it deepens the structural reinforcement coordinated by Engineer Carlo Ferrari da Passano during the second half of the XX Century. The analysis has been carried out through the study of the documents found in Milan’s Cathedral Library, called Archivio della Veneranda Fabbrica del Duomo. Every book and document has been studied in depth, leading us to acquire a good knowledge about the history of the monument, the state of deterioration of the four piers before the structural reinforcement, and to program an analytic structural model. These reflections leaded the study to evaluate and justify the structural measures obtained from experiments made on physical scale models, in I.S.M.E.S.’ Institute, located in Bergamo. Deterioration studies that Carlo Ferrari da Passano made, were the beginning of the study, that brought to highlight the failures of the 2 piers placed on the South side, because the other 2 piers on the North side are the most damaged. In second place the structural model has been created, considering the entire structure above, in order to know the load distribution. At the end the behavior of the same model has been studied after applying the failures studied before, to find the redistribution of the base reactions of the piers, and then determine the validity of Engineer Ferrari da Passano’s restoration.
Al centro della tesi qui presentata vi sono i quattro piloni del Tiburio del Duomo di Milano e l’approfondimento dell’intervento di restauro strutturale che fu coordinato dall’Ing. Carlo Ferrari da Passano nella seconda metà del XX secolo. L'analisi del loro status strutturale è stata condotta attraverso lo studio della documentazione posseduta dall’Archivio della Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano, che ci ha permesso di acquisire una conoscenza storica del monumento, l'osservazione dello stato di degrado in cui versavano i quattro piloni prima dell'intervento di restauro e infine l'elaborazione di un modello strutturale analitico. Gli studi condotti hanno avuto come scopo la valutazione e la giustificazione dell'intervento di consolidamento, che fu adottato a seguito dei risultati ottenuti dalle prove su modelli fisici in scala dei piloni, realizzate presso l'I.S.M.E.S. di Bergamo. A partire quindi dall’osservazione dello stato di degrado, rilevato dall’Ing. Carlo Ferrari da Passano, è stato possibile evidenziare l’abbassamento relativo dei due piloni a Sud rispetto ai due orientati a Nord, essendo questi ultimi maggiormente danneggiati. Si è quindi modellato dal punto di vista strutturale l'intero sistema, comprensivo di tutti gli elementi che gravano sui quattro piloni, al fine di comprendere la distribuzione dei carichi. Come ultimo passo si è analizzato il comportamento di tale modello con l'applicazione dei cedimenti verticali, derivanti dalle analisi precedenti, al fine di calcolare la ridistribuzione delle reazioni alla base dei piloni e quindi confermare la validità dell'intervento.
Le ragioni di un restauro strutturale : approfondimento analitico degli studi sui piloni del Tiburio coordinati da Carlo Ferrari da Passano, proto-architetto della Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano
ARTALE, VALENTINA;RUFFATO, ALESSANDRA
2016/2017
Abstract
The thesis is focused on the 4 piers of the Tiburio in Milan’s Cathedral, and it deepens the structural reinforcement coordinated by Engineer Carlo Ferrari da Passano during the second half of the XX Century. The analysis has been carried out through the study of the documents found in Milan’s Cathedral Library, called Archivio della Veneranda Fabbrica del Duomo. Every book and document has been studied in depth, leading us to acquire a good knowledge about the history of the monument, the state of deterioration of the four piers before the structural reinforcement, and to program an analytic structural model. These reflections leaded the study to evaluate and justify the structural measures obtained from experiments made on physical scale models, in I.S.M.E.S.’ Institute, located in Bergamo. Deterioration studies that Carlo Ferrari da Passano made, were the beginning of the study, that brought to highlight the failures of the 2 piers placed on the South side, because the other 2 piers on the North side are the most damaged. In second place the structural model has been created, considering the entire structure above, in order to know the load distribution. At the end the behavior of the same model has been studied after applying the failures studied before, to find the redistribution of the base reactions of the piers, and then determine the validity of Engineer Ferrari da Passano’s restoration.File | Dimensione | Formato | |
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