The current overview shows an increasing difficulty of Italian families about the sustainability of the residential costs. Recently, the theme of the access to housing, owned or rented, has highlight economic difficulties that have invested an increasing number of people, in Italy as in Europe, due to the financial crisis. On one hand the problem is about the growing unavailability of the economic resources needed to live in a respectable and safety place; on the other hand, the level of criticality affects people that, even if they don’t have economic problems, they can’t have access to a home with free market conditions. As the solution for their needs, these people can find sustain in Social Housing. To manage the new residence solution, it’s fundamental the figure of the Social Manager, as a mediator between residents and the property, represented by the Funds of Social Housing and managed by the Asset Management Company (SGR). The goal of the thesis is the definition of the figure of Social Manager through the analysis of the activities made and the requested skills. The topics treated are the result of an experience developed during the workshop “Il Gestore Sociale Cooperativo”, promoted by Fondazione Housing Sociale and Legacoop Abitanti with the sponsorship of Cassa Depositi e Prestiti Ingestimenti Sgr. The way allows to know the figure of the Social Manager, his activity and to underline the current criticality defining the competences and the contract relationship between the Social Manager and the SGR. The structure of the thesis is divided in two principal macro area. The first is the result of a bibliographic research necessary to focus the theme in its complexity; the second part regard the Laboratory’s experience, in the itinerant workshop on the national territory. The activity is mainly focused on themes about Property and Facility Management and has the aim to produce management procedure of maintenance activities, identifying task and requested skills of the Social Manager. The aim is to draw up an effective system that facilitate the management, optimizing the procedure, for the efficiency of the process.

Il panorama odierno mostra una crescente difficoltà delle famiglie italiane alla sostenibilità delle spese per l’abitazione. Il tema dell’accesso alla casa, di proprietà o in locazione, ha messo in luce le difficoltà economiche che hanno investito un crescente numero di persone, in Italia come in Europa, a causa della crisi finanziaria. Da un lato il problema è dovuto all’indisponibilità crescente delle risorse economiche necessarie a vivere in un luogo dignitoso e sicuro; dall’altro questa criticità interessa persone che, pur non trovandosi in condizioni di precarietà, non possono accedere ad una casa in condizioni di libero mercato. Come soluzione ai loro bisogni e necessità queste persone possono trovare sostegno nell’Housing Sociale. Per gestire la nuova soluzione abitativa, è fondamentale la figura del Gestore Sociale come interfaccia tra gli inquilini e la proprietà, rappresentata dai Fondi di housing sociale e gestita dalle SGR. Obiettivo è la definizione della figura del Gestore Sociale attraverso l’analisi delle attività svolte e delle competenze necessarie. Gli argomenti trattati sono frutto di un’attività esperienziale svolta durante il Laboratorio “Il Gestore Sociale Cooperativo”, promosso da Fondazione Housing Sociale e Legacoop Abitanti. Il percorso svolto ha permesso di conoscere la figura del Gestore Sociale, le attività che svolge e rilevare le criticità ancora presenti nella definizione delle competenze e nel rapporto contrattuale tra il Gestore e l’SGR. La struttura della tesi si presenta divisa in due macro aree principali. La prima parte è il frutto di una ricerca bibliografica necessaria ad inquadrare il tema nella sua complessità; la seconda, invece, è il risultato del lavoro svolto durante il laboratorio nei workshop itineranti sul territorio nazionale. L’attività si è concentrata principalmente su temi riguardanti Property e Facility Management e ha avuto come scopo quello di creare procedure di gestione delle attività di manutenzione, identificando compiti e competenze del Gestore. Questo al fine di redigere un sistema attuativo che faciliti la gestione, ottimizzando le procedure, puntando all’efficienza del processo.

The social manager as key figure for social housing funds, tools and procedures to optimize the social housing management

MASERATI, ANNA
2016/2017

Abstract

The current overview shows an increasing difficulty of Italian families about the sustainability of the residential costs. Recently, the theme of the access to housing, owned or rented, has highlight economic difficulties that have invested an increasing number of people, in Italy as in Europe, due to the financial crisis. On one hand the problem is about the growing unavailability of the economic resources needed to live in a respectable and safety place; on the other hand, the level of criticality affects people that, even if they don’t have economic problems, they can’t have access to a home with free market conditions. As the solution for their needs, these people can find sustain in Social Housing. To manage the new residence solution, it’s fundamental the figure of the Social Manager, as a mediator between residents and the property, represented by the Funds of Social Housing and managed by the Asset Management Company (SGR). The goal of the thesis is the definition of the figure of Social Manager through the analysis of the activities made and the requested skills. The topics treated are the result of an experience developed during the workshop “Il Gestore Sociale Cooperativo”, promoted by Fondazione Housing Sociale and Legacoop Abitanti with the sponsorship of Cassa Depositi e Prestiti Ingestimenti Sgr. The way allows to know the figure of the Social Manager, his activity and to underline the current criticality defining the competences and the contract relationship between the Social Manager and the SGR. The structure of the thesis is divided in two principal macro area. The first is the result of a bibliographic research necessary to focus the theme in its complexity; the second part regard the Laboratory’s experience, in the itinerant workshop on the national territory. The activity is mainly focused on themes about Property and Facility Management and has the aim to produce management procedure of maintenance activities, identifying task and requested skills of the Social Manager. The aim is to draw up an effective system that facilitate the management, optimizing the procedure, for the efficiency of the process.
GECHELIN, MARTA
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2017
2016/2017
Il panorama odierno mostra una crescente difficoltà delle famiglie italiane alla sostenibilità delle spese per l’abitazione. Il tema dell’accesso alla casa, di proprietà o in locazione, ha messo in luce le difficoltà economiche che hanno investito un crescente numero di persone, in Italia come in Europa, a causa della crisi finanziaria. Da un lato il problema è dovuto all’indisponibilità crescente delle risorse economiche necessarie a vivere in un luogo dignitoso e sicuro; dall’altro questa criticità interessa persone che, pur non trovandosi in condizioni di precarietà, non possono accedere ad una casa in condizioni di libero mercato. Come soluzione ai loro bisogni e necessità queste persone possono trovare sostegno nell’Housing Sociale. Per gestire la nuova soluzione abitativa, è fondamentale la figura del Gestore Sociale come interfaccia tra gli inquilini e la proprietà, rappresentata dai Fondi di housing sociale e gestita dalle SGR. Obiettivo è la definizione della figura del Gestore Sociale attraverso l’analisi delle attività svolte e delle competenze necessarie. Gli argomenti trattati sono frutto di un’attività esperienziale svolta durante il Laboratorio “Il Gestore Sociale Cooperativo”, promosso da Fondazione Housing Sociale e Legacoop Abitanti. Il percorso svolto ha permesso di conoscere la figura del Gestore Sociale, le attività che svolge e rilevare le criticità ancora presenti nella definizione delle competenze e nel rapporto contrattuale tra il Gestore e l’SGR. La struttura della tesi si presenta divisa in due macro aree principali. La prima parte è il frutto di una ricerca bibliografica necessaria ad inquadrare il tema nella sua complessità; la seconda, invece, è il risultato del lavoro svolto durante il laboratorio nei workshop itineranti sul territorio nazionale. L’attività si è concentrata principalmente su temi riguardanti Property e Facility Management e ha avuto come scopo quello di creare procedure di gestione delle attività di manutenzione, identificando compiti e competenze del Gestore. Questo al fine di redigere un sistema attuativo che faciliti la gestione, ottimizzando le procedure, puntando all’efficienza del processo.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
MASERATI ANNA - MASTER OF SCIENCE IN MANAGEMENT OF BUILT ENVIRONMENT.pdf

non accessibile

Descrizione: Testo della Tesi
Dimensione 4.19 MB
Formato Adobe PDF
4.19 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/134104