The system composed by Villa Reale, the Monza Park and the Autodromo Nazionale potentially represents one of the major heritage sites in the Italian territory. The aim of this work is to analyse this system in order to provide valorisation strategies enabling these three attractions to work as a unique element, so that the economic impacts on the entire region can be maximized. In order to do that, this work has been divided into two sections: the first one will be devoted to the description of the three main elements of this system, by means of analysing their histories and the major transformations they have undergone overtime. Instead, in the second part the cultural good which constitutes the object of the research will be analysed from an economic point of view, in order to enable to propose effective and feasible valorisation strategies. For this reason, the market for cultural tourism will be analysed according to its two components: the demand for cultural good, which is not homogeneous, in order to identify all the segments of cultural tourists; and the supply of activities provided by Villa Reale, by the Monza Park and by the Autodromo. In particular, interest insights concerning the demand for cultural goods will enable to set up valorisation strategies in order to attract a higher number of visitors to the Villa. Finally, the work will focus upon the difficulties which have prevented these strategies from being carried out and will provide solutions in order to overcome these issues. The complexity deriving from the high number of stakeholders, each of which pursuing his interests and goals, involved in the management of the Villa, the Park and the Autodromo will be examined in depth; also, the externalities that each single element causes on the activities of the other two attractions will be analysed. In this framework, the objective of the research is to provide strategies enabling the internalisation of these externalities, so that a dialogue between the stakeholders is made possible with the aim of promoting the valorisation strategies previously identified.
Il sistema composto dalla Villa Reale di Monza, dal Parco e dai Giardini Reali e dall’Autodromo Nazionale rappresenta potenzialmente uno dei maggiori complessi culturali del già ricco panorama italiano. L’elaborato di tesi ha come oggetto lo studio di tale complesso e ha come finalità la proposta di strategie di valorizzazione in grado di mettere a sistema queste tre grandi attrazioni, così da massimizzare il loro impatto economico sull’intera regione. Per questo motivo, l’elaborato è stato diviso in due parti: la prima sarà dedicata alla descrizione dei tre elementi principali di questo sistema, con un’analisi delle vicende storiche e delle maggiori trasformazioni che li hanno caratterizzati fino ad oggi. Nella seconda parte, invece, il bene culturale oggetto di studio verrà analizzato in chiave economica, al fine di proporre strategie di valorizzazione che risultino efficaci e percorribili. Per questo motivo, si analizzerà il mercato del turismo culturale suddividendo la ricerca in due parti: l’analisi della generica domanda di beni culturali, che la letteratura suggerisce essere non omogenea, al fine di individuare i segmenti di turisti culturali; e l’analisi dell’ampia offerta culturale proposta dalla Villa Reale, dal Parco di Monza e dall’Autodromo Nazionale, così da avere un quadro completo delle attività che i turisti possono svolgere all’interno del complesso. In particolare, l’analisi della domanda per le attività culturali consentirà delle importanti considerazioni su cui basare la proposta di alcune tipologie di strategie di valorizzazione in grado di attirare un maggior numero di visitatori al complesso della Villa Reale. Da ultimo, l’elaborato analizzerà le difficoltà che hanno impedito a tali strategie di essere attuate e proporrà delle soluzioni per risolvere queste difficoltà. Particolare enfasi verrà posta sulle complessità derivanti dal grande numero di attori coinvolti nella gestione della Villa, del Parco e dell’Autodromo, alcuni pubblici e altri privati, ciascuno con i propri obiettivi e interessi, oltre che sulle esternalità che le attività di ciascun elemento causano sullo svolgimento delle attività negli altri due. In quest’ottica, l’obiettivo della tesi è quello di proporre strategie per internalizzare queste esternalità in modo da rendere possibile un dialogo tra i diversi attori al fine di promuovere le strategie di valorizzazione precedentemente individuate.
Cooperation as valorisation strategy : recognition and internalisation of externalities in the management of Villa Reale in Monza
POTENTE, SAMUEL
2015/2016
Abstract
The system composed by Villa Reale, the Monza Park and the Autodromo Nazionale potentially represents one of the major heritage sites in the Italian territory. The aim of this work is to analyse this system in order to provide valorisation strategies enabling these three attractions to work as a unique element, so that the economic impacts on the entire region can be maximized. In order to do that, this work has been divided into two sections: the first one will be devoted to the description of the three main elements of this system, by means of analysing their histories and the major transformations they have undergone overtime. Instead, in the second part the cultural good which constitutes the object of the research will be analysed from an economic point of view, in order to enable to propose effective and feasible valorisation strategies. For this reason, the market for cultural tourism will be analysed according to its two components: the demand for cultural good, which is not homogeneous, in order to identify all the segments of cultural tourists; and the supply of activities provided by Villa Reale, by the Monza Park and by the Autodromo. In particular, interest insights concerning the demand for cultural goods will enable to set up valorisation strategies in order to attract a higher number of visitors to the Villa. Finally, the work will focus upon the difficulties which have prevented these strategies from being carried out and will provide solutions in order to overcome these issues. The complexity deriving from the high number of stakeholders, each of which pursuing his interests and goals, involved in the management of the Villa, the Park and the Autodromo will be examined in depth; also, the externalities that each single element causes on the activities of the other two attractions will be analysed. In this framework, the objective of the research is to provide strategies enabling the internalisation of these externalities, so that a dialogue between the stakeholders is made possible with the aim of promoting the valorisation strategies previously identified.File | Dimensione | Formato | |
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