This work intends to investigate the process of abandonment and redevelopment of railway yards, in order to understand the great opportunity that they represent for our cities. The end of the industrial era implied a radical change in the way we design cities. Apparently, cities don’t need industries and heavy infrastructures like railway yards as they used to, or at least the geography of this sector has dramatically changed. Therefore which are the new functions they could benefit from? Recent attempts in industrial areas’ regeneration have shown most of the capital - public and private - has been invested in services, residential developments, cultural facilities, new models of industries, public space, green areas, etc. But regenerating fragments of former industrial areas has also accelerated phenomena like gentrification, lack of social mix, functional disproportion, that can be extremely dangerous for the health of a city if not taken into account. Another risk of this process is the loss of the former identity of the place, leading to an impoverishment of cultural diversity. The aim of this project is to regenerate the large area of the railway yard of Salerno, now under-used and listed in the PUC (Piano Urbanistico Comunale) as one of the main area of transformation for public space and green areas. The project reinterprets the city starting from three of its primary elements: the void, the river and the sea. The main operation is to connect them into an organic relationship and to ‘stitch’ the urban void of the railway yard with the surrounding urban fabric. This becomes an occasion to rethink the boundaries between different parts of the city and to include them in a mutual relationship with the void. The project tries to solve several urban issues that concern the area, by improving the mobility system, connecting surrounding neighbourhoods and creating new parking and intermodal facilities. The main space of the railway yard is designed as a lively green space for the city, improving biodiversity and the quality of life of citizens. In order to stimulate activities, trigger investments and create a new community hub, the borders of the park are remarked with new edifications, that become part of the adjacent urban fabric. The functions of this new urban development are linked to the park and the adjacent neighbourhood, with priority to social housing, sport facilities and cultural institutions. After defining the masterplan of the area, one of the objectives of the project is to select some of the underused facilities of the train system and to renew them into a new cultural pole for the city, trying to connect the urban-scale regeneration with an architectural scale renovation. A key component of the project is the use of landscape as a tool to control the quality of public space and to give a new identity to former industrial spaces. After defining the masterplan of the area, one of the objectives of the project is to select some of the underused facilities of the train system and to renew them into a new cultural pole for the city, trying to connect the urban-scale regeneration with an architectural scale renovation.

Questo lavoro si propone di indagare il processo di abbandono e di riqualificazione degli scali ferroviari, al fine di comprendere la grande opportunità che essi rappresentano oggi per le nostre città. La fine dell’era industriale ha comportato un cambiamento radicale nel modo in cui progettiamo le città. A quanto pare, le città non hanno più bisogno di industrie e infrastrutture pesanti come gli scali ferroviari, o per lo meno la geografia di questo settore è cambiata radicalmente. Quindi quali sono le nuove funzioni che potrebbero beneficiarne? Recenti tentativi nella rigenerazione di aree industriali hanno mostrato che la maggior parte del capitale - pubblico e privato - è stato investito in servizi, sviluppi residenziali, strutture culturali, nuovi modelli di industrie, spazio pubblico, aree verdi, ecc Ma rigenerare frammenti di ex aree industriali ha anche innescato fenomeni come la gentrificazione, la mancanza di mix sociale, una sproporzione funzionale; aspetti che possono essere estremamente pericolosi per la salute di una città se non presi in considerazione. Un altro rischio di questo processo è la perdita della precedente identità del luogo, che porta a un impoverimento della diversità culturale. Lo scopo di questo progetto è quello di rigenerare la grande area dello scalo ferroviario di Salerno, attualmente sotto-utilizzata e indicata nel PUC (Piano Urbanistico Comunale) come una delle principali aree di trasformazione destinata a spazi pubblici e aree verdi. Il progetto reinterpreta la città a partire da tre dei suoi elementi primari: il vuoto, il fiume e il mare. L’operazione principale è quella di collegarli in un rapporto organico e di ricucire il vuoto urbano dello scalo con il tessuto urbano circostante. Questa diventa un’occasione per ripensare i margini tra le diverse parti della città e per includerli in un rapporto reciproco con il vuoto. Il progetto cerca di risolvere diversi problemi urbani che riguardano la zona, migliorando il sistema della mobilità, collegando i quartieri circostanti e creando nuovi parcheggi e strutture intermodali. Lo spazio principale dello scalo ferroviario è concepito come uno spazio verde vivibile per la città, migliorando così la biodiversità e la qualità della vita dei cittadini. Al fine di stimolare le attività, innescare investimenti e creare un nuovo polo della comunità, i confini del parco vengono consolidati attraverso nuove edificazioni, che diventano parte del tessuto urbano adiacente. Le funzioni di questo nuovo sviluppo urbano sono legate al parco e al quartiere adiacente, dando priorità all’edilizia sociale, agli impianti sportivi e alle istituzioni culturali. Dopo aver definito il masterplan dell’area, uno degli obiettivi del progetto è quello di selezionare alcune delle strutture sottoutilizzate del sistema ferroviario e di riconvertirle in un nuovo polo culturale per la città, cercando di collegare la rigenerazione a scala urbana con un rinnovamento a scala architettonica. Una componente chiave del progetto è l’utilizzo del paesaggio come strumento per il controllo della qualità dello spazio pubblico e per dare una nuova identità agli ex spazi industriali.

Regeneration of an urban void. Strategies for the redevelopment of Salerno railway yard and waterfront

PINTO, ENRICO
2015/2016

Abstract

This work intends to investigate the process of abandonment and redevelopment of railway yards, in order to understand the great opportunity that they represent for our cities. The end of the industrial era implied a radical change in the way we design cities. Apparently, cities don’t need industries and heavy infrastructures like railway yards as they used to, or at least the geography of this sector has dramatically changed. Therefore which are the new functions they could benefit from? Recent attempts in industrial areas’ regeneration have shown most of the capital - public and private - has been invested in services, residential developments, cultural facilities, new models of industries, public space, green areas, etc. But regenerating fragments of former industrial areas has also accelerated phenomena like gentrification, lack of social mix, functional disproportion, that can be extremely dangerous for the health of a city if not taken into account. Another risk of this process is the loss of the former identity of the place, leading to an impoverishment of cultural diversity. The aim of this project is to regenerate the large area of the railway yard of Salerno, now under-used and listed in the PUC (Piano Urbanistico Comunale) as one of the main area of transformation for public space and green areas. The project reinterprets the city starting from three of its primary elements: the void, the river and the sea. The main operation is to connect them into an organic relationship and to ‘stitch’ the urban void of the railway yard with the surrounding urban fabric. This becomes an occasion to rethink the boundaries between different parts of the city and to include them in a mutual relationship with the void. The project tries to solve several urban issues that concern the area, by improving the mobility system, connecting surrounding neighbourhoods and creating new parking and intermodal facilities. The main space of the railway yard is designed as a lively green space for the city, improving biodiversity and the quality of life of citizens. In order to stimulate activities, trigger investments and create a new community hub, the borders of the park are remarked with new edifications, that become part of the adjacent urban fabric. The functions of this new urban development are linked to the park and the adjacent neighbourhood, with priority to social housing, sport facilities and cultural institutions. After defining the masterplan of the area, one of the objectives of the project is to select some of the underused facilities of the train system and to renew them into a new cultural pole for the city, trying to connect the urban-scale regeneration with an architectural scale renovation. A key component of the project is the use of landscape as a tool to control the quality of public space and to give a new identity to former industrial spaces. After defining the masterplan of the area, one of the objectives of the project is to select some of the underused facilities of the train system and to renew them into a new cultural pole for the city, trying to connect the urban-scale regeneration with an architectural scale renovation.
DEL CURTO, DAVIDE
TRISCIUOGLIO, MARCO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
26-apr-2017
2015/2016
Questo lavoro si propone di indagare il processo di abbandono e di riqualificazione degli scali ferroviari, al fine di comprendere la grande opportunità che essi rappresentano oggi per le nostre città. La fine dell’era industriale ha comportato un cambiamento radicale nel modo in cui progettiamo le città. A quanto pare, le città non hanno più bisogno di industrie e infrastrutture pesanti come gli scali ferroviari, o per lo meno la geografia di questo settore è cambiata radicalmente. Quindi quali sono le nuove funzioni che potrebbero beneficiarne? Recenti tentativi nella rigenerazione di aree industriali hanno mostrato che la maggior parte del capitale - pubblico e privato - è stato investito in servizi, sviluppi residenziali, strutture culturali, nuovi modelli di industrie, spazio pubblico, aree verdi, ecc Ma rigenerare frammenti di ex aree industriali ha anche innescato fenomeni come la gentrificazione, la mancanza di mix sociale, una sproporzione funzionale; aspetti che possono essere estremamente pericolosi per la salute di una città se non presi in considerazione. Un altro rischio di questo processo è la perdita della precedente identità del luogo, che porta a un impoverimento della diversità culturale. Lo scopo di questo progetto è quello di rigenerare la grande area dello scalo ferroviario di Salerno, attualmente sotto-utilizzata e indicata nel PUC (Piano Urbanistico Comunale) come una delle principali aree di trasformazione destinata a spazi pubblici e aree verdi. Il progetto reinterpreta la città a partire da tre dei suoi elementi primari: il vuoto, il fiume e il mare. L’operazione principale è quella di collegarli in un rapporto organico e di ricucire il vuoto urbano dello scalo con il tessuto urbano circostante. Questa diventa un’occasione per ripensare i margini tra le diverse parti della città e per includerli in un rapporto reciproco con il vuoto. Il progetto cerca di risolvere diversi problemi urbani che riguardano la zona, migliorando il sistema della mobilità, collegando i quartieri circostanti e creando nuovi parcheggi e strutture intermodali. Lo spazio principale dello scalo ferroviario è concepito come uno spazio verde vivibile per la città, migliorando così la biodiversità e la qualità della vita dei cittadini. Al fine di stimolare le attività, innescare investimenti e creare un nuovo polo della comunità, i confini del parco vengono consolidati attraverso nuove edificazioni, che diventano parte del tessuto urbano adiacente. Le funzioni di questo nuovo sviluppo urbano sono legate al parco e al quartiere adiacente, dando priorità all’edilizia sociale, agli impianti sportivi e alle istituzioni culturali. Dopo aver definito il masterplan dell’area, uno degli obiettivi del progetto è quello di selezionare alcune delle strutture sottoutilizzate del sistema ferroviario e di riconvertirle in un nuovo polo culturale per la città, cercando di collegare la rigenerazione a scala urbana con un rinnovamento a scala architettonica. Una componente chiave del progetto è l’utilizzo del paesaggio come strumento per il controllo della qualità dello spazio pubblico e per dare una nuova identità agli ex spazi industriali.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/134254