Background Recent studies in Public Health have focused on determining influences of the built environ-ment on population’s physical and mental health status. Many European researches have monitored the parts of the consolidated city, determining the presence of virtuous relationship between the health status and the characteristics of urban space. For promoting the Active Transport and Physical Activity, considering favourable behaviour for prevention of chronic diseases, it’s necessary to reduce the negative effects of the built environment and develop the positive ones, such as, for example, a walkable urban space. Objective This research aims to identify an assessment tool for cities’ walkability, efficient in high-lighting points of weaknesses and strengths that characterize the urban environment analysed. They are taken into account all the aspects that have a direct influence (evidence based) in fostering the healthy lifestyles’ adoption, or promoting Active Transport as a strategy to in-crease the level of Physical Activity due to daily urban travels, with positive impacts on the population's health status. Methodology After conducting a review of the literature literature, aimed at identifying existing assessment tools, they were examined in detail 20 of them related to the purpose of the research. The new evaluation tool comes from the comparison and the critical selection of the various quali-quantitative indicators found, compared into a multi-criteria analysis’ structure of dual-scale survey (Macro and Micro). The framework has been finally weighted by comparison with a panel of experts. Results The conducted research has developed a multi-criteria evaluation system of the urban envi-ronment, with particular reference to walkability and attention to those indicators that have implications on health promotion. The new tool, exportable in different urban contexts, has been tested in two different areas of Milano city. The expected results are reflected in the de-sign recommendations based on the quali-quantitative collected data. Conclusions The developed tool brings innovative criteria such as the multi-scaling assessment’s phase (Macro and Micro) and the capability to taking into consideration aspects that have correla-tions with health promotion linked to the improvement of healthy lifestyle, related to daily active transportation choices. The design recommendations are serviceable both to Policy Makers, to make evidence-based specific choices, and to designers, to understand what aspects of the urban environment has to be improved or implemented for promoting a walkable city.

Introduzione Recenti studi di salute pubblica si sono concentrati sulle determinazione delle influenze che l’ambiente costruito ha sulla salute fisica e mentale della popolazione. Molteplici ricerche eu-ropee hanno monitorato parti di città consolidata con lo scopo di determinare la presenza di relazioni virtuose tra lo stato di salute e le caratteristiche del contesto urbano. Al fine di promuovere il trasporto attivo e l’attività fisica, considerati stili di vita che favori-scono la prevenzione delle malattie cronico degenerative, è necessario ridurre gli effetti nega-tivi dell’ambiente costruito e valorizzare quelli positivi, quali ad esempio uno spazio urbano facilmente accessibile dal punto di vista ciclo-pedonale. Obiettivo La ricerca mira a concepire un nuovo strumento di valutazione del grado di accessibilità ci-clo-pedonale della città, efficacie nel sottolineare e descrivere le problematiche e le potenzia-lità che caratterizzano l’ambiente urbano. Vengono presi in considerazione tutti quegli aspetti che hanno una diretta influenza (evidence-based) nella facilitazione all’adozione di corretti stili di vita, ovvero la promozione del trasporto attivo quale strategia per aumentare il livello di attività fisica dovuta agli spostamenti urbani quotidiani, con ricadute positive sullo stato di salute della popolazione. Metodologia Dopo una revisione della letteratura scientifica, finalizzata all’individuazione degli strumenti di valutazione esistenti, sono stati esaminati dettagliatamente 20 strumenti affini allo scopo della ricerca. Il nuovo strumento di valutazione nasce dal confronto e da una selezione critica dei vari indicatori quali-quantitativi trovati, messi a sistema in una struttura di analisi multi-criteriale dalla duplice scala di indagine (Macro e Micro). Il framework è stato infine ponde-rato attraverso il confronto con un gruppo di esperti. Risultati La ricerca condotta ha sviluppato un sistema di valutazione multi-criteriale dell’ambiente ur-bano con particolare riferimento all’accessibilità ciclo-pedonale e con particolare attenzione a quegli indicatori che hanno ricadute sulla promozione della salute. Lo strumento, esportabile in contesti urbani differenti, è stato sperimentato in due aree della città di Milano. I risultati attesi si concretizzano in raccomandazioni progettuali basate su dati raccolti di carattere qua-li-quantitativo. Conclusioni Lo strumento concepito riporta criteri innovativi quali la multi-scalarità dell’analisi (Macro e Micro) e la presa in considerazione di aspetti che hanno correlazioni con la promozione della salute legata al miglioramento dello stili di vita relativo alle scelte di trasporto attivo quoti-diano. Le raccomandazioni progettuali sono a servizio sia dei Policy Makers, per compiere scelte mirate evidence-based, che hai progettisti, per comprendere quali aspetti dell’ambiente urba-no migliorare o implementare in favore della promozione della ciclo-pedonabilità della città.

Healthy urban moves. Assessment tool of cities' walkability to improve active transport and physical activity in urban areas

REBECCHI, ANDREA

Abstract

Background Recent studies in Public Health have focused on determining influences of the built environ-ment on population’s physical and mental health status. Many European researches have monitored the parts of the consolidated city, determining the presence of virtuous relationship between the health status and the characteristics of urban space. For promoting the Active Transport and Physical Activity, considering favourable behaviour for prevention of chronic diseases, it’s necessary to reduce the negative effects of the built environment and develop the positive ones, such as, for example, a walkable urban space. Objective This research aims to identify an assessment tool for cities’ walkability, efficient in high-lighting points of weaknesses and strengths that characterize the urban environment analysed. They are taken into account all the aspects that have a direct influence (evidence based) in fostering the healthy lifestyles’ adoption, or promoting Active Transport as a strategy to in-crease the level of Physical Activity due to daily urban travels, with positive impacts on the population's health status. Methodology After conducting a review of the literature literature, aimed at identifying existing assessment tools, they were examined in detail 20 of them related to the purpose of the research. The new evaluation tool comes from the comparison and the critical selection of the various quali-quantitative indicators found, compared into a multi-criteria analysis’ structure of dual-scale survey (Macro and Micro). The framework has been finally weighted by comparison with a panel of experts. Results The conducted research has developed a multi-criteria evaluation system of the urban envi-ronment, with particular reference to walkability and attention to those indicators that have implications on health promotion. The new tool, exportable in different urban contexts, has been tested in two different areas of Milano city. The expected results are reflected in the de-sign recommendations based on the quali-quantitative collected data. Conclusions The developed tool brings innovative criteria such as the multi-scaling assessment’s phase (Macro and Micro) and the capability to taking into consideration aspects that have correla-tions with health promotion linked to the improvement of healthy lifestyle, related to daily active transportation choices. The design recommendations are serviceable both to Policy Makers, to make evidence-based specific choices, and to designers, to understand what aspects of the urban environment has to be improved or implemented for promoting a walkable city.
DE ANGELIS, ENRICO
CAPOLONGO, STEFANO
27-giu-2017
Introduzione Recenti studi di salute pubblica si sono concentrati sulle determinazione delle influenze che l’ambiente costruito ha sulla salute fisica e mentale della popolazione. Molteplici ricerche eu-ropee hanno monitorato parti di città consolidata con lo scopo di determinare la presenza di relazioni virtuose tra lo stato di salute e le caratteristiche del contesto urbano. Al fine di promuovere il trasporto attivo e l’attività fisica, considerati stili di vita che favori-scono la prevenzione delle malattie cronico degenerative, è necessario ridurre gli effetti nega-tivi dell’ambiente costruito e valorizzare quelli positivi, quali ad esempio uno spazio urbano facilmente accessibile dal punto di vista ciclo-pedonale. Obiettivo La ricerca mira a concepire un nuovo strumento di valutazione del grado di accessibilità ci-clo-pedonale della città, efficacie nel sottolineare e descrivere le problematiche e le potenzia-lità che caratterizzano l’ambiente urbano. Vengono presi in considerazione tutti quegli aspetti che hanno una diretta influenza (evidence-based) nella facilitazione all’adozione di corretti stili di vita, ovvero la promozione del trasporto attivo quale strategia per aumentare il livello di attività fisica dovuta agli spostamenti urbani quotidiani, con ricadute positive sullo stato di salute della popolazione. Metodologia Dopo una revisione della letteratura scientifica, finalizzata all’individuazione degli strumenti di valutazione esistenti, sono stati esaminati dettagliatamente 20 strumenti affini allo scopo della ricerca. Il nuovo strumento di valutazione nasce dal confronto e da una selezione critica dei vari indicatori quali-quantitativi trovati, messi a sistema in una struttura di analisi multi-criteriale dalla duplice scala di indagine (Macro e Micro). Il framework è stato infine ponde-rato attraverso il confronto con un gruppo di esperti. Risultati La ricerca condotta ha sviluppato un sistema di valutazione multi-criteriale dell’ambiente ur-bano con particolare riferimento all’accessibilità ciclo-pedonale e con particolare attenzione a quegli indicatori che hanno ricadute sulla promozione della salute. Lo strumento, esportabile in contesti urbani differenti, è stato sperimentato in due aree della città di Milano. I risultati attesi si concretizzano in raccomandazioni progettuali basate su dati raccolti di carattere qua-li-quantitativo. Conclusioni Lo strumento concepito riporta criteri innovativi quali la multi-scalarità dell’analisi (Macro e Micro) e la presa in considerazione di aspetti che hanno correlazioni con la promozione della salute legata al miglioramento dello stili di vita relativo alle scelte di trasporto attivo quoti-diano. Le raccomandazioni progettuali sono a servizio sia dei Policy Makers, per compiere scelte mirate evidence-based, che hai progettisti, per comprendere quali aspetti dell’ambiente urba-no migliorare o implementare in favore della promozione della ciclo-pedonabilità della città.
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