There are two facets to the Island of Sardinia: the fresh young one of coastal tourism and that of the weary melancholy inland areas. The depopulation of small municipalities is tangible, as is the possibility that over a short period of time over thirty inland municipalities will disappear forever. Demography is also a cultural matter: with the ageing of the population and its gradual decrease, the primary issue is that concerning loss of culture. What can be done to revive enthusiasm for inland areas? Tourism is Sardinia’s driving economy and brings economic and demographic growth to coastal towns to the detriment of those inland. Yet these bear unique testimony of the beauty and heritage that need to be safeguarded. The second question is: how can tourism be brought inland? The Trenino Verde (Green Train), key instrument in this study, covers the longest tourism railway in Europe; running on old secondary railway lines which allow one to admire inland scenery from a steam locomotive. However, these lines are not exploited to the full: apart from train terminals and very few intermediate stations, those inland are mostly disused stations. The Trenino Verde infrastructure within this project is implemented with the reactivation of the stations, extended running period and the addition of cycletourism routes. Cycletourism gives potential to areas away from the railway: a number of cycle and pedestrian route projects start from the stations and lead to the coast or connect neighbouring municipalities. The strategy is based on an analysis of the various types of transport in order to envisage a connection in an intermodal network (bicycle, train, bus, ferry and aeroplane). “In logu” means both“in that place”and “nowhere”and it is very often the way inland Areas are referred to. Reinstating these areas would signify a gateway to authentic alternate ways of living and working with a view to a discovery of its heritage and beauty.
Due sono i volti della Sardegna: quello giovane e fresco del turismo costiero e quello stanco, rassegnato e triste delle Aree interne. Lo spopolamento dei piccoli comuni è reale, come lo è la possibilità che in poco tempo più di trenta comuni dell’interno scompaiano per sempre. La demografia dei paesi è anche una questione culturale: con l’invecchiamento della popolazione e il progressivo calo, la maggiore preoccupazione diventa quella della perdita di cultura. Cosa fare per rinnovare l’entusiasmo per le Aree interne? Il turismo è l’attività trainante dell’economia sarda che porta lo sviluppo economico e demografico dei comuni costieri a discapito di quelli dell’interno: questi luoghi sono, però, autentiche testimonianze di una bellezza e di una identità da tutelare. La seconda domanda è: come portare il turismo verso l’interno? Il Trenino Verde, strumento chiave di questo studio, percorre la più lunga ferrovia a carattere turistico di tutta l’Europa, essa sfrutta il sedime delle antiche ferrovie secondarie che consentono di ammirare i panorami dell’interno a bordo di antiche locomotive. Tuttavia, la potenzialità di queste linee non è sfruttata al massimo: ad esclusione dei capolinea e di pochissime stazioni intermedie, quelle dell’interno sono perlopiù dismesse. L’infrastruttura del Trenino Verde, nel progetto proposto, è implementata con il ripristino delle stazioni, l’estensione del periodo di attivazione e con l’integrazione con percorsi di cicloturismo. Il cicloturismo ha una capacità abilitante estesa anche alle aree non toccate dalla ferrovia: sono progettate alcune proposte di piste ciclopedonali che, a partire dalle stazioni, raggiungono il mare o collegano i comuni limitrofi. La strategia si basa sull’analisi delle diverse tipologie di trasporto per poterne immaginare una connessione in una rete intermodale (bici, treni, autobus, traghetti e aerei). “In logu” significa nel contempo “nel luogo” e “da nessuna parte” ed è così che molto spesso ci si riferisce alle Aree interne. Riabilitare queste aree significa aprire una finestra verso la genuinità di altri modi di vivere e di lavorare per riscoprire la bellezza del patrimonio ordinario.
In logu. Cicloturismo e trenino verde contro lo spaesamento : un progetto per i territori interni della Gallura e del Logudoro (Sardegna)
SECHI, LUDOVICA
2016/2017
Abstract
There are two facets to the Island of Sardinia: the fresh young one of coastal tourism and that of the weary melancholy inland areas. The depopulation of small municipalities is tangible, as is the possibility that over a short period of time over thirty inland municipalities will disappear forever. Demography is also a cultural matter: with the ageing of the population and its gradual decrease, the primary issue is that concerning loss of culture. What can be done to revive enthusiasm for inland areas? Tourism is Sardinia’s driving economy and brings economic and demographic growth to coastal towns to the detriment of those inland. Yet these bear unique testimony of the beauty and heritage that need to be safeguarded. The second question is: how can tourism be brought inland? The Trenino Verde (Green Train), key instrument in this study, covers the longest tourism railway in Europe; running on old secondary railway lines which allow one to admire inland scenery from a steam locomotive. However, these lines are not exploited to the full: apart from train terminals and very few intermediate stations, those inland are mostly disused stations. The Trenino Verde infrastructure within this project is implemented with the reactivation of the stations, extended running period and the addition of cycletourism routes. Cycletourism gives potential to areas away from the railway: a number of cycle and pedestrian route projects start from the stations and lead to the coast or connect neighbouring municipalities. The strategy is based on an analysis of the various types of transport in order to envisage a connection in an intermodal network (bicycle, train, bus, ferry and aeroplane). “In logu” means both“in that place”and “nowhere”and it is very often the way inland Areas are referred to. Reinstating these areas would signify a gateway to authentic alternate ways of living and working with a view to a discovery of its heritage and beauty.File | Dimensione | Formato | |
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