With the rapid development of economy and the coming of post-industrial society, the cities have gone through industrial city to service city. In the big paradigm shift of city, there is a kind of interactive development between the creative industry and urban regeneration. Transforming a deteriorated area into a highly val- ued creative district, the local community and government can simultaneously restore its social pride, revive the lo- cal economy and also bring the local into a new developing stage. Thus, especially in the quick-developing cities like Shanghai, urban regeneration and creative industries development are still in the accelerating stage. Promoting the orderly development of service-based economy and city has become an important topic in the new age. An empirical study is the main method of this study. Tianzifang, Xintiandi and No.8 Bridge, which are in the central part of Shanghai, are chosen to be the cases to study the operation mechanism of urban regeneration related with creative industry in Shanghai since 1990. First the thesis reviews the theories and definition of creative industry and its clusters, as well as its impacts on the urban regeneration. Furthermore, this thesis went through industrial transferring process, development of creative industry and also the general spatial features of the distribution of creative industry in Shanghai. Then the primary part of this paper aims to analyze the transformation of the urban regeneration in Shanghai through case studies. The regeneration mode can be roughly divided into a “top-down” mode (Xintiandi, No.8 Bridge) and a “bot- tom-up” mode (Tianzifang). In a “top-down” mode, the process of urban regeneration is still guided and promoted by the government while cultural resources and creative industry is more treated as a tool to invite the investors and to accelerate the process of urban re- generation. In a “bottom-up” mode, the transformation depends more on the activities of the local residents or rising of creative industry, while the government has less impact on the regeneration at beginning. After the the detailed illustration of the cases, the- sis compared the operation mechanism from four dimensions: actors, design method, fund operation and management mode.
Con il rapido sviluppo dell'economia e l'arrivo della società post-industriale, le città hanno attraversato città industriale e città di servizio. Nel grande turno paradigmatico della città esiste una sorta di sviluppo interattivo tra l'industria creativa e la rigenerazione urbana. Trasformando una zona deteriorata in un distretto creativo di grande valore, la comunità locale e il governo possono simultaneamente ripristinare l'orgoglio sociale, rilanciare l'economia locale e portare il locale in un nuovo stadio di sviluppo. Quindi, soprattutto nelle città in rapido sviluppo come Shanghai, la rigenerazione urbana e lo sviluppo delle industrie creative sono ancora in fase di accelerazione. Promuovere lo sviluppo ordinato dell'economia basata sul servizio e della città è diventato un argomento importante nella nuova epoca. Uno studio empirico è il metodo principale di questo studio.Tianzifang, Xintiandi e No.8 Bridge, che si trovano nella parte centrale di Shanghai, sono scelti come casi studi, il meccanismo di funzionamento della rigenerazione urbana legata all'industria creativa a Shanghai negli anni 90'. la ricerca riesamina le teorie e la definizione dell'industria creativa e dei suoi cluster, così come i suoi impatti sulla rigenerazione urbana. Inoltre, questa tesi è passata attraverso il processo di trasferimento industriale, lo sviluppo dell'industria creativa e anche le caratteristiche spaziali generali della distribuzione dell'industria creativa a Shanghai. Il primario obiettivo è annalisi la trasformazione della rigenerazione urbana a Shanghai attraverso i casi studi. La modalità di rigenerazione può essere approssimativamente divisa in una modalità "top-down" (Xintiandi, No.8 Bridge) e una modalità "bot-up" (Tianzifang). In una modalità "top-down", il processo di rigenerazione urbana è ancora guidato e promosso dal governo, mentre le risorse culturali e l'industria creativa sono più trattate come uno strumento per invitare gli investitori e ad accelerare il processo di riqualificazione urbana. In una modalità "bottom-up", la trasformazione dipende più dalle attività dei residenti locali o dall'aumento Dell'industria creativa, mentre il governo ha meno impatto sulla rigenerazione all'inizio. Dopo l'illustrazione dettagliata dei casi, la teoria ha confrontato il meccanismo di funzionamento da quattro dimensioni: attori, metodo di progettazione, funzionamento del fondo e modalità di gestione.Uno studio empirico è il metodo principale di questo studio. Tianzifang, Xintiandi e No.8 Bridge, che si trovano nella parte centrale di Shanghai, sono scelti come casi per studiare il meccanismo di funzionamento della rigenerazione urbana legata all'industria creativa a Shanghai dal 1990. In primo luogo la tesi riesamina le teorie e la definizione dell'industria creativa e dei suoi cluster, così come i suoi impatti sulla rigenerazione urbana. Inoltre, questa tesi è passata attraverso il processo di trasferimento industriale, lo sviluppo dell'industria creativa e anche le caratteristiche spaziali generali della distribuzione dell'industria creativa a Shanghai. Poi la parte primaria di questo documento mira ad analizzare la trasformazione della rigenerazione urbana a Shanghai attraverso studi di casi. La modalità di rigenerazione può essere approssimativamente divisa in una modalità "top-down" (Xintiandi, No.8 Bridge) e una modalità "bot-up" (Tianzifang). In una modalità "top-down", il processo di rigenerazione urbana è ancora guidato e promosso dal governo, mentre le risorse culturali e l'industria creativa sono più trattate come uno strumento per invitare gli investitori e ad accelerare il processo di riqualificazione urbana. In una modalità "bottom-up", la trasformazione dipende più dalle attività dei residenti locali o dall'aumento Dell'industria creativa, mentre il governo ha meno impatto sulla rigenerazione all'inizio. Dopo l'illustrazione dettagliata dei casi, la teoria ha confrontato il meccanismo di funzionamento da quattro dimensioni: attori, metodo di progettazione, funzionamento del fondo e modalità di gestione.
Exploring the operation mechanism of urban regeneration of creaitve industry zones in Shanghai
YANG, XUECONG
2016/2017
Abstract
With the rapid development of economy and the coming of post-industrial society, the cities have gone through industrial city to service city. In the big paradigm shift of city, there is a kind of interactive development between the creative industry and urban regeneration. Transforming a deteriorated area into a highly val- ued creative district, the local community and government can simultaneously restore its social pride, revive the lo- cal economy and also bring the local into a new developing stage. Thus, especially in the quick-developing cities like Shanghai, urban regeneration and creative industries development are still in the accelerating stage. Promoting the orderly development of service-based economy and city has become an important topic in the new age. An empirical study is the main method of this study. Tianzifang, Xintiandi and No.8 Bridge, which are in the central part of Shanghai, are chosen to be the cases to study the operation mechanism of urban regeneration related with creative industry in Shanghai since 1990. First the thesis reviews the theories and definition of creative industry and its clusters, as well as its impacts on the urban regeneration. Furthermore, this thesis went through industrial transferring process, development of creative industry and also the general spatial features of the distribution of creative industry in Shanghai. Then the primary part of this paper aims to analyze the transformation of the urban regeneration in Shanghai through case studies. The regeneration mode can be roughly divided into a “top-down” mode (Xintiandi, No.8 Bridge) and a “bot- tom-up” mode (Tianzifang). In a “top-down” mode, the process of urban regeneration is still guided and promoted by the government while cultural resources and creative industry is more treated as a tool to invite the investors and to accelerate the process of urban re- generation. In a “bottom-up” mode, the transformation depends more on the activities of the local residents or rising of creative industry, while the government has less impact on the regeneration at beginning. After the the detailed illustration of the cases, the- sis compared the operation mechanism from four dimensions: actors, design method, fund operation and management mode.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
urban regeneration with creative industry - Yang Xuecong.pdf
non accessibile
Descrizione: Thesis text
Dimensione
26.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
26.2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/134836