This work investigates the factors that impact on multinational corporations’ (MNCs) foreign manufacturing plants divestments and eventual further reinvestments. After having conducted a deep exploration over existing literature, the work departs from the collection of a database and from the analysis of a set of 17,136 foreign subsidiaries owned by Italian multinational companies established within 2014. It develops a macro-economic two-step model to estimate the divestiture likelihood and, then, the re-entry likelihood, while controlling for company-specific, investment-specific and country-specific variables. The model was tested on a sample of 2,697 foreign manufacturing affiliates, established in 95 different countries, made by 632 investors, whose yearly revenues are higher than 50 million, in the period 2000-2014. The results show the predominant role the history of the MNC in the host country plays over the decision to exit from it. Particularly, the output shows that, the higher is the number of affiliates in a country, the higher is the likelihood to exit from that country. The reason for this is the theory of sunk costs: the higher is the number of active subsidiaries in a country, the lower are the sunk costs and, thus, the exit barriers. Moreover, results identify other two experience variables as significant: the time length between the affiliate year of establishment and the year of establishment of the first subsidiary established in the world negatively influences the divestment probability, given the higher international experience gained; the number of countries where the parent company exists positively influence its likelihood, according to the peculiar trait of multinationals to be footloose. Finally, the multinational’s strategic commitment towards a given country, measured in terms of the size of its local investments, drives the re-entry decision. The results of the model, in fact, show that the higher is the number of active subsidiaries in the country the higher is the likelihood to re-enter in that country.

Questo lavoro di tesi si pone l’obiettivo di investigare i fattori che influenzano il disinvestimento di sussidiarie manifatturiere estere condotto da imprese multinazionali e il loro eventuale e conseguente reinvestimento. Dopo aver condotto uno studio approfondito sulla letteratura esistente, il lavoro si è basato sulla creazione di un database e sull’analisi di 17,136 sussidiarie appartenenti a multinazionali italiane stabilite all’estero entro il 2014. Viene sviluppato un modello macro-economico a due fasi al fine di stimare la probabilità del disinvestimento e, di seguito, la probabilità del rientro, in funzione di variabili impresa, filiale e paese di investimento. Il modello è stato testato su un campione di 2,697 stabilimenti manifatturieri esteri in 95 paesi diversi, stabiliti tra il 2000 e il 2014 appartenenti a 632 diversi investitori, il cui fatturato annuo è maggiore di 50 milioni di euro. I risultati mostrano il ruolo predominante che l’articolazione della presenza pregressa in un paese ricopre nella decisione di uscire da esso. In modo particolare, si evidenzia che maggiore è il numero di sussidiarie attive in un paese, maggiore è la probabilità di uscire da quel paese. Si può trovare ragione di ciò nella teoria dei costi affondati: maggiore è il numero di sussidiarie in un paese, minori sono i costi affondati che la multinazionale deve affrontare e, di conseguenza, minori sono le barriere all’uscita. Inoltre, i risultati identificano come significative anche altre due variabili di esperienza: il lasso di tempo tra l’anno in cui la sussidiaria è stata creata e l’anno del primo investimento internazionale influisce negativamente sul disinvestimento, in ragione della maggiore esperienza internazionale maturata dalla multinazionale; il numero di sussidiarie attive nel resto del mondo, invece, influenza positivamente il disinvestimento, secondo l’interpretazione del carattere footloose delle imprese multinazionali. Infine, il commitment strategico dell’impresa verso un dato paese, sempre misurato dalla numerosità dei suoi investimenti locali, guida le scelte di reinvestimento. I risultati mostrano infatti come maggiore è il numero di sussidiarie già attive in un paese, maggiore è la probabilità di rientrare nel paese in cui si era precedentemente disinvestito.

Multinationals' divestments and re-entries in foreign market

BALLESTRI, ALESSANDRA;CANINO, ERICA
2016/2017

Abstract

This work investigates the factors that impact on multinational corporations’ (MNCs) foreign manufacturing plants divestments and eventual further reinvestments. After having conducted a deep exploration over existing literature, the work departs from the collection of a database and from the analysis of a set of 17,136 foreign subsidiaries owned by Italian multinational companies established within 2014. It develops a macro-economic two-step model to estimate the divestiture likelihood and, then, the re-entry likelihood, while controlling for company-specific, investment-specific and country-specific variables. The model was tested on a sample of 2,697 foreign manufacturing affiliates, established in 95 different countries, made by 632 investors, whose yearly revenues are higher than 50 million, in the period 2000-2014. The results show the predominant role the history of the MNC in the host country plays over the decision to exit from it. Particularly, the output shows that, the higher is the number of affiliates in a country, the higher is the likelihood to exit from that country. The reason for this is the theory of sunk costs: the higher is the number of active subsidiaries in a country, the lower are the sunk costs and, thus, the exit barriers. Moreover, results identify other two experience variables as significant: the time length between the affiliate year of establishment and the year of establishment of the first subsidiary established in the world negatively influences the divestment probability, given the higher international experience gained; the number of countries where the parent company exists positively influence its likelihood, according to the peculiar trait of multinationals to be footloose. Finally, the multinational’s strategic commitment towards a given country, measured in terms of the size of its local investments, drives the re-entry decision. The results of the model, in fact, show that the higher is the number of active subsidiaries in the country the higher is the likelihood to re-enter in that country.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
27-lug-2017
2016/2017
Questo lavoro di tesi si pone l’obiettivo di investigare i fattori che influenzano il disinvestimento di sussidiarie manifatturiere estere condotto da imprese multinazionali e il loro eventuale e conseguente reinvestimento. Dopo aver condotto uno studio approfondito sulla letteratura esistente, il lavoro si è basato sulla creazione di un database e sull’analisi di 17,136 sussidiarie appartenenti a multinazionali italiane stabilite all’estero entro il 2014. Viene sviluppato un modello macro-economico a due fasi al fine di stimare la probabilità del disinvestimento e, di seguito, la probabilità del rientro, in funzione di variabili impresa, filiale e paese di investimento. Il modello è stato testato su un campione di 2,697 stabilimenti manifatturieri esteri in 95 paesi diversi, stabiliti tra il 2000 e il 2014 appartenenti a 632 diversi investitori, il cui fatturato annuo è maggiore di 50 milioni di euro. I risultati mostrano il ruolo predominante che l’articolazione della presenza pregressa in un paese ricopre nella decisione di uscire da esso. In modo particolare, si evidenzia che maggiore è il numero di sussidiarie attive in un paese, maggiore è la probabilità di uscire da quel paese. Si può trovare ragione di ciò nella teoria dei costi affondati: maggiore è il numero di sussidiarie in un paese, minori sono i costi affondati che la multinazionale deve affrontare e, di conseguenza, minori sono le barriere all’uscita. Inoltre, i risultati identificano come significative anche altre due variabili di esperienza: il lasso di tempo tra l’anno in cui la sussidiaria è stata creata e l’anno del primo investimento internazionale influisce negativamente sul disinvestimento, in ragione della maggiore esperienza internazionale maturata dalla multinazionale; il numero di sussidiarie attive nel resto del mondo, invece, influenza positivamente il disinvestimento, secondo l’interpretazione del carattere footloose delle imprese multinazionali. Infine, il commitment strategico dell’impresa verso un dato paese, sempre misurato dalla numerosità dei suoi investimenti locali, guida le scelte di reinvestimento. I risultati mostrano infatti come maggiore è il numero di sussidiarie già attive in un paese, maggiore è la probabilità di rientrare nel paese in cui si era precedentemente disinvestito.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/135118