B2C e-commerce is facing an incredible growth and attention since the birth of first e-commerce website in the 90s and this trend is forecasted to continue in the following years. The opportunity of lowering costs down, reaching to higher spread and higher flexibility on operations, which e-commerce cherish businesses with, are seemed to be the reasons behind this growth and attention. In this context, businesses noticing the potential of this market are searching levers to act on with the objective of offering a better service to the market. Among those, leveraging on logistics is considered to be the right choice since the potential benefits are in line with the market requirements. As the B2C e-commerce market is analyzed, among all the expectations and needs of the customers, the need for faster and reliable deliveries with lower costs is growing each day. Companies offering solutions that are in line with those expectations are destined to be successful and logistics can play a very important role in achieving this goal. The main purpose of this study is to provide an overall analysis of the logistics startups operating in B2C e-commerce market. In this purpose, after giving the introductory information about e-commerce and logistics fields, the interaction of these two fields is discussed. A detailed analysis about the current situation of the market, biggest issues and challenges, upcoming trends and main areas of interests in the B2C e-commerce market is presented in order to underline the importance and potential of this market. Finally, the analysis about the evaluation of the startups operating in this market and the list of most innovative startups are presented.

Il commercio elettronico B2C sta affrontando un'incredibile crescita e attenzione dalla nascita del primo sito di e-commerce negli anni '90 e questa tendenza è prevista per continuare nei prossimi anni. L'opportunità di abbassare i costi, raggiungere una maggiore diffusione e una maggiore flessibilità sulle operazioni che l'e-commerce ama le imprese, sembrano essere le ragioni di questa crescita e attenzione. In questo contesto, le imprese che notano le potenzialità di questo mercato stanno cercando leve per agire con l'obiettivo di offrire un migliore servizio al mercato. Tra questi, la sfruttamento della logistica è considerata la scelta giusta poiché i potenziali benefici sono in linea con i requisiti di mercato. Dal momento che viene analizzato il mercato del commercio elettronico B2C, tra tutte le aspettative e le esigenze dei clienti, la necessità di consegne più veloci e affidabili a costi inferiori cresce ogni giorno. Le aziende che offrono soluzioni in linea con quelle aspettative sono destinate ad avere successo e la logistica può svolgere un ruolo molto importante nel raggiungimento di questo obiettivo. Lo scopo principale di questo studio è quello di fornire un'analisi complessiva delle startup logistiche che operano nel mercato del commercio elettronico B2C. A tal fine, dopo aver fornito le informazioni introduttive sui campi di e-commerce e logistica, viene discussa l'interazione di questi due campi. Viene presentata un'analisi dettagliata sulla situazione attuale del mercato, le maggiori problematiche e le sfide, le tendenze future e le principali aree di interesse nel mercato dell'e-commerce B2C al fine di sottolineare l'importanza e il potenziale di questo mercato. Infine, vengono presentati l'analisi sulla valutazione delle start-up operanti in questo mercato e l'elenco delle start-up più innovative.

Evaluation of logistics startups operating in B2C e-commerce market

ÖNEN, CANSU;DICLE, DORA
2016/2017

Abstract

B2C e-commerce is facing an incredible growth and attention since the birth of first e-commerce website in the 90s and this trend is forecasted to continue in the following years. The opportunity of lowering costs down, reaching to higher spread and higher flexibility on operations, which e-commerce cherish businesses with, are seemed to be the reasons behind this growth and attention. In this context, businesses noticing the potential of this market are searching levers to act on with the objective of offering a better service to the market. Among those, leveraging on logistics is considered to be the right choice since the potential benefits are in line with the market requirements. As the B2C e-commerce market is analyzed, among all the expectations and needs of the customers, the need for faster and reliable deliveries with lower costs is growing each day. Companies offering solutions that are in line with those expectations are destined to be successful and logistics can play a very important role in achieving this goal. The main purpose of this study is to provide an overall analysis of the logistics startups operating in B2C e-commerce market. In this purpose, after giving the introductory information about e-commerce and logistics fields, the interaction of these two fields is discussed. A detailed analysis about the current situation of the market, biggest issues and challenges, upcoming trends and main areas of interests in the B2C e-commerce market is presented in order to underline the importance and potential of this market. Finally, the analysis about the evaluation of the startups operating in this market and the list of most innovative startups are presented.
FRATERNALI, SAMUELE
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
27-lug-2017
2016/2017
Il commercio elettronico B2C sta affrontando un'incredibile crescita e attenzione dalla nascita del primo sito di e-commerce negli anni '90 e questa tendenza è prevista per continuare nei prossimi anni. L'opportunità di abbassare i costi, raggiungere una maggiore diffusione e una maggiore flessibilità sulle operazioni che l'e-commerce ama le imprese, sembrano essere le ragioni di questa crescita e attenzione. In questo contesto, le imprese che notano le potenzialità di questo mercato stanno cercando leve per agire con l'obiettivo di offrire un migliore servizio al mercato. Tra questi, la sfruttamento della logistica è considerata la scelta giusta poiché i potenziali benefici sono in linea con i requisiti di mercato. Dal momento che viene analizzato il mercato del commercio elettronico B2C, tra tutte le aspettative e le esigenze dei clienti, la necessità di consegne più veloci e affidabili a costi inferiori cresce ogni giorno. Le aziende che offrono soluzioni in linea con quelle aspettative sono destinate ad avere successo e la logistica può svolgere un ruolo molto importante nel raggiungimento di questo obiettivo. Lo scopo principale di questo studio è quello di fornire un'analisi complessiva delle startup logistiche che operano nel mercato del commercio elettronico B2C. A tal fine, dopo aver fornito le informazioni introduttive sui campi di e-commerce e logistica, viene discussa l'interazione di questi due campi. Viene presentata un'analisi dettagliata sulla situazione attuale del mercato, le maggiori problematiche e le sfide, le tendenze future e le principali aree di interesse nel mercato dell'e-commerce B2C al fine di sottolineare l'importanza e il potenziale di questo mercato. Infine, vengono presentati l'analisi sulla valutazione delle start-up operanti in questo mercato e l'elenco delle start-up più innovative.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/135167