Nowadays, in the aircraft industry, a huge effort is spent to improve the safety and the quality of flights; not only in real time during the flight, but also performing analysis afterward, so as to help the crews to improve their performance over time. Understanding the hazardous situations and inherent risks of everyday helicopter operations allows operators to minimize unsafe acts and respond to them proactively before they lead to major incidents and accidents. Helicopter Flight Data Monitoring is a systematic method of accessing, analyzing and acting upon information obtained from flight data. As a result, the development of advanced and automated tools helping to analyze and improve helicopter operations safety is essential. In the helicopter industry, many companies offer this kind of services to big operators, but they are still too expensive for small operators. The main goal of this dissertation is to demonstrate that it is possible to reliably detect even complex behaviors of the helicopter without the need to install additional equipment, in order to maintain the cost low and to be able to offer the service to all the helicopters already in service. The obtained results show that it is possible to implement such detection to a wide variety of helicopters, without the need to make changes to the aircraft itself.

Al giorno d'oggi, nell'industria aeronautica, un grande sforzo è fatto per migliorare la sicurezza e la qualità dei voli; non solo in tempo reale durante il volo, ma anche effettuando analisi a terra, per aiutare l'equipaggio a migliorare le proprie performance nel tempo. Comprendere le situazioni pericolose e il relativo rischio nelle operazioni giornaliere degli elicotteri permette agli operatori di minimizzare azioni poco sicure e agire prima che esse portino a incidenti e crash. L'Helicopter Flight Data Monitoring è un metodo di accesso e analisi sistematica delle informazioni ottenute dai dati di volo. Come risultato, lo sviluppo di strumenti avanzati e automatici per analizzare e migliorare la sicurezza durante le missioni è essenziale. Nell'industria elicotteristica, molte compagnie offrono questi servizi ai grossi operatori, mentre sono ancora troppo costosi per i piccoli operatori. L'obiettivo principale di questa tesi è dimostrare che è possibile rilevare in maniera affidabile situazioni complesse, durante il volo dell'elicottero, senza la necessità di installare equipaggiamenti aggiuntivi; per ridurre i costi e offrire il servizio agli elicotteri già in servizio. I risultati ottenuti mostrano che è possibile implementare questi metodi a una grande varietà di elicotteri, senza dover intervenire fisicamente sul velivolo.

Concept development for advanced helicopter operations data analysis

DE VILLA BAIS, EMANUELE
2016/2017

Abstract

Nowadays, in the aircraft industry, a huge effort is spent to improve the safety and the quality of flights; not only in real time during the flight, but also performing analysis afterward, so as to help the crews to improve their performance over time. Understanding the hazardous situations and inherent risks of everyday helicopter operations allows operators to minimize unsafe acts and respond to them proactively before they lead to major incidents and accidents. Helicopter Flight Data Monitoring is a systematic method of accessing, analyzing and acting upon information obtained from flight data. As a result, the development of advanced and automated tools helping to analyze and improve helicopter operations safety is essential. In the helicopter industry, many companies offer this kind of services to big operators, but they are still too expensive for small operators. The main goal of this dissertation is to demonstrate that it is possible to reliably detect even complex behaviors of the helicopter without the need to install additional equipment, in order to maintain the cost low and to be able to offer the service to all the helicopters already in service. The obtained results show that it is possible to implement such detection to a wide variety of helicopters, without the need to make changes to the aircraft itself.
KACZMARCZYK, KAMIL
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
27-lug-2017
2016/2017
Al giorno d'oggi, nell'industria aeronautica, un grande sforzo è fatto per migliorare la sicurezza e la qualità dei voli; non solo in tempo reale durante il volo, ma anche effettuando analisi a terra, per aiutare l'equipaggio a migliorare le proprie performance nel tempo. Comprendere le situazioni pericolose e il relativo rischio nelle operazioni giornaliere degli elicotteri permette agli operatori di minimizzare azioni poco sicure e agire prima che esse portino a incidenti e crash. L'Helicopter Flight Data Monitoring è un metodo di accesso e analisi sistematica delle informazioni ottenute dai dati di volo. Come risultato, lo sviluppo di strumenti avanzati e automatici per analizzare e migliorare la sicurezza durante le missioni è essenziale. Nell'industria elicotteristica, molte compagnie offrono questi servizi ai grossi operatori, mentre sono ancora troppo costosi per i piccoli operatori. L'obiettivo principale di questa tesi è dimostrare che è possibile rilevare in maniera affidabile situazioni complesse, durante il volo dell'elicottero, senza la necessità di installare equipaggiamenti aggiuntivi; per ridurre i costi e offrire il servizio agli elicotteri già in servizio. I risultati ottenuti mostrano che è possibile implementare questi metodi a una grande varietà di elicotteri, senza dover intervenire fisicamente sul velivolo.
Tesi di laurea Magistrale
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