The following thesis is about the implementation of a digital platform that allows economic transactions in the field of the e-commerce world. The marketplace is a tool that in the last period has increased a lot its notoriey. Thanks to all the people that nowadays are using it, it is becoming the preferred channel for buying products online. In order to complete my work, I had to spent a couple of months in the target company doing an internship. The starting period of my stage it has been the same of the start of the project. My thesis has been divided in five different chapters: the first one is focused on the presentation of the firms and on their interested markets; the following one is about the introduction to the marketplace by describing its components and putting it in its actual contest. The third one concerns the presentation of the project: after a short explanation of the actual situation of the referred market, the related business plan and Gantts have been presented. The next one is the most important regarding the operative results, it tells about the required phases needed for its developing and the related choises for each of them. In the last one, the first results (in terms of numbers) have been showed after one month from the launch of the platform. After that, it ends with my personal conclusions and with the contribution I gave to the firm. The whole period spent in the company has been really interested and formative for me and for my professional career in order to start a growing path over the universitary world.
Il seguente lavoro di tesi tratta dell’implementazione di una piattaforma digitale adibita all’effettuazione di transazioni economiche nell’ambito del commercio elettronico. Il marketplace, oggetto centrale dell’intero lavoro, è uno strumento che negli ultimi anni sta acquisendo sempre più notorietà e, grazie al consenso sempre maggiore che riscuote tra gli utilizzatori stessi, si sta affermando sempre di più come il canale preferito per effettuare acquisti all’interno del mondo dell’e-commerce e di quello digitale in generale. Per l’elaborazione della trattazione, è stato necessario un periodo della durata di quattro mesi trascorso come stagista presso l’azienda che ha realizzato l’applicativo, durante il quale ha preso piede il progetto in esame. Il periodo d’inizio dell’internship è coinciso con quello d’origine del progetto, il che ha reso possibile prendere parte, sin da subito, alle attività operative da svolgere. L’elaborato è stato suddiviso in cinque capitoli: il primo di essi si è focalizzato sulla presentazione delle aziende detentrici del software e sui mercati di riferimento occupati dai loro core business, a ciò, ha fatto seguito l’introduzione al marketplace: sono state definite le parti che lo compongono ed inquadrato l’oggetto stesso all’interno del contesto di riferimento. Il terzo capitolo è stato riservato alla presentazione del progetto vero e proprio: dopo una rapida spiegazione della situazione attuale, sono stati presentati il Business plan ed il Gantt del progetto. Il capitolo successivo, quello più importante in termini di risultati operativi, è servito per elencare le fasi necessarie all’implementazione e le relative scelte effettuate per ognuna di esse. Infine, nell’ultima parte, sono stati presentati i primissimi numeri ottenuti a distanza di un mese dal lancio vero e proprio della piattaforma, al quale hanno fatto seguito le conclusioni generali e l’apporto che il sottoscritto ha fornito all’azienda. L’intera durata dello stage effettuato è stata estremamente interessante, oltre che molto formante dal punto di vista della carriera professionale per iniziare un percorso di crescita e di apprendimento aldilà del mondo universitario.
Implementazione di un marketplace
LO SORDO, ANTONIO
2016/2017
Abstract
The following thesis is about the implementation of a digital platform that allows economic transactions in the field of the e-commerce world. The marketplace is a tool that in the last period has increased a lot its notoriey. Thanks to all the people that nowadays are using it, it is becoming the preferred channel for buying products online. In order to complete my work, I had to spent a couple of months in the target company doing an internship. The starting period of my stage it has been the same of the start of the project. My thesis has been divided in five different chapters: the first one is focused on the presentation of the firms and on their interested markets; the following one is about the introduction to the marketplace by describing its components and putting it in its actual contest. The third one concerns the presentation of the project: after a short explanation of the actual situation of the referred market, the related business plan and Gantts have been presented. The next one is the most important regarding the operative results, it tells about the required phases needed for its developing and the related choises for each of them. In the last one, the first results (in terms of numbers) have been showed after one month from the launch of the platform. After that, it ends with my personal conclusions and with the contribution I gave to the firm. The whole period spent in the company has been really interested and formative for me and for my professional career in order to start a growing path over the universitary world.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2017_07_Lo_Sordo.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Implementazione di un marketplace
Dimensione
4.84 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.84 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/135244