The music experience is not only about the sound waves we hear, but it is deeply linked to the context in which these are generated, to the place where we are listening to it, to the mood we are in, to our age, to the people with whom we are sharing that moment. It is a changeable and ungovernable entity. Live music emphasizes this experience, creating indelible and unique memories. In Italy, however, it is not easy to be able to perform in live clubs, especially for musicians with their original music projects. There are many problems, such as the relationship between musicians and managers with SIAE, the numerous musicians looking for opportunities to perform, the low cachets, the insufficient advertising of the events. Part of these issues have been addressed during the design of a service for those who make live music events possible: managers, musicians and the audience. The union of the expectations and needs of each of these three actors is crucial to organizing an event.
L’esperienza della musica non consiste solo nella fruizione delle onde sonore, ma anche nel contesto in cui queste si generano. È strettamente legata al luogo in cui si ascolta, allo stato d’animo in cui ci troviamo, alla nostra età, alle persone con le quali stiamo condividendo quel momento. Si tratta di un’entità mutevole e ingovernabile. La musica dal vivo enfatizza maggiormente quest’esperienza, creando dei ricordi indelebili e unici. In Italia, tuttavia, non è facile riuscire a suonare nei live club, specialmente per i musicisti con progetti di musica inedita. Le difficoltà sono varie, ad esempio il rapporto dei musicisti e dei gestori nei confronti della SIAE, le numerose band che cercano occasioni per esibirsi, i cachet ridotti all’osso, la pubblicità poco capillare degli eventi. Parte di queste problematiche sono state affrontate nel corso della progettazione di un servizio ideato per chi rende possibile la realizzazione di eventi di musica dal vivo: i gestori dei locali, i musicisti e gli spettatori. Alla base dell’organizzazione degli eventi c’è l’unione delle aspettative e dei bisogni di ognuno di questi tre attori.
Tunite. Progettazione di un servizio digitale per l'organizzazione e la gestione di eventi musicali live
BONSIGNORE, CHIARA
2016/2017
Abstract
The music experience is not only about the sound waves we hear, but it is deeply linked to the context in which these are generated, to the place where we are listening to it, to the mood we are in, to our age, to the people with whom we are sharing that moment. It is a changeable and ungovernable entity. Live music emphasizes this experience, creating indelible and unique memories. In Italy, however, it is not easy to be able to perform in live clubs, especially for musicians with their original music projects. There are many problems, such as the relationship between musicians and managers with SIAE, the numerous musicians looking for opportunities to perform, the low cachets, the insufficient advertising of the events. Part of these issues have been addressed during the design of a service for those who make live music events possible: managers, musicians and the audience. The union of the expectations and needs of each of these three actors is crucial to organizing an event.File | Dimensione | Formato | |
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